Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
raysis

hjelp til og lage akvariebord

Recommended Posts

Hei!

Trenger hjelp til og lage akvariebord. Først var planen lecablokker og kle inn dette men etter og ha vurdert så må det bli trebord. Lecablokkene veier ca 15kg pr blokk og dem er ikke mere en 50cm høye. Det tar mye plass også.

Dro til den lokale bygg butikken for og kjøpe materialer til og lage bordet.

Han som sto der hadde ikke så mye greie på det og eneste mdf platen dem hadde var alt for stor.

Han mente vi måtte ha skruer med mutter på baksiden siden det kom til og bli ganske tungt. Det lar seg jo ikke gjøre?

Jeg hadde planer om et bord som er av 2"4 slik jeg har lest flere har brukt her inne.

Er det noen type materialer av 2"4 jeg må se etter eller er alt det samme treverket?

Bordplaten må være mdf? Hva må jeg behandle bordet og trerammen med så det ikke trekker til seg fuktighet når det blir sølt vann? Hadde planer om oljemaling men det sa dem på byggen at jeg ikke kunne bruke pga det var ikke bra for mdf platen.

Hvordan skruer trenger jeg? 12cm lange? hvor tykke? Det eneste dem hadde i 12cm lange var 2 stk i pakken for 79kr! Det synes jeg var ganske så dyrt for 2 skruer,

Hvor mange skruer bør jeg bruke pr 2"4 planke for og sette dette sammen? 2 stk skrurer på hver 2"4 plank?

Ser for meg at rammen skal være med 6 stolper opp, et i hvert hjørne og en på hver side i midten, Høre det greit ut?

Tar gjerne i mot tips eller hvis noen har tegninger på et bord som kan funke bra. Bordet skal blir 130 langt, bør jeg da ha flere en 6 stopler opp på rammen som bordplaten skal ligge på?

Skal det være noen avstivere på toppen av bordet mellom plankene? tenkte da tversover mellom plankene.

Takker for svar

Hei!

Trenger hjelp til og lage akvariebord. Først var planen lecablokker og kle inn dette men etter og ha vurdert så må det bli trebord. Lecablokkene veier ca 15kg pr blokk og dem er ikke mere en 50cm høye. Det tar mye plass også.

Dro til den lokale bygg butikken for og kjøpe materialer til og lage bordet.

Han som sto der hadde ikke så mye greie på det og eneste mdf platen dem hadde var alt for stor.

Han mente vi måtte ha skruer med mutter på baksiden siden det kom til og bli ganske tungt. Det lar seg jo ikke gjøre?

Jeg hadde planer om et bord som er av 2"4 slik jeg har lest flere har brukt her inne.

Er det noen type materialer av 2"4 jeg må se etter eller er alt det samme treverket?

Bordplaten må være mdf? Hva må jeg behandle bordet og trerammen med så det ikke trekker til seg fuktighet når det blir sølt vann? Hadde planer om oljemaling men det sa dem på byggen at jeg ikke kunne bruke pga det var ikke bra for mdf platen.

Hvordan skruer trenger jeg? 12cm lange? hvor tykke? Det eneste dem hadde i 12cm lange var 2 stk i pakken for 79kr! Det synes jeg var ganske så dyrt for 2 skruer,

Hvor mange skruer bør jeg bruke pr 2"4 planke for og sette dette sammen? 2 stk skrurer på hver 2"4 plank?

Ser for meg at rammen skal være med 6 stolper opp, et i hvert hjørne og en på hver side i midten, Høre det greit ut?

Tar gjerne i mot tips eller hvis noen har tegninger på et bord som kan funke bra. Bordet skal blir 130 langt, bør jeg da ha flere en 6 stopler opp på rammen som bordplaten skal ligge på?

Skal det være noen avstivere på toppen av bordet mellom plankene? tenkte da tversover mellom plankene.

