Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
Roar

Uke 14 tema: Kirurgfisker

Recommended Posts

For ukens tema har jeg valgt fisk i gruppen kirurger. I motsetning til gobiene fra uke 13, så er det ikke så mange arter innenfor denne gruppen. Jeg vet ikke det eksakte antall arter, men det skal være under hundre beskrevet så langt.

Gruppen inneholder så langt jeg vet seks familier, og det er: Acanthurus, Ctenochaetus, Naso, Paracanthurus, Prionurus og Zebrasoma.

Selv om det ikke er så mange arter, så blir de fleste ganske store til de vanligste akvarier, noen over halvmeteren.

Jeg håper på at mange av dere vil dele sine erfaringer om sine kirurger.

Mvh Roar

Min favoritt av de jeg har i akvariet må være Ctenochaetus binotatus, blue eye mimic. Absolutt ikke av de mest fargerike av kirurgene, men en fisk jeg er veldig glad i pga den jobben jeg har gjort for at den skal bli som idag.

Kjøpte den en god stund før jul, da var den ca 12-13 cm. Dette er vel den minste av kirurgene. I det den kommer oppi så stuper den inn i selve revet og blir der. Det eneste jeg så de neste par mnd var den blåe ringen rundt øyet. Etter det var den fremme innimellom når ingen var inne på akvarierommet. Stupte inn i revet så raskt noe utenfor bevegde på seg.

Idag spiser den av fingrene mine!

binotatus.jpg.12cdf0109766626790e75aed1fec5548.jpg

Zebrasoma Flavescens

Denne kirurgen har jeg hatt i ett år. Dette var sjefen i det gamle akvariet (Percula 90). Når jeg flyttet den over i 540 literen har den blitt mye roligere og Naso Elegansen har tatt over styringen. Denne har ikke plaget noen nykommere hittil. Snill fisk som er veldig aktiv. Spiser alt og er ekstra glad i Nori.

Slik så den ut når jeg kjøpte den:

IMG_3001.jpg

Sånn ser den ut nå:

IMG_7604.jpg

Naso Elegans

Denne kjøpte jeg i november i fjor. Den har fortsatt ikke farget ordentlig ut. Denne gikk i et Percula 90 før jeg flyttet den til en 540 liter for 2 mnd siden. I Percula 90'en var den veldig rolig og snill. I 540 literen har den tatt styringen fra den gule kirurgen og reiser finner og flotter seg mot de større fiskene jeg har der (2 x Blue throat trigger). Den er skikkelig tøff og ikke redd for noen. Snakk om forandring av personlighet. Denne spiser alt den får og er også veldig glad i nori.

Bytter mellom disse draktene hele tiden:

IMG_5460.jpg

og sånn:

IMG_7648.jpg

Når den er sinna ser den slik ut:mrgreen::

IMG_7658.jpg

Ctenochaetus Strigosus

Denne hadde jeg bare et par måneder desverre. Den var en flittig algespiser og var veldig rolig og fredelig. Etter noen måneder forsvant den bare. Den virket sunn og frisk og spiste godt. Jeg mistenkte den grønne slangestjernen min og har i senere tid funnet flere krabber, så det kan godt hende at den ble drept av disse. En utrolig flott fisk som jeg ønsker å prøve igjen en gang.

IMG_3097.jpg

Kirurger er favoritt fisken min :D

har hatt noen kirurger på de 3 åra jeg har drivi med saltvann.

hadde vel på det meste 6-7 stk i 720 litern,og det fungerte godt i en lang periode,helt til jeg satt inn en acanthurus triostegus(convict tang også kalt Akon) den brydde seg absolutt ikke om de andres teritorier, og da var h.... i gang..

på den tia hadde jeg

1 x dorry

1 x gul kirurg

1 x Acanthurus nigricauda

1 x powder blue tang

1 x Ctenochaetus strigosus

1 x acanthurus tennenti

jeg har også hatt naso literatus,Ctenochaetus binotatus og jeg kan anbefale alle disse fiskene som akvariums fisk, utenom dorry!

Dorry er snill som liten,men blir en j..... som eldre, min nappa på sarcopython og devils hand, og Erika sin her på forumet ble en Morder!

men har jo også sett disse fiskene fungere utmerket hos Vegard Haugen, så kommer vel sikkert litt an på fisken å.

Har du alge problemer i karet ditt vil jeg anbefale å kjøpe inn en kirurg.

jeg hadde heldekka teppe på hele bakveggen min i 720 litern , hadde da en gul kirurg og en naso som ikke virka interesert,kjøpte en Ctenochaetus binotatus(two spott bristeltooth) som rensa veggen på en uke :D flink fisk hehe

og ved introduksjon av nye kirurger i karet ditt, vil jeg anbefale å sette opp et speil til karet så de "gml" kirurgene, får noe å drive med mens den nye tilpasser seg..

håper dette er til nytte for noen og ikke bare svada hehe:lol:

Robert..

Hei!

Har vel blitt noen kirurger på meg oppigjennom åra også (20 år med saltvann).

Blandt de absolutt største favorittene er vel Zebrasoma slektene Gul kirurg og Desjardini kirurg. 8-)

Har et par slike svømmende i karret her nå. Venter på en Naso Elegans og en Acanthurus Leucosternon fra DeJong i Nederland. ;-)

Mvh Jan Rune :-)

Her er det mine kirurger somm svømmer i 1300 l.

1. A.Achillies- Den trenger mye svømme plass og er utrolig aktiv fisk med stor mat krav og vann kvalitet. Den spiser så si konstant og hoved fore bestor av forskjelige alger, pelets og flak men hovedsaklig alger. Utrolig flått fisk men kan vare veldig sar og teritorial. Veldig utsat for sykdomer , mest utsat for hvit prikk og kløe i ett koralrevsakvarium. Utførdringen er å få tilført nokk mat til å holde den i form, frisk og kjukk. Veldig ofte blir den mager og utsulta på grunn av undernaring i ett korallrevsakvarium.

2. A. Sohal. Det er også ett veldig teritorial fisk som trenger stort svømmeplass og mye gjemmesteder. Den er også veldig aktiv fisk. Arfaringsmessig noe lettere i hold en Achillies. men kravstor fisk. Hoved naringen er alger. Flått fisk med sar parsonlighet. Parsonligheten varierer fra fisk til fisk men er kjent at den er hissigproppen i akvariumet. Heldighvis så har jeg vart heldig og alle mine fiskene går overens.

3. A. Nigricanus. Fisk som er noe lettere i hold en Achillies men kan vare agresiv i noen tilfeller. Trenger stort svømmeplass med masse gjemmesteder. Fore bestor også hovedsaklig av alger. Den fisken er ekstremt utsat for hvitprikk når den blir lett stresset.Krever stabile verdier og er veldig følsom mot forandringer og svinginger i vann verdier.

4. Zebrasoma Xanthurum. Fisk som er noe lettere i hold og utrolig fin og pen fisk med morsom personlighet. Går kjempe fint sammen med ale mine kirurger. Er heller ikke så utsat for hvitprikk og krever noe mindre av stell, men trenger go del gjemmesteder og svømmeplass, og regelmesig foring med alger.

5. Zebrasoma Flavescens. Fisken er lett å holde. Mattkrava og plassen er de samma som Xanthurum.Også ikke så utsat for hvitprik og sykdomer. Fisk som tåler litt mere en de andre kirurger, Men fortsat krever sin stell og foring. Flink algespiser. Gult er kult. Elsker den fisken.

6. Zebrasoma Scupas. Stiller akurat de samma krava som gul kirurg og er lik i oppførsel og matvanen er prikk lik.

7. Ctenochaetus Strigosus. Morsom fisk og utrolig god alge spiser. Fredlig fisk som beiter konstant på revet og bakveggen. Algespiser av sitt slag. Den rydder opp sikkelig i algeveksten i karret mitt. Aktiv og morsom krabat som stortset holder seg for seg selv og bryr seg ikke om noen fisk, eneste tingen den har på hjernen er beite alger og beite litt til. Ingen av andre mine kirurgene bryr seg om den heller. Glad i huler, og svømme mellom steinene. Trenger god tilgang til alger. Apsolut en perle i ett koralrevsakvarium.

Det er mine arfaringer med dese fiskene. Og min mening.Alle de fiskene svømmer i karret mitt og de er kjempe fine og feite. Legger ut noen bilder av noen av kirurgene mine.

