Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
kimshans

Uke 15. Tema: Akvariefotografering

Recommended Posts

Bedre seint en aldri :-)

Tenkte å gjøre en liten vri denne uken. Siden det har vært ett par uker med fisketråder nå, så tenkte jeg kanskje vi kunne ha en fototråd denne uken.

Jeg oppfordrer alle her inne til å velge ut to av de bildene du for tiden synes er det beste du har, og deretter legge dem inn i denne tråden.

Det kan være bilde av hva som helst, bare det er akvarierelatert. Den tekniske kvaliteten trenger ikke å være perfekt, bare man kan tyde hva du har tatt bilde av :-) Det jeg mener med det beste du har, kan være at du har kommet opp i en spesiell situasjon, fått noe fint du vil vise til de andre på forumet osv.

Det som også er fint, er om du kan legge inn de tekniske spesifikasjonene rundt bildet:

- Når det er tatt (ikke så viktig)

- Hva det er bilde av (f.eks. navn på fisk, korall osv).

- Kameratype

- Kamerainnstillinger (iso/blender/lukkertid/blits osv.)

Så kanskje vi kan klare å få en fin bildetråd å skryte av her inne til ettertiden :-)

Da får jeg kanskje begynne med to av de seinere bildene jeg selv er veldig fornøyde med.

- Begge bildene er tatt med Canon 7D speilrefleks og 60mm Canon makroobjektiv, nå for noen få uker siden.

- Ingen av bildene er det blitt benyttet blits på.

- Begge bildene er også tatt håndholdt.

Dette første her er ett bilde av en av mine Hippocampus reidi sjøhester.

Jeg er blitt veldig fascinert av disse skapningene. Det er utrolig at de faktisk kan overleve i naturen, da de er veldig forsiktige og "skjøre" skapninger.

IMG_7481_.JPG

Tekniske data:

ISO: 800

Blender: ƒ/4.5

Lukkertid: 1/60 second

Bildebehandling: Noe støy/partikler er blitt klonet bort. Ut over dette er blidet blitt croppet, justert ned oppløsning og skarpet opp. Programvaren benyttet er den medfølgende til kameraet, Canon Digital Photo Prof.

Dette er en Goniopora sp. Denne lever i samme akvarium som sjøhestene, og ser ut til å trives godt. Var ett par døde polypper når jeg fikk den, men de er nå vokst over av nye polypper. Forsøker å gi den litt fôr en gang i blant, men den får stort sett av det som svever rundt ved matingen av sjøhestene. De får godt med mat, og det blir bestandig en del partikler av disse fôringene.

IMG_7451_.JPG

Tekniske data:

ISO: 500

Blender: ƒ/5.6

Lukkertid: 1/80 second

Bildebehandling: Justert ned oppløsning og skarpet opp. I tillegg er det justert litt på lysstyrken. Programvaren benyttet er den medfølgende til kameraet, Canon Digital Photo Prof.

Jepp, da er det bare å pøse på folkens :D

Kjempebra tema kimshans!

Blir jo alltid like imponert over bildene dine..

Syns det er veldig vanskelig å ta skarpe fiskebilder. Prøver å holde ISO på 400, men er det ok å gå høyere for å kunne ha kort lukkertid?

Pleier du låse blenderen på så lavt F-tall som mulig?

Husker dessverre ikke hvilke innstillinger jeg brukte , her er mine bilder :oops:

Har justert litt på levels i gimp2.

Det er av en Multicolor Dvergkeiser og Lyretail Anthias.

http://www.saltvannsforum.no/foto/data/500/C_Multicolor.jpg

http://www.saltvannsforum.no/foto/data/500/DPP_0044.jpg

Edit: hvordan poster du klikkbare bilder?

Flott at du heiv deg med i tråden :-)

Jeg må også presisere at det ikke er noen konkurranse om å ha de flotteste bildene her. Så man trenger ikke å være redd for at bildene du har ikke er gode nok. Men jeg ønsker en tråd med masse bilder, og kanskje tips til hvordan man kan gjøre dem ennå finere f.eks. ved tips til fotografering/bildebehandling osv.

Slik legger jeg inn bildene:

- Finner bildet i galleriet, åpner det opp der og høyreklikker på det.