Takker for svar

Jeg har bygd ett bord til 1300 l min og om du har list så kan du kjøre en tur til meg og se så kan vi gå over og jeg kan forklare deg nøye hva du bør gjøre for å få den mest mulig stabilt og hvordan du skal sette det opp. viktig å sette eller snekre det riktig i forhold til vektfordeling og at du ungår vridninger i treverket. Kan gjerne ringe meg på 95860410. Bor i vestby. 9 min fra bummen i Moss

Det høres ut som et kjempefint tilbud,

Når passer det evnt for deg? Vært moro det, har du noe avleggere og bytte da?

Da får jeg jo sett det flotte karet ditt i live :)

Hva må passes på så det ikke blir vridning?

Må jeg bruke såpass tykke skruer at hode på skruen ikke kan bli skrudd inn men at det er sånn firkantet hode som må borres til med stort borr øverst for og få plass i treverket?

Må vel også borre hull først til alle skruene så ikke noe sprekker?

Er dårlig på snekring men har skaffet kappsag så håper på og få det til..

Du må ikke båre forst om du bruker treskur.

Du må på en måte lage flere remmer med avstivninger også sette de sammen på en måte der trverket hviler på hverandre. Du må lage det slikt så det er ikke skruer som holder vekta men selve treverket gjør det. Om du setter det riktig så er det ingen problem. Må prøve å sette alt på høykant da er bjerkene og stendere mye sterkere.

Jeg er hjemme imorgen også om du vil komme. Passer best på formiddagen. Jeg har noe avleggere av montipora div ferger og stilopora har også noen rodactis med grønne munn.

Om du er list å ta deg en tur så er du velkommen. Mye lettere å forklare men vi ser på strukturen.

Hvis du ser på tråden til Bård, så har han en del forklaring/bilder av hvordan han bygde bordet sitt:

http://www.saltvannsforum.no/forum/showthread.php?t=4530

Jeg har også noen bilder av hvordan jeg lagde mitt, her på side 2 i tråden min:

http://www.saltvannsforum.no/forum/showthread.php?t=6627&page=2

Mitt er laget i 2"x4" og med 15mm(18mm?) kryssfinér. Alt skrudd og limt sammen. Dette har holdt veldig bra her hos meg, og er dønn stabilt.

Jeg tror vi alle overdriver litt ved bygging av bord, men selvølgelig: Better safe than sorry. Da jeg hentet 400L jeg hadde før stod den på ett sponplate bord (orginalt) og det var først når vi løftet av karet vi så hvor vaklete bordet var. Bygde selv nytt bord i 2"x4" med osb plate på toppen. Kjøpte vinkler og skuer på biltema. I front hadde jeg 120 mellom stolpene, og var ikke tegn til sig.

sent fra GPS'n

Da har jeg fått vært hos vladis og sett på karet hans, der fikk jeg god hjelp og grundig forklaring på hvordan dette skal gjøres, må si at det var til stor hjelp!

Setter stor pris på slikt tilbud,

Karet var jo bare sinnsykt pent og rent med skikkelig store og fine koraller, og mye flott fisk. Må si jeg ble imponert over det karet!

Nå har vi fått kjøpt inn 2"4 og en kryssfinne plate på 2cm tykkelse.

Enig i det guttungen, lett for og bli overkill men det gjør ikke noe når det ikke er så dyrt og arbeide blir stort sett det samme :)

Har noen spørsmål til som jeg lurer på ang maling, hvilken type maling kan jeg bruke på kryssfinneplate? Ble anbefalt våtromsmembra til og male inn topp platen men dem nærmeste bygg butikkene har ikke det, spurte på vannfast hvitmaling men butikken mente at det kunne jeg ikke bruke.

Kunne heller ikke bruke oljemaling, maling er noe jeg har veldig greie på så kom med noen tips til hva som passer best, føler også at den sjappa har ansatt folk som er like blank på maling som meg så da vil jeg spørre her før jeg kjøper noe.

Til skapdører og bekledning så kan jeg vel bruke bare vannfast maling, men hva skal jeg bruke til kryssfinne platen og rammen til bordet slik at det ikke trekker til seg vannsøl?

Skal jeg lime sammen hver 2"4 planke før jeg skrur eller bør jeg gjøre det med bare topp platen?

Har skrudd sammen mange akvariebord og aldri limt, kun skrudd.

Regner med at du fikk sett hvordan Vladis har lagd bordet sitt.

