Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
creek

Uke 13. Tema: Fisker av slekten Gobiidae

Recommended Posts

Uken tema: Fisker av slekten Gobiidae (Goby)

Gobiidae er en av de større fiske slektene vi har. Her finnes det over 2000 ulike arter. Et av kjennetegnene til denne fisken er et stort hode, med store lepper. Siden kan man også se at bukfinnene har vokst sammen og danner en slags fot / sugefot som de kan holde seg fast med.

De fleste gobyene er små, som regel mindre enn 10 cm. Noen av de minste fiskene som er oppdaget er nettopp av slekten gobiidae. Her finner man fisker som Trimmatom Nanus som fullvoksen er rundt 10 mm lang. De største artene (Gobioides og Periophthalmodon) kan bli opp mot 30 cm men dette er uvanlig. Enkelte av de store artene er vanlige som matfisk i asia.

Nettopp størrelsen gjør at dette er en vanlig fisk å ha i akvariet, da den ikke nødvendigvis er så plasskrevende. De aller fleste gobyer er bunnfisker som enten graver seg ned i sanden, eller gjemmer seg mellom steiner. Noen av disse kan inngå en symbiose med andre dyr. Det vanligste og se er gul watchman goby (Cryptocentrus cinctus) som kan flytte inn hos en pistol reker.

Gobie_and_Shrimp.JPG

Mange av disse gobyene er såkalte sandsilere, dvs de siler en munnfull sand, og filtrerer ut det de vil ha som mat.

Har man en slik fisk vil man alltid få snudd sandlaget i akvariet, og det vil som regel alltid se rent og pent ut. Ulempen med dette er at de ikke er så nøye på hvor de slipper den sanden de siler. Det kan være ned på bunnen, eller rett ned i den fine nye musslingen som står ved siden av.

Det er veldig mange fisker i denne slekten som egner seg som nybegynnerfisk, da de ikke er kravstore eller krever veldig store akvarier.

Bild kommer fra Wikipedia.

Jeg kjøpte en Valenciennea puellaris hos Jan Holt for en stund tilbake, og den var ikke mere enn kommet oppi karet før den begynte å rense sanden - 5 minutter kanskje. Fordelen med denne er at den ikke løfter sanden så veldig høyt, den lå nærmest bare på bunnen og silte sanden. Dessverre ble den mobbet så mye av de andre fiskene at den stort sett gjemte seg under en stein og etter et par tre dager døde den. Men en fin fisk, som jeg helt sikkert vil ha igjen, men venter til 720'en kommer opp.

Valenciennea_puellaris.jpg

Bilde fra wikipedia

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Valenciennea puellaris

Jeg var så heldig å få kjøpt en som hadde jobbet som ryddehjelp hos JH. Den hadde gått i et 200liter karr. Pga størelsen på fisken, så mente de at den ville passe bedere i mitt 850 liter karr.

Den er ca 7-8cm..

Var tidligere plaget av "møkkete" sand, men denne rydde fisken gjør jobben sin..

Fisken blir ikke plaget av andre, og er også fredelig selv..

Gaute er IKKE ening med deg at den ikke løfter sanden høyt. Min lager store sandstormer, så det er ikke vanskelig å se når den er aktiv..

Kan annbefales, speiselt til dere som har lys sand..

Erik

Gaute, er IKKE ening med deg at den ikke løfter sanden høyt. Min lager store sandstormer, så det er ikke vanskelig å se når den er aktiv..
Min lagde for så vidt også litt storm, men den fraktet ikke sanden opp i noen særlig grad, men all dritten som den ikke tok tak i ble selvsagt kastet opp i vannmassene. Jeg antok/håpte at mengden rusk og rask som den kunne virvle opp ville ha avtatt hvis den hadde fått lov til å fortsette sitt virke over litt tid.

Har selv en Valenciennea puellaris. Denne har jeg hatt noen år nå, og den begynner å bli ganske stor etterhvert. Men den holder sanden ren å pen.

Nå har den 2 stk fungiaer på samvittigheten, men jeg får vel skylle meg selv. Viste at den liker å grave over ting på bunnen.

Men stort sett er jeg fornøyd med den. En sosial fisk som er ute hele dagene. De siste timene før lyset slukker graver den en hule den overnatter i.

Har en gul watchman også, men den ser man ikke så mye til. Liker mest å ligge i hula si å skule ut.

En sosial fisk som er ute hele dagene. De siste timene før lyset slukker graver den en hule den overnatter i.

.

Min hadde et skjell som den grov seg ned under før lyset gikk.

Etter å ha vært i akvariumet et års tid så fant den det forgodt å uforske omgivelsene utenfor akvariumet, så vær obs på at de kan hoppe selv om de er bunnlevende. ;-)

Discordipinna griessingeri

Spikefin Goby er den gobbyen som jeg syntes er flottest å se på..

Er det noen her på forumet som har hatt denne?

utrolig flotte farver og et meget speiselt utsende..

Erik

Min første blenny, en Lipophrys pholis (tang kvabbe)

Den var enkel å få til med tanke på å få den til å spise og tilvennes vannet.

Men den hadde den leie tendensen med å krabbe over kanten av karet, og den kunne gjerne ligge oppå slangene som stikker ut av karet fra filteret i timesvis,for så å jumpe tilbake i karet. Men av å til vandret den ut på gulvet.

En dag fant jeg den under sko hylla tørr som en pinne.

Navn på fiskene?

Har virkelig sansen for goby's

Her er bilder av noen av de jeg har i hus.

Har ett par till, men de har ikke lært å stå stille under fotografering.

