Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
Guest Idalier

Starte med saltvann for første gang

Recommended Posts

Guest Idalier

Hei! Jeg vurderer å gå over fra ferskvann til saltvann, uten å bruke så altfor mye penger. Har noen kontakter jeg kan få kjøpt billig utstyr av. Hvordan er det å kjøpe et "ikke-saltvannskar" å gjøre det om til saltvann? Er det ekstremt mye jobb og vanskelig? Hva må isåfall gjøres?

Jeg ser for meg størrelsen 300-500l.

Takker alle for svar :)

Hei og velkommen :)

Bare å hoppe i det, gjorde jeg og angrer ikke...

Hva slags kar skal du ha? Jeg bruker et aquastabil kar (alu ramme rundt) her må du bytte ut silikonen (hvit) til en sort silicon beregnet for å tåle salt. Er en del jobb, men du sparer jo noen lapper på den måten.

lykke til :)

Velkommen Idalier.

Disse to Norske sidene står det veldig mye bra i.

http://saltvannsakvariet.no

http://www.korallrev.no

Ha mye tålmodighet, og spørr før du kjøper noe, om det passer til oppsettet ditt, enten det er levende eller teknisk, så kommer du unna med de fleste økonomiske bommertene;)

En gang i blant så annonseres det her på forumet hjemme treff for saltiser,og det er en kjempe mulighet til å få innsikt i et fungerende akvarie på og selfølgelig ha det kjekt med like sinnende.

Som regel er det noe bytting og billig salg av levende og.

Sikkert mye av det du lurer på nå i starten er spurt om før her på forumet, men er litt vanskelig å finne fram.

Et søk i google med saltvann.no etter søkeordet får frem noen treff.

Ikke vær redd for å spørre, vi alle har startet fra begynnelsen.

Mvh Sverre

Guest Idalier

Hei, alle! Takker dere alle for svar. Jeg vet ikke hvordan kar jeg skal ha, jeg vet ikke hva som vil være best. Jeg ser bare på muligheter for å spare mest mulig penger. (hvem vil vel ikke det???)

Har sett det er flere kar tilsalgs her ute. Har sett noen andre kar (store rammekar) jeg kan få til en VELDIG billig penge fordi det ikke følger med noe spess. Er det veldig mye styr å få ordna det til saltvann? Må jeg da bytte ut silikonen?

Lest en del om at noen har borra hull til ett eller annet. Kunne noen forklart meg hva som menes med dissa høla? :D

Bare en myte spørr du meg Kjell.(skrevet med en god tone)

Jeg har begge deler, og har hatt dem noen år nå.

Jeg vet om flere som har hatt hvit/klar silikon i akvariene sine i over 10år uten problemet.

Hvis riktig silikon er lagt på skikkelig med riktig renhold/forarbeid så holder den.

Bare vær forsiktig med algeskrapen, og at silikonen ikke har stått tørr forlenge så går det bra mener jeg.

Det med at kalkalger får gro under den klare silikonen blir for tynn, da akkurat det er funnet hos den sorte også, og den slapp også.

Da peker det heller mot produksjonsfeil i silikonen/forarbeid eller skade med noe skarpt.

Det er endel mere teknisk i et korall oppsett som krever strøm som man ikke vil ha synlig i hovedkaret, og masse levendestein som man vil "hjemme bort" fra synsfeltet.

Kalles en sump og fungerer som et stort saltvannsfilter med plass til tekniske dupeditter og er absolutt å anbefale.

En vanlig nybegynner feil er å skippe sump eller borring som er det sikkreste alternativet en overrenningsboks som kan henge seg opp og forårsake stygge ting.

Vannet går fra hovedkaret og ned i sumpen, igjennom filteret og det tekniske, det blir pumpet opp igjen i hoved karet.

Kjøp et brukt et med ferdig sump eller et nytt ferdig oppsett i fra din saltvanns butikk er mitt råd.

Noen merker som jeg kommer på i farten som produserer ferdige oppsett.

