Jump to content

Bildetråd Montipora

Recommended Posts

• Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Synes det ligner mer på "hulken" på bildet? Er basen brun eller oransje?

Edit: hvis den er oransje er det en "sunset" og ikke sunrise:-)

Her er bilde av en fin sunset: SunsetMontipora.jpg

Edited by selje
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 5 months later...
  • 7 months later...
Jeg skjønner ikke hvorfor M. setosa er så populær. Er den mye finere i virkeligheten enn på bilder?

Den er mye flottere i virkeligheten. Det hjelper jo også at dette er en korall som intil nå ikke har vært vanlig i handelen. Og det er vel kunn corals av forhandlerne som har hatt den inne.

sent fra GPS'n

Den er mye flottere i virkeligheten. Det hjelper jo også at dette er en korall som intil nå ikke har vært vanlig i handelen. Og det er vel kunn corals av forhandlerne som har hatt den inne.

Det er kanskje litt som dvergkeiserne C. joculator og C. flavissima, de er nesten identiske i utseende men C. joculator koster vel 5-10 x ganger mer fordi den er sjelden. Jeg synes setosa-en ser mest ut som en litt finere rød digitata. Men jeg har aldri sett den i virkeligheten, da :)

jepp skjeldenhet koster....

Setsosa er kraftigere i rødfargen og kraftigere vekstform en digitata. Får sjeldent de lange grenene som knekker for ett godt ord. Oftest vanskelig å fragge på annen måte enn å hugge av en god bit, eller vente til en egnet gren vokser litt ut for seg selv, men fraggene blir ofte veldig små da.

*edit* den er også litt særere (les vanskeligere) enn m. digitata. Men når den først får størrele over golf-ball er min erfaring (og andre jeg har lest om) at dette er en ganske hurtigvoksende korall, spes i godt lys.

Edited by guttungen