Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
creek

Uketråder

Recommended Posts

Siden aktiviteten i uketrådene har dalt ganske mye ønsker vi å gjøre en ny vri.

Alle kan skrive en ukestråd og sende den til oss. Vi plukker ut artikler og poster når de kommer. Kommer det flere artikler samme uke velger vi en, og bruker de andre senere. De ukene vi ikke har noe artikkel vil det ikke bli noen uketråd.

Vi tar oss frihet til å rette stavefeil og slikt i artikkelen.

Artikkelen kan sendes til oss via http://www.saltvannsforum.no/forum/sendmessage.php eller send den direkte på mail til [email protected]

On-topic, hadde vært artig med tråder som provoserer, engasjerer og som kan være nyttige å bla fram senere om man trenger info. Kunnskap i norske dyrebutikker, tilgjengelighet på fisk og koraller i norge (spesielt i midt/nord norge), fisk og akvariestørrelse/svømmeplass, strømbrudd som nevnt her, fiskesykdommer og behandling etc er saker jeg kunne tenkt meg å fulgt med på diskusjoner av.

Er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva som menes med å "plukke ut en artikkel" da :confused: Skal man finne en artikkel på nett som grunnlag for diskusjonen eller skrive noe selv for å dra igang?

Synes også "våre fisker" er litt dødt, så kanskje vi kan få igang den delen av forumet litt gjennom uketråder? (Uketråd først og så flyttet dit for videre diskusjon når uka er over) Tenker i retning av primerne RC har av enkelte fisk. Det er nok mange som synes de er for ferske til å sette seg ned å skrive lange "vitenskapelige" tekster om fisken sin, men å dele sine egne erfaringer, legge ut bilder og følge fiskene over en lengre periode er noe alle kan gjøre om de har lyst.

Uketråder er der man tar opp et tema. Noen skriver en artikkel, så blir denne diskutert i tråden.

Med å plukke ut artikler mente jeg at webgruppa velger om det kommer inn flere.

Lettest er å kikke over hva som har vært diskutert før, og hvordan det er lagt opp.

Ser det er kommet forslag om "Ukens tema" i stillhetstråden.

Jeg synes dette var ett godt konsept, som dessverre døde ut pga. mangel på oppfinnsomhet relatert til å finne på nye tema. Jeg ble sittende å se i den ene tråden med akvariefoto. Og der var det mye flotte bilder, og faktisk ganske god oppslutning. Så jeg vil gjerne at vi kan komme i gang med dette med uketråder igjen.

Kom gjerne med forslag til tema her i tråden, så vi kan få startet opp med dette igjen :-)

Jeg innser at ikke mange deler min voldsomme interesse for snegler. De fleste ser på dem som akvarieinnredning med nyttefunksjon. Likevel ville jeg være veldig interessert i en artikkel fra en av de mer erfarne om hvilke arter man har hatt, hvilke som er å få tak i o.l. For min del trenger det ikke å begrenses til de som er reef-safe, og jeg tåler å høre at noen ble kverka fordi de ikke var reef-safe.

Spørs vel om det er emnet som det er mange her med masse kompetanse, men hvorfor ikke forsøke oss :D

Takker for forslaget, og da kan vi vel ta en jul med masse sneglesnacs:mrgreen:

Håper vi får inn flere forslag også, for året består av mange uker. Vel ihvertfall neste år.....

Jeg innser at ikke mange deler min voldsomme interesse for snegler. De fleste ser på dem som akvarieinnredning med nyttefunksjon. Likevel ville jeg være veldig interessert i en artikkel fra en av de mer erfarne om hvilke arter man har hatt, hvilke som er å få tak i o.l. For min del trenger det ikke å begrenses til de som er reef-safe, og jeg tåler å høre at noen ble kverka fordi de ikke var reef-safe.

Ja det kunne jeg godt tenke meg også. Det jeg er mest redd for når jeg setter inn nye dyr, er om de er stygge mot sneglene mine.

Favorittene er Stomatella, men jeg kunne godt tenke meg å få tak i noen Chitons.

Jeg liker hjemmesiden din forresten :-)

Mvh Roar

forslag til uketråder

Hvorfor ikke en uke med hver av de forskjellige "nyttedyrene"

Snegler, eremitter, reker, sjøstjerner, kråkeboller.:D

Kan jo ev. følge opp med de "dyra" som ikke er så nyttige.

"Skadedyr" som fireworms, mantis, krabber, glassroser, alger o.l.:(

Dette hadde i alle fall vært aktuelle ukestemaer for oss "ferskinger" her inne.;-)

Ja, vi oppfordrer alle til å skrive en artikkel de ønsker å få publisert som uketråd.

Bare å sende den til noen av moderatorene, så blir den postet.

Jeg har misforstått dette med Ukens tema, hvor underteksten var diskusjon, jeg tenkte mere på utsagn, påstander osv osv, det pleier å bli diskusjoner av det :)

Ser vel at det kan bli lite å diskutere dersom man må skrive en hel "artikkel"

Et eksempel på et utsagn :)

Etter at jeg begynte med saltvann igjen så ser jeg at Led lys har blitt svært populært og jeg ser at det er lett å mixe lysfarger som igjen har ført til svært mange akvarier med blått lys; så spørmålet mitt er; har det naturlige lyset på korallrev endret seg?

Noe slikt tenkte jeg meg og da er det mye lettere å holde temaene i gang (subjektiv mening :) )

Svein

Her er de tidligere uketrådene.

Diskusjonen tar man under i tråden.

Men noen må jo lage et tema, og skrive et stykke om det for å ha noe og diskutere rundt. Helst med noen eksempler og bilder.

ja, men det trengs vel ikke akkurat å måtte være en artikkel? Jeg tenker mer på noen utsagn, litt informasjon osv., for å ha noen startpunkter for en god diskusjon. Så artikkel høres litt vel heftig ut....

Synes forsåvidt det eksemplet jeg gav er mer enn nok til en god diskusjon? Kan gjerne legge inn mange linker på hva jeg mener, men som sagt kun et eksempel. Poenget er vel å få en diskusjon som igjen fører til aktivitet og som igjen stort sett alle fra nybegynner til erfarne kan legge inn, det kan være en påstand på en setning.

Svein

ja, men det trengs vel ikke akkurat å måtte være en artikkel? Jeg tenker mer på noen utsagn, litt informasjon osv., for å ha noen startpunkter for en god diskusjon. Så artikkel høres litt vel heftig ut....

Det var vel ca det jeg mente :)

En artikkel kan være så mangt..

Personlig synes jeg kanskje man bør skrive litt mer.

Selv hadde jeg kanskje tatt med noen bildeeksempler, dratt inn litt info om PAR-verdi og valg av koraller kontra fargevalg.

Jo mer utførende første posten blir, jo bredere blir diskusjonen.

Enig i tankegangen din Clas,det er det optimale.

Poenget med mitt forslag var å få aktivisert alle, alt fra nybegynnere til de erfarne, ettesom man stiller spørsmålstegn med aktiviteten her inne.

Regner med at dere finner ut av det :)

Svein