- Velger da å kopiere ut bilde adressen (url)

- Jeg får da adressen (samme som du har limt inn i ditt innlegg)

- I trådinnlegget jeg ønsker bildet, klikker jeg så på ikonet som har bilde av fjell i seg. Jeg limer deretter inn denne linken til bildet. Men dersom bildet er i stor oppløsning, bruker jeg medium-utgaven av bildet, som forumet automatisk har generert til opplasting i galleriet. F.eks. på en av linkene dine er denne adressen:

[/url][url="http://www.saltvannsforum.no/forum/../foto/data/500/medium/C_Multicolor.jpg"]http://www.saltvannsforum.no/foto/data/500/medium/C_Multicolor.jpg[/url]

- Deretter klikker jeg på bildet i redigeringen av innlegget, og klikker på ikonet for link (jordklode med ett kjettingsymbol).

- I adresseboksen limer jeg så inn adressen til bildet, men tar bort medium i adressen.

Dermed er bildet blitt klikkbart.

Håper dette var sånn nogenlunde fornuftig forklart....

Edit: Glemte å svare på dette:

Det kommer litt an på kameraet. På mitt forrige kamera som var Canon Eos 350D, så ble det alt for mye bildestøy på iso over 400. Så der var det om å gjøre å ha iso så lavt som mulig. Nå med det kameraet jeg har nå merker jeg at dette ikke er like viktig. Men dersom du tar makro, og vil beskjære en del, så blir det lett mye støy ved høy iso. Jeg anbefaler uansett å holde denne så lavt som mulig, men man må nesten prøve seg frem for å finne en middelvei her.

Blenderen må tilpasses motivet. Ved lavt F-tall, så får man jo veldig lite fokusområde. Slik at ved fiskebilder kan det dermed være vanskelig å treffe på fokus. Dette må man også bare eksperimentere med. Det finnes ikke noen universalregel over hva som virker egentlig. Men de fleste objektiver har ett område hvor de er skarpest. Dette er gjerne ett par-tre hakk opp fra største blender(lavt F-tall), og noen hakk oppover. F.eks. i området 5.6 - 11 . Dette avhenger en del av objektivet og kvaliteten på dette.

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

1213626813_Fqf65-XL.jpg

Buble-tip anemone i karantene. Tatt med Canon 7D 100mm L Objektiv, 1/60 sec f20 ISO 100, blitz. Fronten av objektivet var under overflaten (har en UV hus til kameraet, og brukte fronten av det for å få til dette)

1213626887_E3aja-XL.jpg

Samme innstillinger og teknikk som det andre bildet. Dette er en Cycloseris sp

Her er to bilder jeg synes er fine.

Begge er tatt med Canon EOS450D med det vanlige EFS 18-55mm f/3,5 - 5,6 IS objektivet.

Pygoplites Diacanthus (Regal Angel)

IMG_7731.jpg

Exif:

f/5,6

Eksponeringstid: 1/400 sek

ISO: 400

Eksponeringsavvik: 0 trinn

Brennvidde: 55mm

Største blenderåpning: 5

Bildet er choppet i Adobe Photoshop CS3. Brightness/contrast er også stillt inn der. Justert skarpheten bittelitt også.

Zoanthus sp.

IMG_7915.jpg

Exif:

f/7,1

Eksponeringstid: 1/125 sek

Brennvidde: 55mm

Største blenderåpning: 5

Bildet er choppet i Adobe Photoshop CS3. Brightness/contrast er også stillt inn der. Justert skarpheten bittelitt også.

Begge bildene er tatt håndholdt. Ønsker meg stativ og makro objektiv!

Veldig fine bilder!!!

Når sola skinner inn i akvariet ser muslingene helt fantastiske ut. Her er et bilde jeg tok for litt siden. Er ikke helt sikker på innstillingene jeg brukte. Kamera er Sony NEX-5

maxima.jpg

TeMa: Hvis du høyreklikker på bildet du har overført til pcen og velger "detaljer" skal informasjonen ligge der. Jeg lagret bildet ditt og prøvde, men der lå det ingen informasjon. Prøv å ta bildene i RAW, da får du med alt og kvaliteten blir bedre:-)

Se vedlegg:

maxima-info.jpg.a4ccffca61391984f29096d1f6a77d72.jpg

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Bra tråd... Håper på masse fine bilder...

Er på ingen måte noen god fotograf, men når denne tråden meldte seg gjorde jeg ett skikkelig forsøk.. :-) Så her er mitt bidrag;

Bilde 1 er tatt på kvelden for en uke siden med blits, resten er tatt i dag med Nikon D40. Har kun croppet bildene.