Pass på at bena understøtter ramma oppå.

Når det gjelder maling så mener du kanskje type Lady våtrom eller lignende når du sier vannfast.

Ikke noe i veien for å bruke det, eller vanlig oljemaling.

Det er jo grenser for hvor mye vannsøl det blir da.

Selv har jeg aldri malt noen av mine bord og det har gått veldig bra.

At de sier i malebutikken at det ikke går med slik maling har nok mer å gjøre med at de vil ha ryggen fri, og at de kanskje tror at produktet de selger må være totalt vanntett.

Våtromsmembran bør de fleste byggevarer ha, men hvis du oppsøker en flisebutikk så har de garantert dette.

Har selv jobbet 3 år i malebutikk, og er utdannet og jobber som tømrer så tror jeg har litt peiling iAf.

Mvh PerA

Ja da bør du ha litt peil :)

Nå er alt kappet også begynte jeg og skru sammen nå men det virker ut som det ikke går og skru dem sammen, Har skrudd inn 4 skruer nå, borret vi har fra black and decker med ledning på blir så varmt at det ryker av det for hver skrue jeg skrur inn, så får jeg heller ikke skrudd inn hode på skruen inn i planken.

Skruene er av merke Essve c4 8mm tykk og 15mm lang tx40 outdoor, Feil skruer? Den ene planken er ikke helt inntil hverandre og borret bare stopper opp.. Lengden er vel grei men hvor tykke skruer bør jeg bruke?

Det er en black and decker 230v 600w 0-3100/min

Nytter ikke, skruen vil så vidt inn i planken og når jeg kommer til og skru hode inn så bare stopper hele greia og den blir alt for varm.. Lurer på hva jeg skal bruke da, for skruene høres bra ut?

Er det en borre maskin du har eller en skrutrekker? Uten at jeg skal si det med sikkerhet så hvis det er en borremaskin er det ikke sikkert at den kan klare å skru inn de skruene. Jeg har selv en 800 watt borremaskin og den hadde ikke klart å skru dem inn dette fordi den ikke klarer den motstanden som skruene gir men den borrer seg igjennom det meste fordi når den borrer får da for den ikke samme motstanden.

Mvh Jonny

Det er en borr maskin, skjønner problemet da, prøvde med en batteridrill og den hadde værtfall ikke nok styrke!

Hvilket elverktøy trenger jeg da?

Er det en borre maskin du har eller en skrutrekker? Uten at jeg skal si det med sikkerhet så hvis det er en borremaskin er det ikke sikkert at den kan klare å skru inn de skruene. Jeg har selv en 800 watt borremaskin og den hadde ikke klart å skru dem inn dette fordi den ikke klarer den motstanden som skruene gir men den borrer seg igjennom det meste fordi når den borrer får da for den ikke samme motstanden.

Mvh Jonny

Det finns mange gode og sterke batteri drevne driller som klarer denne jobben har selv en billig drill som jeg fikk av min far den drar til det meste regner med at tar du deg en tur på clas olson så har de en som klarer jobben. Men det er ikke alltid lett å finne dem billig. De sterkeste koster fort over 1000 lappen. Det finnes også elektriske skrutrekkere men de tror jeg er dyr.

Mvh Jonny.

Jeg har prøvd og borre i forveien også men det gjorde det ikke lettere for og skru inn hode på skruen.

Fikk skrudd inn 2 av skruene for hånd helt inn i planken og det gikk bare akkurat, resten satt helt fast.

Når det ikke hjelper med borr maskin som en skrutrekker eller med en av dem billigere drillene fra Clas ohlson så får jeg ta meg en tur ut i morgen og kjøpe en kraftig batteri drill, hvor mange watt og omdreininger i min bør den klare?

Merket også at 2 av skruene bulet litt i planken når jeg kjente på siden på planken.. Så sprakk den så vidt det var langsmed i hjørnet, har det noe betydning? Jeg prøvde og skru den så rett som mulig og et par cm fra hjørnet og inn på planken men mulig den ble litt skjevt skrudd inn, Det blir mye enklere når jeg får tak i en sterk nok drill tenker jeg.

