Jump to content

da starter eventyret om 660l`ern

Recommended Posts

hei hei.

da var karet endeligt i hus :) benken ferdig snekkret og snart på tide og begynne og tenke videre...

men har en del spørsmål..

1. hvilket lys bør jeg velge?

2. noen som kan anbefale en god innvendig skummer?

3. noe annet kjekkt utsyr som kan være lurt og ha?

har kjøpt meg to stk vortech sirklasjonspumper :) tror de skulle holde,

om noen har noen tips og ider om hva som er kjekkt og ha osv så kom bare med innspill:p

• Replies 167
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvilken er det du bruker mp10?mp20?mp40?

Lys? Kommer litt ann på hva du skal ha i karet:D

har kjløpt mp10 og en mp40 pumpe:)

vill ha en lampe der jeg kan ha både myk koraller og steinkoraller, (like greit og innvestere i det med det første så jeg slipper og måtte kjøpe ny etter noen mnd...

Av annet kjekt utstyr som er kjekt å ha vill jeg anbefalle automatisk vann påfylling. jeg har holdt på i 1,5 år å etterfylt vann manuelt. og det er ikke noe koraller og andre skapninger setter like stor pris på. jeg har kjørt 1mnd's tid med denne her:http://korallen.mystore.no/ds_product_info.php?cPath=119_120&products_id=1726

Fatter ikke at jeg ikke har gjort dette før, for den siste mnd har jeg sett bedre trifsel på alle korallene, det kan være i sammenheng med mye annet selvsagt. men anbefaler sterkt denne! da vill du få ett mye bedre stabilt salt nivå.

Av annet kjekt utstyr som er kjekt å ha vill jeg anbefalle automatisk vann påfylling. jeg har holdt på i 1,5 år å etterfylt vann manuelt. og det er ikke noe koraller og andre skapninger setter like stor pris på. jeg har kjørt 1mnd's tid med denne her:http://korallen.mystore.no/ds_produc...oducts_id=1726

Fatter ikke at jeg ikke har gjort dette før, for den siste mnd har jeg sett bedre trifsel på alle korallene, det kan være i sammenheng med mye annet selvsagt. men anbefaler sterkt denne! da vill du få ett mye bedre stabilt salt nivå.

ok.. ja har tenkt en del på det, men må man ikke ha en sump for det da?

nei skal ikke ha sump...

kjører alt et annet kar og har heller ikke sump og det funker utmerket :)

Joda, har jeg å gjort på nano kar. Her skal du ha 660liter og det krever jo en relativt god skummer, med mindre du har andre filterløsninger i tillegg. Min skummer til 300 litern hadde ikke vært mye pen å ha i hovedkaret. Derav sump. Men uansett. Spennende prosjekt, kom med bilder! :)

Edit: kanskje du har laget eget stort kammer i bakant i karet? du kan jo det som erstatter til sump. Plassering av varmekolber og skummer her fungerer nok.

har tenkt en del på http://reefsupplies.no/product_info.php?cPath=22&products_id=51 denne lampen men er usikker på om det er nokk?

og om jeg skulle kjøre sump hvor stor burde den være og må jeg da borre hull i akvariet?

Om du skal ha sump så er du ikke nødt til og borre. Du kan evt gå for en løsning med en avrenningsboks fra Tunze, men hadde jeg hatt muligheten ville jeg nok heller borret.

jeg brukte en sump på 112L på et kar som var 256L

ok... nei gubben vill ikke borre og det er vell hoved grunnen til at vi er usikkre på sump.. men vill vell egentli ha det men vi er helt GRØNNE når det gjelder sump:oops: hehe.. hva trenger vi til det eventuelt?

Med sump så slipper du masse duppeditter i karet.

Du kan da skjule mye av det tekniske utstyret.

Ta deg en titt på denne siden. =)

http://www.saltvannsakvariet.no/sump.htm

Edited by Gguldal
ok... nei gubben vill ikke borre og det er vell hoved grunnen til at vi er usikkre på sump.. men vill vell egentli ha det men vi er helt GRØNNE når det gjelder sump:oops: hehe.. hva trenger vi til det eventuelt?

Jeg kjøpte et helglass basic kar på 63 liter hos JH i Oslo(340kr), kjøpte plexiglass fra en lokal glassmester til 300kr kappet til selv og lagde 2 kammer, en til teknisk utstyr som skummer og varmekolber, jeg har også laget fester til 2 brusflasker hvor jeg klekker artemia i. samt boblefeller og siste kammeret med returpumpe og nivåføler. I hovedkaret har jeg kun sirk pumper som er synlig. Jeg har borret i karet selv, gikk smertefritt. Bare øv på forrhånd om du ikke har gjort det før. Verktøy og tolmodighet er halve jobben :mrgreen:

Edited by aqua-kjell
skriveleif

ok. får lese litt og vri hode litt så ender vi vell opp med sump også:) Hehe... kan jeg bruke et juwel kar på 60l*30h*30b som sump eller blir det forlite? det har jeg eventuelt stående så slipper jeg og kjøpe i såfall?:)

har du en link til det lys amaturet ?

• 5 weeks later...

da var karet oppe og gikk og det ble med sump...

vi solgte karet vi hadde som ikke var borret og kjøpte et nytt som var klart for dette :D så det ble 612l og sump på 70l

karet ha nå godt i ca 3uker, og alt av vann vardier er fine.. algene er trekt seg stort sett til bake, så litt nyttedyr har annkommet..

nyttedyrene som er kommet er 13 turbo snegler og 4 eremittkrepser, tenker flere ankommer til uka..

er også blitt handlet inn en del utstyr i det siste, som aquatronica computer, med diverse prober wawe maker til korallia pumpene, pluss 4korallia pumper. nitratfiler er på plass, phosfatfiler er også kommet på plass, skummer så ble det en omega 3500.. lys ble 3 250hqi med 4 t5 a 39w

osmose anlegge har jeg bestillt og kommer nokk til uka en gang, sammen med litt mer til computeren.. begynner og ta seg opp :) bilder kommer etter hvert...