Tekniske data:

Blender: ƒ/5.6

Lukkertid: 1/60 second

Første bildet er nok en Caulastrea Curvata , andre bildet er en montipora(foliosa?) og siste er LS.:-)

020.jpg.9cda963a53721d5ea0ad73ae0676372e.jpg

047.jpg.885f783320caec33ea65874ef6ddd507.jpg

074.jpg.154be4bc83e66ec86f1cf1b4c5694634.jpg

foto

Bare lurer litt på blitser osv. Jeg er ganske ny i DSLR kamera, men bruker noen av dere "off blitser" som strobister? tok noen bilder sammen med en kompis hvor vi brukte blits på begge sider m remote trigger og skøyt gjennom ett vanlig kopi ark for a "mykne"lyset med ganske godt resultat.

Også noe jeg lurer på er om noen har kjøpt

http://www.melevsreef.com/shop/tdpb.html

eller evt prøvd seg p noe DIY lignende greier Vet noen tar bilder gjennom boller og sånt. Spennende å lære enda flere ting som og omhandler salte temaer :P

Bilde link til flickr

I can see you

Et par bilder fra meg.

En fungia.

Tatt med Nikon D80 med en 105mm Sigma macro

f3.5

ISO400

Lukkertid 0.01 sek

DSC_2696.jpg

lysmata amboinensis (Pussereke)

Tatt med Nikon D80 med en 105mm Sigma macro

f3.5

ISO200

Lukkertid 1/40 sek

DSC_2406.jpg

Bare lurer litt på blitser osv. Jeg er ganske ny i DSLR kamera, men bruker noen av dere "off blitser" som strobister? tok noen bilder sammen med en kompis hvor vi brukte blits på begge sider m remote trigger og skøyt gjennom ett vanlig kopi ark for a "mykne"lyset med ganske godt resultat.

Har tenkt tanken, men har ingen gode blitser selv pr. nå. Jeg har prioritert optikken så langt. Kjøpte meg en billig studioblits for en tid tilbake, men har ikke brukt den så mye. Synes ofte fargene på korallene og fiskene blir litt feil med rett frem blits. I tillegg blir det lett mye skygger. Men det er vel en tilvenning kanskje. Og klart hjelper det med flere blitser, som belyser fra flere vinkler.

Også noe jeg lurer på er om noen har kjøpt

http://www.melevsreef.com/shop/tdpb.html

eller evt prøvd seg p noe DIY lignende greier Vet noen tar bilder gjennom boller og sånt. Spennende å lære enda flere ting som og omhandler salte temaer :P

....

Har tenkt på noe DIY rundt dette, men aldri kommet så langt....

To bilder tatt for en god stund siden.

Aner ikke spec. men camera er en Canon Eos 400D.

Kan legge til at jeg bruker ikke blits. og har det helt mørkt i rommet så det blir minst mulig refleksjoner i glasset.

Jeg har dessverre ingen nye bilder som jeg ikke allerede har postet i tråden min, men her er vel to av mine gamle favoritter:

CIMG1146.jpg

IMG_4941.jpg

Det første er tatt med en enkelt point-and-shoot digitalkamera, Casio Exilim, tror jeg. Det andre er tatt med et Canon 550 ettellerannet. Begge er croppet og litt fargejustert i Photoshop.

Kan jo legge ut noen bilder her jeg også.

Kamera er ett sony a200.

Mer en det vet jeg ikke. =)

hehe

Valenciennea strigata

picture.php?albumid=10&pictureid=369

centropyge acanthops

picture.php?albumid=10&pictureid=367

Mange fine bilder her! Fant et til jeg har lyst til å ha med her. Dette er også tatt med Canon EOS 450D EFS 18-55mm. Håper ikke dette bryter alt for mye med reglene dine Kimshans:-)

Eremitter er både fine, morsomme og irriterende:rolleyes:

IMG_5473.jpg

Exif:

f/7,1

Eksponeringstid: 1/200 sek

Brennvidde: 53mm

Alle tatt med Canon 40D, canon 50mm 1.8

Skivebilde:

Lukkertid: 1/200

Blender: f/4.0

ISO 400

5616757994_a805cc0626_z.jpg

lilla montipora? Fikk denne som en montipora digitata, men synes ikke den ligner helt på de andre digitataene jeg har. Noen som tør gjette på hva annet det kan være? :-)

Lukkertid: 1/160

Blender: f/3.5

ISO 400

5616175717_bcda12750e_z.jpg

Lydia

Lukkertid: 1/125

Blender: f/3,2

ISO 400

5616239859_15fc3ebc36_z.jpg

Alle er tatt av min samboer. :-)