8mm skruen skulle vel ikke være for tykk til 2"4?

Dem hadde ikke tynnere i den lengden.

Skruene er av merke Essve c4 8mm tykk og 15mm lang tx40 outdoor.. Dem funker vel bra til 2"4 eller burde jeg kjøpe andre skruer?

Spørs om ikke den drillen din er for svak for de skruene der.

Bør nok være en 18 volts drill for å klare den oppgaven der.

Eller en elektrisk.

Spiller liten rolle om den er 12 eller 18 volt. Det som er avgjørende er hvor sterk den er, gir osv. Jeg har en De Walt 12V med 3 gir som trekker opp til 42Nm. Den skrur i mdf så det hyler:rolleyes:

Jeg har prøvd og borre i forveien også men det gjordendet ikke letteremfor og skru inn hode på skruen.

Fikk skrudd inn 2 av skruene for hånd helt inn i planken og det gikk bare akkurat, resten satt helt fast.

Når det ikke hjelper med borr maskin som en skrutrekker eller med en av dem billigere drillene fra Clas ohlson så får jeg ta meg en tur ut i morgen og kjøpe en kraftig batteri drill, hvor mange watt og omdreininger i min bør den klare?

Merket også at 2 av skruene bulet litt i planken når jeg kjente på siden på planken.. Så sprakk den så vidt det var langsmed i hjørnet, har det noe betydning? Jeg prøvde og skru den så rett som mulig og et par cm fra hjørnet og inn på planken men mulig den ble litt skjevt skrudd inn, Det blir mye enklere når jeg får tak i en sterk nok drill tenker jeg.

8mm skruen skulle vel ikke være for tykk til 2"4?

Dem hadde ikke tynnere i den lengden.

Skruene er av merke Essve c4 8mm tykk og 15mm lang tx40 outdoor.. Dem funker vel bra til 2"4 eller burde jeg kjøpe andre skruer?

Det er ikke watt stirken som er avgjørende. En dårlig drill og billig drill er en dårlig drill. Spiller ingen rolle om det er 12 eller 28 w. De kan vare like dårlig for det. De holder for å skru hjemme. Om ikke du har behov for en drill som du må betale en formue for så kan du låne drille min. Komm innom meg også kan du låne drill av meg i steden. Proff bateri drill som jeg bruker på jobben. Den kan du skru hva du vill med.

Spiller liten rolle om den er 12 eller 18 volt. Det som er avgjørende er hvor sterk den er, gir osv. Jeg har en De Walt 12V med 3 gir som trekker opp til 42Nm. Den skrur i mdf så det hyler:rolleyes:

12 volt. Da skrur den ikke mange skruene før batteriet er tomt med den skruedimensjonen det her er snakk om.

18v drillen til Dewalt derimot er proffverktøy og skrur lett sammen et sånt akvariebord.

Men lån drillen til Vladis.

Skal du ha en batteridrill i proffklassen må du opp rundt 4000,-

Sånt har ikke Clas Olsson el Biltema.

Det hadde vært kjempefint vladis! Skal forhøre meg i morgen om det er noen rundt her jeg bor som har en bra drill, tviler på det hvis ikke dem dyreste på clas funker. Hvis ikke så vil jeg låne din.

http://www.clasohlson.no/product/category.aspx?category=ladbare+verkt%c3%b8y:skrutrekkere&id=88165267&_path=251882;85177593;85216369;85216371;88165267

Ingen av disse som gjør jobben? Synes det blir litt mye med 4000 for en drill når jeg aldri bruker dem mere en til huset.

Det med såpe høres jo smart ut.

Jo det fungerer til en hvis grad å bruke såpe men det som er saken at drillen ikke har nåkk kkrefter til å få den skrua inn så er det lite vits med såpe. Du skrur noen få skruer også lukter det høgg fra drillen. Børstene brenner opp og drillen går varm. Bateri tappes på 1,2,3 og mann må vente evigheter for å lade den opp. Det går men det er ikke kos å skru men slit og man blir bare oppgyt.

Komm innom og lån drillen min så har du spart deg for masse penger. Bruk heller pengene for å kjøpe deg noe fint til akvariumet.

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]