Jump to content

hjelp med zoanthus sp

Recommended Posts

hei.

bestillte en zoanthus sp green tip fra reefexpress og fikk den i dag:)

men den ser nå noe stusselig ut og det kravler en hel haug med bittesmå rare skapninger på den:(:roll:

hva kan dette være?

Det kan være så mangt at det blir meningsløst å gjette. Ta et godt bilde så kan vi kanskje klare å si noe fornuftig om hva det er.

At knappene ikke har åpnet seg ennå trenger ikke ha noe med dyra å gjøre, det kan gå mange dager etter mottak før de åpner seg i et nytt kar fordi de må venne seg til de nye forholdene.

nei vill ikke si det heller... vill si at disse jeg har spiser opp min ;(

Vel, det finnes nakensnegler som spiser knapper. Men igjen, forsøk å ta et godt bilde av krypene. Uansett bør du dyppe knappene for å få fjernet dyra siden du er så sikker på at de er skadelige.

og det går bra med det som vokser på steinen?

Ja, dersom du dypper den i rett ting :-). Det jeg snakker om er væsker som er spesiallaget for å ta livet av skadelige dyr men som ikke skal kverke korallen dersom alt gjøres riktig.

Men ut fra dette antar jeg at du ikke har et slikt dyppe-produkt, så da blir det jo verre.

Although not confirmed in a controlled study, we have made observations of amphipods eating Zoanthus. We have lost entire seemingly healthy colonies to amphipod attack. Once the amphipods get a taste for a type of zoo latter additions of the same zoo are also often eaten, even though there may be several other types of zoo in the same system unmolested. We always now keep pipefish's, sea horses or dragonets with our zoo's controlling amphipod numbers.

Jeg har jo selv en Mandarin (Dragonet) så kanskje det er derfor jeg slipper unna? Amphipoder kommer i mange utgaver som du ser av bildet lenger ned på siden her;

http://en.wikipedia.org/wiki/Amphipoda

Edited by mariahennes

Søkte på google 'zoanthus nudibranch' og fant følgende:

dentification: et_parasite_nudi1.gifSeveral species of nudibranch which feed upon Soft Corals like Sarcophyton sp. Leather corals, Xenia sp., Zoanthus sp., and Palythoa sp. polyps have made their way into the industry over the years. Most of the soft-coral-eating-nudibranchs can reach a size of 2 cm when full grown, and are best seen after the lights have been off on the aquarium for several hours. They often mimic the appearance of the coral they are preying upon, making them difficult to spot. Soft coral eating nudibranchs will slowly consume these corals causing bare spots or discoloration on some or all of the corals tissue.

På en annen side fant jeg dette fotoet;

http://www.powershow.com/view/31755-ZWIxN/Zoanthus_zoanthids_of_various_kinds

dette er en powerpoint presentasjon om zoanthus og du må bla deg frem til den siden som viser zoantus nudibranch.

Marianne.

Å nei, ikke gi den opp. Det kan vel være at det kun er detritus de spiser og at noen av zooene løsner litt tilfeldig. Jeg har akkurat fått en helt ny zoo og på den ramlet det av en fem seks knapper som har plassert seg (ved litt hjelp fra meg) på strategiske steder i karet...

Marianne.

ok.. tror ikke det var den alikevell:( jeg tror jeg sier byby til den og klager litt til henrik:(

Det bildet du viste synes å ligne mest på vanlige amfipoder, så jeg er fremdeles ikke 100 % overbevist om at du har et problemdyr i karet ditt ;-). Dersom det er noe skjit som spiser på knappene dine så spiser de sannsynligvis ikke på eventuelle andre koraller du måtte ha i karet, så da er det neppe noen grunn til å hive ut knappene i hvert fall, bedre å vente og se hva som skjer.