Jump to content

Folk: Det koster å ha kar (NRK1, 6 april 20:15)

Recommended Posts

• Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

ettersom torea er en sånn dyktig akvarist synes jeg det er rart at han i det heletatt tok med den kirurgen...

Den kirurgen var laaangt fra frisk når han kjøpte den. Første jeg lærte når jeg begynte i denne hobbyen var at man aldri skulle kjøpe syk fisk.

Merkelig at en endring i saltnivået på ca 7% (50liter ferskvann på 800liter)skulle ta livet av en fisk. Har opplevd det samme med en endring på 60% uten å miste en eneste fisk eller korall. Men mulig at den var så svekket at den ikke tålte det.

Var uansett et morsomt program og god reklame for hobbyen vår :D

ettersom torea er en sånn dyktig akvarist synes jeg det er rart at han i det heletatt tok med den kirurgen...

Den kirurgen var laaangt fra frisk når han kjøpte den. Første jeg lærte når jeg begynte i denne hobbyen var at man aldri skulle kjøpe syk fisk.

Baserer du dette på bildene som ble vist i filmen, eller har du observert fisken og har et annet grunnlag for å uttale deg?

Merkelig at en endring i saltnivået på ca 7% (50liter ferskvann på 800liter)skulle ta livet av en fisk. Har opplevd det samme med en endring på 60% uten å miste en eneste fisk eller korall. Men mulig at den var så svekket at den ikke tålte det.

Endring i saltnivå kan være svært kritisk. Hvertfall når saltnivået øker slik det kom fram av filmen. Når differansen mellom saltkonsentrasjon i omkringliggende omgivelser og fisken blir høy, klarer ikke fiskens naturlige osmoregulering å opprettholde vannbalansen. Vann strømmer derfor ut av fisken og saltkonsentrasjonen i fisken øker dramatisk slik at fisken tørster ihjel. I akvariene våres har vi ofte unaturlig høye saltkonsentrasjoner i utgangspunktet (1,026) og med et ferskvannstap på 50L i et kar som kanskje har 650L effektivt vannvolum får man en økning av saltkonsentrasjonen til over 1.028. Dette er i mine øyne kritisk.

Aldri i livet om fiskene dine ville klart seg hvis saltnivået økte med 60%.

At saltnivået synker derimot, takler de fleste fisker ganske godt, men ikke 60% slik du hevder.

Are

• 6 months later...