Det er ikke ale fiskene som lar seg avbilde på sparken. Så jeg tar flere bilder i løpet av uka og legger ut fisken som mangler på lista.

796.JPG.23a950d6e2a6404caadaef628a32e75f.JPG

012.jpg.5a308164d4bd513b8b2224bc10cc1488.jpg

024.jpg.157a58f7bab9aace935a4c9ad5291904.jpg

127.jpg.cbd6b615eaad5b0d1a2db7c7bdd4ff7f.jpg

592c1662dbed1_023aaaaa.jpg.6027c93783023284bff7947bd8d0b39d.jpg

245aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.jpg.4f84a298e8dc8e7bf5a297582b541901.jpg

001.jpg.a12e97205d3fe4057ed1fc3f076c1fef.jpg

002.jpg.dc041a624af22f297e7fa0f053edc3b1.jpg

032.jpg.90bdd7179070fc8f807e48ef712a1625.jpg

Syk, syk flott kirurg samling. Der var vel nesten alle favorittene mine samlet i ett kar. Godt gjort at du klarer å holde så mange potensielle bråkmakere samlet :)

sent fra GPS'n

Det går kjempe fint, alle vet sin plass og har respekt for hverandre. Ganske fredlig her ja. Ingen bråk og ingen slåsing eller jaging. De fleste legger seg flate for Achilliesen.Sjefen selv. Litt små pesing i de første dagene men nå er det bare fred.

:D:D:D Det her syns jeg var morsomt oppleg med ukas tema. Koser meg jeg:D:D:D

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Z. desjardinii eller Z. veliferum.

Det gikk nettopp en diskusjon på tråden om akvariet mitt. Jeg trodde jeg hadde en Z. veliferum, men som viste seg å vere en Z. desjardinii. Det kan vere vanskelig å skille på disse artene når de er i "akvariestørrelse" - ikke fullvoksne. Det jeg lerte meg av det, er vel at unge eksemplarer best kan skilles på at Z. veliferum har bredere og ferre tverrstriper enn Z. desjardinii.

Z. desjardinii og Z. veliferum.

[ATTACH]9538[/ATTACH]

Begge artene er greie å holde i akvarium, de er gode algespisere, vokser ganske fort og krever et ganske stort akvarium med mye svømmeplass.

DSC01043-horz.jpg.cfa8fa0b432776dffa8ce969aa5a9242.jpg

Ukens tema.

Ukens tema/post bør etter min mening IKKE falle ut av hovedsiden i den aktuelle uken.

Er det mulig at den alltid står på toppen av siden?

Tror det blir flere innlegg når den alltid er fremme..

Håper posten blir så mye som mulig besvart med både positive og negative erfaringer, slik at vi kan bruke dem som et "oppslagsverk " siden.

Erik

Har erfaring med Z. Flavescens, Z. Desjardini og A. Pyroferus.

Z. Desjardini var en av de første fiskene jeg kjøpte og måtte selge den siden den ikke ville stoppe å plage nykommere i karet. Flott fisk som ikke var særlig skvetten av seg når jeg satt forann karet. Svømte i sirkler rundt armen min når jeg jobbet i karet. Flashet også alltid når jeg holdt fòr boksen foran karet. ;-)

A. Pyroferus var fredelig i oppførsel og flink alge spiser. Den ble solgt for å redusere bioload i karet.

Z. Flavescens har jeg i dag. Flott fisk som viser godt igjen i karet. Skikkelig matvrak som spiser alt jeg mater med. Denne er litt skvetten hos meg, men vet ikke om det bare er min fisk som er sånn eller om gule kirurger er skvetne av natur.

Paracanthurus hepatus

Som de mange andre så har jeg flere av de vanlige kirugene i mitt karr.

Paracanthus hepatus er den eneste kirugen som jeg har måtte ta ut av karret.

Etter min mening så har den en av de flotteste blåfarver. Fisken spiste både alger og tørrfor. Den var litt sky og gjemte seg ofte bak noen steiner.

Jeg hadde fisken fra den var 4-5cm til 15 cm. Adferden forandret seg etter som den vokste seg større, den begynte å nappe på andre fisker.Fisken ble gitt bort da jeg opptaget at den nappet/drepte 5 av mine siste nyinnflyttede Apogon leptacanthus.

Erik

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]