Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
creek

Uke 16. Tema: Mantiser

Recommended Posts

Ukens tema er mantis reker. Dette er dyr vi i saltvanns-akvarie verdenen har hørt mye om, og skyr som pest. Men om man studerer disse dyrene litt nærmere er de egentlig veldig fascinerende skapninger som fortjener litt oppmerksomhet.

Mantis reker er et krepsdyr som hører til familien Stomatopoda. Disse er ikke i slekt med reker, men på grunn av likheter blir de ofte navngitt som reker. En mantis kan bli opp mot 30 cm lang og kommer i en masse ulike farger, alt fra svart til ulike neon farger.

220px-OdontodactylusScyllarus.jpg

Dette er blandt de vanligste rovdyrene man kan finne på revene, men på grunn av at de er nattaktive er det veldig sjelden man ser de i naturen. Det er nettopp dette som gjør disse til vanlige haikere i levende stein som blir solgt til akvarier. De har gjemt seg i en hule, og blitt med opp når steinene blir hentet fra havet.

Det er i dag klassifisert rundt 400 ulike arter av mantiser, men grovt sett kan de deles i to grupper. Dette blir gjort ut fra hvilken type klør de har.

Den ene typen av et arm/spyd som den bruker til å stikke ned og drepe byttet. Denne typen mantiser foretrekker "myk" mat, så som fisk og sjøstjerner.

shrimpmantis.jpg

Copyright: Rabani HMA

Den andre typen har en klubbe som den kan slå/skyte med. Denne klubben er så kraftig at den uten problem kan knekke opp muslinger. I snitt har klubben en fart på 23 m/s, og en akselerasjon på 102 000 m/s2. På grunn av den ekstreme akselerasjonen vil faktisk vannet begynne å kavitere rundt klubben. På den måten vil først selve slaget av klubben ramme byttet, siden vil trykket fra kavitasjonen komme rett etterpå. Det har her blitt målt slag helt opp i 1500 Nm fra disse dyrene.

Mantis_shrimp_2.jpg

Wikipedia

Det har de siste årene vært mye forskning på disse dyrene, og de har blitt vanligere å holde i egne akvarier. Noe man har kommet fram til de siste årene er at disse dyrene har meget spesielle øyne. Da de kan se i farger, og klarer og oppfatte alt fra ultra fiolett til infrarødt lys. Mantiser er regnet som det dyret som har det mest avanserte synet.

Peacock-Mantis-Shrimp-Raj-009.jpg

Wikipedia

I Asia er mantis reker vanlig å bruke i mat, og sa spesielt til ulike typer sushi eller bare marinert og grillet.

Til slutt legger jeg ved noen spennende videoer om disse dyra.

Så kan vi jo avslutte med en litt artig sak, som alle kan ta lærdom av.

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Flott artikkel. Jeg har lenge ønsket meg et dedikert mantis-kar (for de går jo ikke som oftest så godt sammen med fisk og mange nyttedyr), får se om jeg kan få det til i fremtiden.

Siden kan vi jo diskutere problematikken rundt dette å få ut mantiser når de er uønsket. Selv har jeg vært nødt å plukke ned et kar, etter å satt inn noe ny LS.

Tok ut all LS og ristet de/lyste med lykt, til jeg lokaliserte udyret. Fikk skylt de ut og gitt de bort.

Til de som ikke vet hva en mantis er, eller er ny her.

Dette er dyr man kan få inn i akvariet når man handler ny levende sten.

Man oppdager det som regel med at det forsvinner fisk, eller at man kan høre klikkelyder i akvariet.

Har vært heldig så langt i hobbyen og ikke hatt noe besøk av Mantis, men nå er det utvidelse på gang og må handle inn ca. 50-60kg med stein fremover. Når du sier skylle stein, mener du da ferskvanns skylling?

Jeg blandet saltvann, men litt saltere en hva som er vanlig. Tror jeg lå på rundt 1.032. Tok dette i en vanlig 10l bøtte. Dyppet alle steinene i vannet til jeg fant mantisen. Den ble sinna som fy da den fikk dødehavet i hodet. Den skjøt ut av hulen sin og raste rundt i bøtta. Fikk håvet den opp og gitt den bort.

Hadde to mantiser. Den andre ville ikke forlate steinen, men man hørte tydelig at den ikke var fornøyd. Den slo hardt i steinen for å grave seg videre innover.

Hei dere...

Et lite spørsmål om hvordan en mantis ser ut i størrelse ca 1 cm, er den blank:?::?:

Når eg la Briareum`en oppi karet i går så holdt eg den mot glasset og såg på den. Og der spratt det frem en reke lignende sak som er blank og hadde store fram ben.

Kan det ha vært en mantis:?::?:

Torstein, så du om den hadde en større klo, en den andre??

Om så kan det være en grønn/brun pistolreke,

De er litt sånn halvgjennomsiktige, med tvergående striper i..

2hoiu5l.jpg

De er ofte sky og er sjelden ute på vandring, de har dessuten svært dårlig syn..

ikke blir de så store heller-3-4 cm.

Men den lager klikke lyder på lik linje med Mantisreker,. Om ikke akkurat like frenetisk,. så høres den svært godt for å være så pitteliten:shock: