Jump to content

Hjelp: Oppstart av 900L akvarium med sump

Recommended Posts

Hei folkens. Etter flere hyggelige og ikke minst lærerike samtaler, lesing på forumet, youtube og andre kilder har jeg funnet ut at mitt 720l prosjekt blir oppskalert til en 900liters tank + sump. Fikk en meget hyggelig pris hos Kim Andre Martinsen. (dyreneskonge.no) Leveringstid på dette ble minst 2 mnd som var en liten nedtur, men tror dette ble det mest fornuftige valget etter mine planer.

Planen er å skille stua fra bar-avdelingen med oppbygget bord som tilslutt blir kledd med materiale matchende med bar og stue(såkalt stuedeler) slik at jeg får innsyn til akvariumet fra 3 sider.

Her er et eksempel (Min stue er nesten identisk):

skilleveggakvarium.jpg

Målet på akvariumet blir 180x70x70 og sumpen (usikre mål foreløpig) blir plassert i kjelleren rett under. (Her vil jeg trenge råd om temperatur osv)

Rommet i kjelleren er på 15-20 kvm mens stua er på rundt 70kvm. Det blir 3-4 meter høyde forskjell på hovedkarr og sump. Nede i kjelleren er det lett å legge til vann og avløp. Heldigvis for meg så er min nærmeste nabo en hyggelig rørlegger.

Utstyr:

Akvarium:

-880 liters akvarium 180x70x70

-Sump 150x50x40 (vannhøyde 30 cm)

Sirkulasjon:

-Aqua Medic - OceanRunner 6500 returpumpe

-2x Tunze - Turbelle Stream 6105

-1x Tunze - Turbelle Stream 6100

-1x Tunze - Turbelle Stream 6200

-Tunze - Multicontroller 7096

Filtrering:

-Deltec AP 702 skummer

-2 Stk. Bm - M-100 Kull Filter

-Boyu 40w T8 Utvendig Uv Filter

Diverse:

-5 stegs 284lt Aquarium Reverse Osmosis System+ Float Valve RO DI

-Armatur 180 cm 3 x 250W HQI + 4 x 54w T5 + 4 x LED

-Aqua Medic SP 3000 nivåmater

-Bm - 3kanals Doserings Pumpe med Digital Kontroller

Ved oppstart kommer jeg til å kjøre på med sjøvann fra Verdens Ende og vil trenge x-antall dunker hvis ikke jeg kommer på no annet lurt.

Jeg lurer som sagt på det meste, så tips og råd mottas med største takknemlighet.

Nyttige linker jeg benytter meg av:

http://www.xtalworld.com/Aquarium/hitchfaq.htm <- good stuff/bad stuff

http://www.saltvannsforum.no/forum/showthread.php?t=17260 <- kjemi

http://www.melevsreef.com/ <- sump mm

http://www.saltvannsforum.no/links/browselinks.php?c=4 <- akvariebutikker

http://dyreneskonge.no

http://www.saltvannsakvariet.no/ <- diverse

http://aquariumcomputer.com/System__E_/system__e_.html <- systemer

http://www.chucksaddiction.com/hitchhikers.html <- Blindpassasjerer

http://algeinfo.imr.no/ <- Algeinformasjon i sjøen

http://www.korallrev.no/korallrev.no.html <- div nyttig informasjon

http://www.theaquatools.com/building-your-aquarium <- Aquatools (calcs etc)

Bøker jeg har lest/leser angående saltvann:

- "Book of coral propagation" (Reef gardening for aquarists) Vol1 Edition2

:D Ønskelista :D

- Ice Fire Echinata icefire.jpg

Lurer på mye mye mer, kommer bare ikke på det i farten.

Mvh Alexander Hallberg (Nøtterøy)

Edited by AlexHall
  • Replies 240
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei folkens. Jeg tror jeg har blitt bitt av saltvannsreka og kommer til å prøve meg på et 720liters akvarium og tar gjerne imot råd.

Det jeg lurer veldig på er denne sumpen. Er den viktig for å få til et "perfekt" akvarium?

En sump gjør at en del stygt teknisk utstyr forsvinner ut av syne, og en sump øker det totale vannvolumet slik at det blir enklere å holde stabile vannverdier. Med andre ord blir det enklere å få til et "perfekt" akvarium med en sump, men det er ikke nødvendig og mange har kjempefine akvarier uten bruk av sump.

Og hvor stor sump er gunstig?

Det kommer an på hvor mye teknisk utsstyr du ønsker å stue vekk og om sumpen skal ha andre funksjoner. Generelt så er det bedre med jo større sump som mulig fordi det øker det totale vannvolumet i systemet ditt.

Og hva annbefales av liv oppi her?

Sumpen er primært ikke ment å huse noe levende, men veldig mange velger å ha et kammer i sumpen der man holder makroalger og levende stein, et såkalt refugium.

Kan jeg starte 720Literen uten denne? (for å få igang systemet)

Ja.

Hva annet trenger jeg til dette akvariumet (2 pumper vs 1 ol)

Du må ha godt lys, du bør ha en proteinskummer, du må ha sirkulasjon i form av nok pumper som totalt gir 10+ ganger vannvolumet i sirkulasjon per time, du må ha en varmekolbe. Hmm, jeg kan ha glemt noe...

Har tenkt til å prøve meg på en "fredelig reef-akvarium" med fredlige dyr/fisk koraller som kan leve sammen. Noen som har forslag? Lurer fælt på hva slags koraller/ anemoner og fisk/dyr som kan stå sammen i et perfekt marinsystem.

Finnes det lister over de beste sammensetningene?

Ikke så vidt jeg vet. Se deg rundt og dersom du ser noe du kunne tenke deg får du heller spørre. Liveaquaria.com er en fin side der det står en del om de forskjellige dyras krav.

• Like 1

LS?

Til mitt system har jeg funnet ut at 75-80kg med LS skulle være optimalt (stemmer det med 720 liter + 160l sump?) Når jeg da har fylt akvariumet med vann og varmet det opp, skal jeg da ha i all steinen med en gang? Eller er en annen rekkefølge å foretrekke?

Henter forøvrig vann fra Verdens Ende (tjøme)

Mvh Alex

Til mitt system har jeg funnet ut at 75-80kg med LS skulle være optimalt (stemmer det med 720 liter + 160l sump?) Når jeg da har fylt akvariumet med vann og varmet det opp, skal jeg da ha i all steinen med en gang? Eller er en annen rekkefølge å foretrekke?

Det heter seg vel at man bør ha minst 10 % av karet fylt med stein (altså 10 kg til 100 liter, w/v). Grunnen er steinen rensende egenskaper. Har man annen god filtrering og/eller lav belastning slik at det ikke er så mye å rense, kan man klare seg med mindre levende stein, og vice versa. Mange velger å ha mye mer levende stein både fordi de vil ha en fin aquascape og for å øke rensingen. Man kan egentlig ikke få for mye levende stein, så lenge det ikke ødelegger for sirkulasjonen.

Ja, når karet er fylt med varmt vann er det bare å ha i steinen. Ha på sirkulasjon og gjerne proteiskummer. Så er det bare å vente til karet stabiliserer seg, dvs til nitrogensyklusen har kommet godt i gang (når ammoniakk effektivt omdannes til nitritt og videre til nitrat). I løpet av de neste ukene kan du da forvente forskjellige algeoppblostringer som respons til de varierende kjemiske forholdene i karet.

Også vil du få mye moro med å titte inn på steinen etter mørkets frembrudd... Ufattelig hvor mange rare dyr som finne i LS...:-)

Hehe positive overraskelser er alltid kjærkomment, jeg gleder meg veldig. Men må lete etter en ny tank da den jeg hadde for hånda ikke var klar før om 10-12 uker (har hørt at tolmodighet er en dyd men...)

Det heter seg vel at man bør ha minst 10 % av karet fylt med stein (altså 10 kg til 100 liter, w/v). Grunnen er steinen rensende egenskaper. Har man annen god filtrering og/eller lav belastning slik at det ikke er så mye å rense, kan man klare seg med mindre levende stein, og vice versa. Mange velger å ha mye mer levende stein både fordi de vil ha en fin aquascape og for å øke rensingen. Man kan egentlig ikke få for mye levende stein, så lenge det ikke ødelegger for sirkulasjonen.

Takker for mye god info. Leser flere timer daglig, har blitt skikkelig "bitt"! (Men dæven å mye stoff det finnes, kan lese i evigheter)

Jeg ville ikke startet opp akvariet, uten at sumpopplegget er klart, med avrenning og returpumpe osv. Det er veldig tungvindt å tilpasse slikt i ettertid. Spesielt dersom du ikke har laget avrenningsboks og hull i akvariet osv. Sumpen bør du ha så stor som du får plass til, da det på ett akvarium av denne størrelsen lett baller på seg med ekstrautstyr etterhvert.

Hold av plass under akvariet til en beholder for etterfylling av ferskvann også. I tillegg kommer det kanskje noen beholdere til tilsetningsstoffer el.

Til sirkulasjon ville jeg (selvf. avh. av innhold) gått vesentlig opp i forhold til 10 x vannvolum. Dette blir etter min mening alt for lite. Har selv teoretisk sett godt over 50 x i sirkulasjon her + det returpumper gir. (3 stk. Tunze 6105 koblet på kontroller + 1 stk. Tunze 6025 ) Men nå har jeg primært SPS koraller da. Det som er viktigst er ikke nødvendigvis tallet på sirkulasjonen, men at du har god bevegelse i vannet hele veien. Slik at du får minimert dødsoner, hvor opphopninger av avfallstoffer kan samle seg.

Ang. menge LS, så er det veldig avhengig av hva man selv synes blir fint. Det er mange nå i de senere årene som har vesentlig mindre enn hva denne 10% regelen sier. Men så har de stort sett da overdimensjonert skummer deretter. Husk bare at dersom du har for mye stein, så begrenser du plass til koraller og fisk. Igjen, du må nesten se på hva du synes er fint selv.

• Like 1
Jeg ville ikke startet opp akvariet, uten at sumpopplegget er klart, med avrenning og returpumpe osv. Det er veldig tungvindt å tilpasse slikt i ettertid. Spesielt dersom du ikke har laget avrenningsboks og hull i akvariet osv. Sumpen bør du ha så stor som du får plass til, da det på ett akvarium av denne størrelsen lett baller på seg med ekstrautstyr etterhvert.

Hold av plass under akvariet til en beholder for etterfylling av ferskvann også. I tillegg kommer det kanskje noen beholdere til tilsetningsstoffer el.

Til sirkulasjon ville jeg (selvf. avh. av innhold) gått vesentlig opp i forhold til 10 x vannvolum. Dette blir etter min mening alt for lite. Har selv teoretisk sett godt over 50 x i sirkulasjon her + det returpumper gir. (3 stk. Tunze 6105 koblet på kontroller + 1 stk. Tunze 6025 ) Men nå har jeg primært SPS koraller da. Det som er viktigst er ikke nødvendigvis tallet på sirkulasjonen, men at du har god bevegelse i vannet hele veien. Slik at du får minimert dødsoner, hvor opphopninger av avfallstoffer kan samle seg.

Ang. menge LS, så er det veldig avhengig av hva man selv synes blir fint. Det er mange nå i de senere årene som har vesentlig mindre enn hva denne 10% regelen sier. Men så har de stort sett da overdimensjonert skummer deretter. Husk bare at dersom du har for mye stein, så begrenser du plass til koraller og fisk. Igjen, du må nesten se på hva du synes er fint selv.

Jeg hadde en koselig samtale med "bluereef" og ble annbefalt å sjekke ut forumet ditt (noe jeg har gjort) og vil kanskje prøve å herme litt etter deg, hvertfall i oppstarten( copy right?). Eneste hinderet akkurat nå er å finne akvarium. Trodde det skulle bli lett, men den gang ei. Skal en tur til ei i Tøsnberg etterpå som skal selge systemet sitt, men er redd det er for lite etter mine planer.

Heisan og velkommen.

Kjenner du noen på (gamle gode) Nøtterøy som har saltvann? Er alltid en god idè på kjenne noen/stikke innom for en prat eller skaffe seg en mentor i nærheten. Jeg vet Virik'n hvertfall har hatt ett kar, tror han bodde på Tolvsrød, men vet ikke om han har kar i drift pr. nå.

Jepp, Bluereef er en meget trivelig fyr :-)

Jeg har selv hermet etter systemer jeg har sett fungere godt, så vil si det er en fornuftig tankegang. Så får man heller gjøre justeringer ut ifra synspunkter og lommebok, men fortsatt kunne ha en basis i noe man ser virker.

Om du skulle være i nærheten av Porsgrunn, så er det bare å ta en tur innom for en titt. Alltid greit å ha sett systemer i virkeligheten, for å få den gode oversikten på hvordan ting faktisk henger sammen.

Heisan og velkommen.

Kjenner du noen på (gamle gode) Nøtterøy som har saltvann? Er alltid en god idè på kjenne noen/stikke innom for en prat eller skaffe seg en mentor i nærheten. Jeg vet Virik'n hvertfall har hatt ett kar, tror han bodde på Tolvsrød, men vet ikke om han har kar i drift pr. nå.

Hei. Nå var jeg akkurat hos ei (engelsk?) dame ved navn Anna som hadde hatt noen saltvannsakvarium. Jeg var der for å se på noe utstyr, men det var dessverre for lite. Men hadde en koselig samtale om fisk og diverse.

Ellers kjenner jeg ingen i området nei. Men regner med at det kommer med tiden ;-)

Jepp, Bluereef er en meget trivelig fyr :-)

Jeg har selv hermet etter systemer jeg har sett fungere godt, så vil si det er en fornuftig tankegang. Så får man heller gjøre justeringer ut ifra synspunkter og lommebok, men fortsatt kunne ha en basis i noe man ser virker.

Om du skulle være i nærheten av Porsgrunn, så er det bare å ta en tur innom for en titt. Alltid greit å ha sett systemer i virkeligheten, for å få den gode oversikten på hvordan ting faktisk henger sammen.

Takker for tilbudet. Kommer garantert til å ta en tlf hvis jeg er nedenfor.

Ser ut til at jeg må bestille akvarium nå, venter på priser fra forskjellige plasser. Hvis du/ noen har no tips er det bare å kjøre på. Har hørt på pris på 180x70x70( Krizoo) og 200x75x60 (Dyreneskonge.no) Sist nevnte koster 9200,- inkl borring til sump

Bare ta kontakt om det skulle være noe.

Synes ikke den prisen var så gal i grunn. Tror ikke du får det noe spesielt billigere andre steder egentlig. Men det er greit å sjekke litt rundt. Handlet selv mitt siste akvarium hos Majornas Glas i Gøteborg. Men spørs om det er så veldig mye å hente på prisen, og da blir det jo litt reisevei for å hente.

Men som jeg har nevnt til andre her inne, så anbefaler jeg deg å forsøke å unngå avstivere på tvers. Disse er generelt i veien, og stjeler en del lys. Spesielt dersom du er uheldig å treffer feil ut med evt. HQI lampe.

Akvarium dokumentar

Hm... har lyst på en film om bygging + + + av akvarium. En saltvannsakvarium dokumentar om du vil. Finnes dette?

Må ikke være bygging altså... masse fine løsninger ol er ønskelig. (Så en NRK reportasje tidligere, men skulle hatt noe jeg kunne eventuelt sett på TV`en)

Skal prøve å få madammen på gli :lol:

Råd til...

Råd om:

-utløp til vann (har gamle soilrør)

-temperatur tap (tenker på kjelleren, bra å ha på sommeren som kjøling?)

-saltvannsoppbevaring (Her hører jeg mye forskjellig, tenkte å lagre vann i kjelleren i større "fat" (200 liter, totalt 1300 liter))

-SAND (Skal høre mye rart før øra detter av)

-ant pumper /hva slags pumper/ Hvor og hvordan setter jeg de opp?

-avstand fra hovedkarr til sump? (står rett over hverandre 1.etg og kjeller)

-lys

-gjennomsnitt strømforbruk/ sikkerhet ved strømtap

ønskes...

Da fikk jeg kjøpt meg vanncontainere i drammen og er klar for å hente sjøvann:D. Kjøpte meg 3 x 600 liters containere, så hvis noen trenger å låne er det bare å si ifra.

Mvh Alex

Har du noen link til de tankene?

Mvh Roar

Hehe, hadde jeg visst det kunne jeg ha svippa innom for å ha sett på karret ditt.

Ja det hadde vært koselig det. Jeg tar gjerne imot besøk, men karet mitt er jeg flau for at noen ser på. Det minner mest om ei søplefylling :oops:, men kaffe det har jeg, også kan jeg skyte av hvordan det egentlig skulle se ut :rolleyes:

Skulle du være på disse kanter igjen, så ring meg på 930 999 77. Jeg er ofte hjemme på dagen også.

Mvh Roar