Jump to content

Recommended Posts

tenker ikke på silikon, men akvarium laga av akryl. Leter litt på nettet, men det er så mange typer "plastikk" så lurte på ka type som egner seg til å bygge akvarium med.

Produsenten Schuran kaller akrylglasset de bruker for PLEXIGLAS®.

Hei, du kan bruke flere produsenter. Akryl er Akryl, bare sørg for å få riktig tykkelse.

Det som også blir nevnt er Lexan, det er Polykarbonat. Det ville jeg ikke brukt til akvarium da det er mykere en Akryl. Men Polykarbonat er mer eller mindre uknuselig. Polykarbonat er også betraktelig optisk dårligere og får fort rip.

Det som er det beste å bruke til akvarium er ripe fast Akryl. Dette får du kjøpt hos de fleste Glass mestere. Dette er et best produkt fra leverandør. Pleksiglass er et Tysk firma navn som lager flere typer plast.

Akryl har en renere optikk en float glass. Ta en tlf til Pilkington eller Saint Gobain og hør litt om tykkelser og lev tid.

Christian.

Hei, du kan bruke flere produsenter. Akryl er Akryl, bare sørg for å få riktig tykkelse.

Det som også blir nevnt er Lexan, det er Polykarbonat. Det ville jeg ikke brukt til akvarium da det er mykere en Akryl. Men Polykarbonat er mer eller mindre uknuselig. Polykarbonat er også betraktelig optisk dårligere og får fort rip.

Det som er det beste å bruke til akvarium er ripe fast Akryl. Dette får du kjøpt hos de fleste Glass mestere. Dette er et best produkt fra leverandør. Pleksiglass er et Tysk firma navn som lager flere typer plast.

Akryl har en renere optikk en float glass. Ta en tlf til Pilkington eller Saint Gobain og hør litt om tykkelser og lev tid.

Christian.

Tak for oppklarende svar:-)

skal ta en ringerunde på første virkedag, er det noen som vet ka akryl koster noenlunde? eg vet det er dyrt altså!

Hei!

Nå er det vel på tide med en liten update fra acrylkaret;) Jeg har et 950 liters acrylkar fra Schuran i Tyskland. Schuran leverer kun på bestilling, og leveringstiden er opp mot 3 uker.

Mine erfaringer så langt er veldig positive på alle felt foruten evnen til å få riper. Dette var jeg klar over, men det er kjipt å få riper etter at noen brukte feil svamp til algerengjøring. Fordelen er at disse kan repareres ganske enkelt, og i det siste har det kommet produkter som kan brukes under vann og er reefsafe;)

De største fordelene med acryl er tilnærmet null optisk svinn, tåler "alt" og veier veldig lite.. Mitt kar ble bært ned i kjelleren av to menn og på høykant.

Liker også at limefugene er usynlige, så akvariet framstår som en avlang kube med vann, Stein, fisk og koraller;)

Har jevlig kontakt med Schuran på noen andre prosjekter, så hvis du lurer på pris så ta gjerne kontakt med meg på Mail.

Mvh,

Kristian

Hei!

Nå er det vel på tide med en liten update fra acrylkaret;) Jeg har et 950 liters acrylkar fra Schuran i Tyskland. Schuran leverer kun på bestilling, og leveringstiden er opp mot 3 uker.

Mine erfaringer så langt er veldig positive på alle felt foruten evnen til å få riper. Dette var jeg klar over, men det er kjipt å få riper etter at noen brukte feil svamp til algerengjøring. Fordelen er at disse kan repareres ganske enkelt, og i det siste har det kommet produkter som kan brukes under vann og er reefsafe;)

De største fordelene med acryl er tilnærmet null optisk svinn, tåler "alt" og veier veldig lite.. Mitt kar ble bært ned i kjelleren av to menn og på høykant.

Liker også at limefugene er usynlige, så akvariet framstår som en avlang kube med vann, Stein, fisk og koraller;)

Har jevlig kontakt med Schuran på noen andre prosjekter, så hvis du lurer på pris så ta gjerne kontakt med meg på Mail.

Mvh,

Kristian

Joda, har sett på litt ferdige løsninger. Men er av typen som liker veldig godt å ekperimentere litt. Har så god plass i garasjen til å drive med forskjellige prosjekt.

Hadde vell tenkt å begynne i det små å "øve" meg litt på å lime (sveise) akryl til og begynne med. Og etter hvert som teknikken sitter, så kan eg prøve å bygge mitt eget akvarium, av eget design. Denne tråden burde kanskje vært under DIY. Tenkte eg ville begynne med å lage en ny sump til stor karet i garasjen.

Hei!

Mvh,

Kristian

Hvor tykk er plasten på dette karet da? og er det ramme på toppen til avstiving, eller stivere på tvers?

Hvor tykk er plasten på dette karet da? og er det ramme på toppen til avstiving, eller stivere på tvers?

15mm har jeg på mitt kar, 170x80x70. Det er ramme på toppen med en avstiver i midten. I statene har det vært en kultur for hjemmelagde acrylkar i mange år, så du finner sikkert en hel haug av god informasjon på nettet.

Spennende prosjekt, og hold oss oppdatert;)

Mvh,

Kristian

Finner en del akrylplater rundt om kring på nettet, men finner ingen priser. Er det noen som vet ka det koster?

Ring Crisma plastic i morgen å hør , de skaffer det meste innen akryl og pleksi glass o.l ...disse ligger på forus i stavanger ..

fikk pris fra en lokal glassmester idag, han sa at en 10mm akrylplate kom på ca. 1000,- for m2. 3mm koster ca. 350-400 ink. moms, han sa at en tommelfingerregel er prisen går ca opp 100 kr pr m2 pr mm.

Da er det ikke så dyrt som eg trudde, kanskje det blir realisering av et prosjekt her likevell.

Da gjennstår det berre å få tak i akryl-cement til liming/sveising. og spruteflaske med sprøytespiss.