Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
creek

Uke 13. Tema: Fisker av slekten Gobiidae

Recommended Posts

Utrolig fin Valenciennea strigata du har Vladis. Lager den mye sandstorm?

Jepp. Den er helt vill. Og holder på hele tiden. Måte flytte alle korallene opp for den gravde over og strødde over alle koralene.

He de var en ganske morsom episode jeg og min sammeboer hadde i sommer. Etter vi har vart på ferie i 15 dager og komm hjem da fikk vi en kjempe overaskelse. I løpet av de 15 dagene mens vi har vart på ferie så hadde den greid å flytte all også apsolut all sanda på en kjempe haug i en hjørne. Det var så si ikke sand i akvariumet en bare i det ene hjørnet. Den hadde flyttet under ett stein og fylte sand over stenen. Det var litt komisk. Men til slutt tokk jeg den ut for den var ikke helt på nett. Strødde sand over alle koralene mine og det likte ikke koraller. Da tokk jeg den ut. Den einer seg mest i fish onli akvarium ville jeg tenke meg.

Jeg har en del andre sandsylere som er flinke og syler hele tiden. Men de tar ikke med seg sanda høyt oppe før dem slipper den ut gjennom gjelene.

Men sandstorm blir det uansett. Det plager ikke meg noe egentlig

Disse små klovne gobiene fascinerer meg, men er de skadelige for korallen de bor i?

Ja jeg har hørt at de kan iritere koraler og at vevet kan derimot dø. Men har ikke merket noe hus meg. Jeg har acropora kraber i nesten hver av koral eller acropora så de blir jaget vekk fra koraler. :D

En annen side av en diskusjon om Gobier er jo leve vilkår. Har tenkt på dette siden dette ble ukens tema, men var litt redd det skulle bli (sand)storm. Hiver med i det uansett. Om andre ikke er enig, blir det hvertfall en god diskusjon. ;-)

Ser i det siste at Clown Goby (Gobiodon okinawae) ofte blir anbefalt i små nanokar. Har jo sett anbefalingen fra liveaquaria sier 10Gal (ca 40L), men jeg mener da å huske å ha både lest og hørt at disse lever i acropora koraller, spiser på polyppene dens som en del av det natulige kostholdet og bør vel i såfall kunn anbefales å ha sammen med en acropora, fortrinnsvis stor nok til å tåle gobiens levesett.

(regner med at paralellen til Clown og anemone kommer)

jeg har en grønn klovne goby i et 42 liters klovnehotell ;-)

jeg har ingen acroporaer, men en ls som antageligvis har vært en acropora av et eller annet slag,den er ivertfall forma som en :lol:

klovne gobyen tok den som sitt hjem etter kun 5 min og er der stort sett hele tiden(skyter ut som en rakett når det kommer mat) hehe

vi trodde jo aldri at denna lille rakkern skulle overleve, den spiste ikke på nesten 4 uker etter at den kom opp i karet, men plutselig en dag så var eta gildet i gang :D

har hatt denne fisken i ca 7-8 mnd og veldig fornøyd med at madammen ville ha en sånn..

Robert..

Jeg har også en klovnegobi. En artig krabat som kommer ut som et lyn når jeg forer, for så å forsvinne like fort. På dagen ser jeg den nesten ikke, bare som noe som flagrer inne mellom stenene et øyeblikk. På natten sitter den ofte oppe i en eller annen korall, uansett hvilken art, eller hvor den finner forgodt å vere. Den oppholder seg kun bare i en mindre del av akvariet, så jeg kan godt tenke meg att den kan trives i en 40-liter.

Nattbilde av klovnegobien.

[ATTACH]9501[/ATTACH]

DSC00803a.JPG.0101e22251bc1533f2cd1911e7f3ee8f.JPG