Deltech

Woha

Elos

Redseamax

Aquamedic

Ja lykke til. Kjenner igjen spenningen fra den aller første gangen. gikk til i tusen knas, ene og alene fordi jeg ikke var tolmodig nok og heller ikke lest nok. Kan vel ikke si det mange nok ganger - tolmodighet.

Og for å unngå min første feil - stable steinen i akvareiet på den måten at det ikke raser. fest den godt med strips-lim eller lignende og ha en plexi plate under. :)

De linkene som er lagt inn over her er gode å ha.

http://liveaquaria.com/ denne kan og anbefales. lett å se hva som passer sammen og hvordan adferd til ulike fisk og koraller er.

Guest Idalier

Igjen, tusen takk for svar! Så det dere sier er;hvis jeg velger å kjøpe et "vanlig" akvarium og gjøre det om til et saltvannskar, så mener noen av dere at jeg burde bytte ut silikonen, og ihvertfall borre hull til sump i det?

MEN, at det er beste er om jeg kjøper et ferdig kar? sånn å forstå? :-)

Ja,aqua-kjell- det er vel en liten fordel å ikke ha stein som raser.. :lol::lol:

Det optimale er jo å prøve å finne en "gammel ringrev" i nærheten, som skal selge "ett av karene sine", ferdig borra. Da kan du knytte kontakter med noen som kan mye, og som ofte kan være behjelpelig med å vise deg hva som er hva, og hvordan og hvorfor.

Jeg har ikke borret i mitt kar, så vil ikke påstå at man må det. Har overrenningsboks og slange på utsiden fra retur.

Ikke like pent, men fungerer greit :-)

Postet fra iFonen

Du kan også benytte en "hang-on" skummer. Disse finnes i flere forskjellige utgaver og da slipper du å borre i akvariumet, og du behøver heller ingen sump. Skummeren henges da på kanten av akvariumet og etter min mening reduseres sjansene for vannsøl (lekkasjer og oversvømmelse av sump) betydelig.

Jeg benytter i dag en slik løsning med en Deltec MCE600 hang-on skummer, men jeg savner av og til en sump slik at jeg kan gjøre alle tilsetninger og vannpåfyllinger i sompen og ikke direkte i karret.

Ser du bor i lier og i området Drammen - Asker finnes det etterhvert "ganske mange" med saltvannsakvariumer. Så det burde finnes gode muligheter til å få se på forskjellige løsninger før du anskaffer akvarium selv.

Pål

Det ligger noen fine akvarier ute på "kjøp&salg" delen nå. Flere av de er ferdig borret med avrenningsboks og sump;-) Velkommen skal du være. Er en utrolig spennende hobby du begir deg ut på!

Ved valg av akvarie så gå for helglass akvarie, de er 99%av tilfellene laget med svart silicon, og er penere å se på. (da slipper du å bytte silicon)

aluminium's rammer blir ikke like fine etter noen år med saltvann.

jeg har spart endel penger ved å prøve "Kina" utstyr, noe fungerer, noe bråker endel. styr unna Elite blant annet!

Mine erfaringer så langt er at det er mye penger å spare ved å kjøpe tekninsk utstyr i utlandet. da er spesielt E-bay en god side å surfe på.

jeg har kjøpt 4 forskjellige sirkulasjons pumper/wavemaker med magnetfeste til under200,- inkludert frakt(pr pumpe altså)

Guest Idalier

Tusen takk for råd og tips, alle sammen!

Det eneste jeg har igjen før jeg kan starte er å få solgt mine to ferskvannsakvarier. :-)

Guest Idalier

Nå har jeg endelig fått solgt akvariumet mitt, så da starter jakten på saltvannskar for fullt :eek:

Driver og titter her inne på kar.. Funker hang on skummer bra? Hvordan er det?

Guest Idalier

Juwel rio 400

dette utstyret: AM top, Uv filter, sirkulasjonspumper, hang on skummer, lysarmatur med 4x54w blått og 2x150w hvitt lys og varmekolbe.

Hvordan er dette?