Flotte bilder av vakker fisk.. Fint om du kan sette inn art`s navn på dine bilder..Så slipper jeg og andre som ikke kan alt å lete..

Erik

Noe man bør tenke på, spesielt med en sandsiler er at man bør ha litt sand.

Selv har jeg 3-4 cm. Dette er en meget ugunstig dybde om man ikke har en slik fisk, så det er noe å tenke på. Fisken krever jo noe sand å kunne sile.

Her er det mitt par som har gått her hos meg ett stond. Det er vanskelig å ta bilder av de siden de er veldig skye og gjemmer seg i hula si som de har gravd opp under ett stein.

013.JPG.7623a312f3dc73f2e8872bb80e33583d.JPG

020.JPG.5d32a051b01840c3fc0c6396285d61ad.JPG

012.JPG.2855fc50116c9dda8b36f4660098f158.JPG

Valenciennea longipinnis.

Dette er min sandsilende gobi. Hele dagen går med til å sile sand. For det meste holder den seg nær bunnen, og bare sjelden strør sand over koraller o.a. Den har grav seg en hule under en stor grønn hjernekorall, men til tider kan den flytte store mengder grus som den legge det i hauger. Den har en herlig personlighet, og når den ligger stille på bunnen kan den vere nesten usynlig.

[ATTACH]9423[/ATTACH]

[ATTACH]9424[/ATTACH]

[ATTACH]9425[/ATTACH]

Den har gravd seg en hule under denne korallen, hvor den oppholder seg om natta, eller når den blir skremt.

DSC00968a.JPG.8b3984c310de45c13d1173d3bc3d0f7a.JPG

DSC01048a.JPG.042f52e116630d818b9936a8adf203d7.JPG

DSC01046a.JPG.4b37f5a414e21edc204f0099f688e49d.JPG

Liten aktivitet...

Håper at ukens post vil få en større aktivitet..

Det MÅ vel være mange som har erfaring med gobyer...

Personlig så mener jeg at man skal skrive om både de negative og positive erfaringene med disse fiskene..

Erik

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Med fare for å spore av litt så ser jeg at denne nå kommer på forsiden. Godt jobba Clas.

Så tilbake til disse spennende fiskene.

Mvh Roar

En annen side av en diskusjon om Gobier er jo leve vilkår. Har tenkt på dette siden dette ble ukens tema, men var litt redd det skulle bli (sand)storm. Hiver med i det uansett. Om andre ikke er enig, blir det hvertfall en god diskusjon. ;-)

Ser i det siste at Clown Goby (Gobiodon okinawae) ofte blir anbefalt i små nanokar. Har jo sett anbefalingen fra liveaquaria sier 10Gal (ca 40L), men jeg mener da å huske å ha både lest og hørt at disse lever i acropora koraller, spiser på polyppene dens som en del av det natulige kostholdet og bør vel i såfall kunn anbefales å ha sammen med en acropora, fortrinnsvis stor nok til å tåle gobiens levesett.

(regner med at paralellen til Clown og anemone kommer)

Jeg kjøpte min Goby som uidentifisert. Slik så den ut da:

IMG_6517.jpg

IMG_6520.jpg

Etter to uker farget den ut og ble slik:

IMG_7525.jpg

Dette er en Cyrptocentrus Cinctus (Yellow watchman goby). Den har funnet en liten hule den bor i nede ved grusen. Der titter den frem og svømmer maks 10cm ut for å hente mat som suser forbi. Når den er fornøyd smetter den tilbake igjen. Ikke noe særlig aktiv fisk med andre ord. Personlighet har de derimot masse av. Like gretten i uttrykket hver gang jeg ser på den:-) Jeg har ikke opplevd at den har rotet noe i sanden. Nå har jeg ikke den fineste sanden oppi her, men skal legge litt finere lag over om et par dager, så får jeg se om den begynner å sile. En rolig og behagelig fisk. Aldri sett den noe særlig høyere enn midt i akvariet, og det under mating. I mine øyne trenger alle akvarier en goby. De er utrolig morsomme og har i mitt tilfelle en stor personlighet:-)

Negativ erfaring(er):

Mine erfaringer med goby er at de er SKIKKELIG flinke til å hoppe, tross bunnfisk. Så vær litt obs, ved kjøp av denne fisken!

Hadde selv et gobypar av arten Cyrptocentrus Cinctus , men den ene ble tatt av en krabbe.(krabba er fanget og lever i nano'n)

Den andre lever enda.Jeg har aldri sett den har silt noe sand i løpet av de 2 årene jeg har hatt den. En utrolig fin fisk med masse personlighet som er meget glad i krill...8-)

Jeg har hatt to gobier, og begge har tragisk nok sultet ihjel :cry:

Jeg hadde en sånn http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+31+211&pcatid=211 som gjorde en knalljobb med å holde sanda i akvariet kritthvit, inntil en Pseudochromis en dag bestemte seg for å ta gobyen hver gang den kom ut av hula si. Det gikk ikke mange ukene før den ble så tynn at jeg knertet den...

Den andre var av denne typen http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+31+164&pcatid=164 Den hadde jeg i nesten to år, den var feit og fin men jeg så ikke at den spiste annet enn alger. Den skrumpet inn da jeg kjøpte en sterkere pumpe; tror det ble for mye strøm slik at den ikke klarte å få i seg nok mat ift. energien den brukte.

CP

Siste mulighet...Uken har snart gått..

Jeg stresser litt med denne post, da jeg var en av den som ønsket den velkommen..

Er det ingen som har noe mer å si om denne posten??

Må da finnes flere her på forumet som vil dele sin erfaring eller har bilder ...

Erik