Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
KeikoTheFish

Saltvann med norsk fauna

Recommended Posts

Heihei alle forumlesere.

Jeg er helt fersk i saltvannsgamet, men har alltid hatt lyst å prøve. Mange års erfaring med ferskvann fra da jeg vokste opp.

Så nå har jeg kjøpt meg et sånt komplett sett fra Tropehagen Zoo på 48 liter.

Planen min er å ha norsk fauna der oppi.. Eremittkreps, krabber, tanglopper, små fisk, tang og sånt.. Tror dette kan bli morsomt, og ikke minst billig ;)

Tenkte å trene på norsk natur først, før jeg en vakker dag begir meg utpå tropisk og dyre saker.

Det jeg lurte på er om det er andre her som har erfaring rundt det å ha norske dyr og planter.

Kanskje noen vet om en side eller noe der man kan se hva man kan finne i fjæra og blandt tang man kan ta med seg hjem?

Mvh

KeikoTheFish

Heihei alle forumlesere.

Jeg er helt fersk i saltvannsgamet, men har alltid hatt lyst å prøve. Mange års erfaring med ferskvann fra da jeg vokste opp.

Så nå har jeg kjøpt meg et sånt komplett sett fra Tropehagen Zoo på 48 liter.

Planen min er å ha norsk fauna der oppi.. Eremittkreps, krabber, tanglopper, små fisk, tang og sånt.. Tror dette kan bli morsomt, og ikke minst billig ;)

Tenkte å trene på norsk natur først, før jeg en vakker dag begir meg utpå tropisk og dyre saker.

Det jeg lurte på er om det er andre her som har erfaring rundt det å ha norske dyr og planter.

Kanskje noen vet om en side eller noe der man kan se hva man kan finne i fjæra og blandt tang man kan ta med seg hjem?

Mvh

KeikoTheFish

billig må ha kjøler å da =)

vis du søker på medlemsakvarier er vefal en lat ut filmer lit om klat saltvanskavarie :)

blir spene føle me på :D

heisan

Du bør ha kjøler om du skal til med kaldtsaltvann, da du ellers vil slite med de innbyggerne du skal ha,.

Men det finnes untak fra regelen,.

Strandreker , og strandkrabber lever like godt i Tropisk saltvann som kaldt saltvann, har selv en gjeng med strandreker som fiser rundt i Min tropiske pytt og ser minst like fine ut som de tropiske rekene med farger I grønt , blått og gult,.

strandkrabber er fine når de er små, men de vokser svinefort i varmtvann og har en tendens til å fange både fisk og reker.

Når det kommer til fisk er det begrenset på hva man får til, Blennyer(kvabber) funker fint, og små gobyer, men de er vanskelig å få til, Dessuten hopper de ut av akvariet ofte, da de er slik av Natur at alt skal utforskes,.;-),og da vandrer de gjerne over kanten på karet i jakt på mat,.

men rekene er det beste alternativet i et lite kar, med røde anemoner feks som også trivs godt i tropisk saltvann,om man tilvenner de tilstrekkelig.....

billig må ha kjøler å da =)

vis du søker på medlemsakvarier er vefal en lat ut filmer lit om klat saltvanskavarie :)

blir spene føle me på :D

du husker ikke tilfeldigvis hva trådene heter? Leste igjennom, men fant ingen overskrifter som hintet til norske ting der.. Mange å klikke gjennom å lete isåfall, lat som jeg er ;)

Første bud er vel å prøve å få til samme verdier i akvariet mitt som i havet..

Det tar vel sin kan jeg tenke meg.. Men jeg har vel ikke hastverk sånn sett, er jo altfor kaldt nå uansett til å få rundt i fjøra å lete etter dyr :oops:

Sjekk hjemmesiden min, I signaturen. Se linken "Tank blog" om prosjektet mitt.

Du *må* ha kjøler hvis du skal ha det innendørs. Det er mye billigere med kaldt saltvann, hvis du gjør fornuftige valg.

Billigste brukendes kjøleren du får i Norge:

http://korallen.mystore.no/ds_product_info.php?products_id=1480

Nybegynnertips:

Bruk svake lys og ikke ta inn alger. Fjern alger fra karet ved å ha lyset av.

Dyr:

* Kutlinger.

* Strandreker.

* Sandrekerer.

* Eremittkreps

* Hesteaktinier.

* Små sjønellik.

* Strandkrabber hvis du vil.

* Trollhummer (liten).

* Børsteorm.

* Små strandsnegler.

* Slangestjerne.

* Små sjøstjerner.

* Nettsnegl.

Sjekk hjemmesiden min, I signaturen. Se linken "Tank blog" om prosjektet mitt.

Du *må* ha kjøler hvis du skal ha det innendørs. Det er mye billigere med kaldt saltvann, hvis du gjør fornuftige valg.

Billigste brukendes kjøleren du får i Norge:

http://korallen.mystore.no/ds_product_info.php?products_id=1480

Nybegynnertips:

Bruk svake lys og ikke ta inn alger. Fjern alger fra karet ved å ha lyset av.

Dyr:

* Kutlinger.

* Strandreker.

* Sandrekerer.

* Eremittkreps

* Hesteaktinier.

* Små sjønellik.

* Strandkrabber hvis du vil.

* Trollhummer (liten).

* Børsteorm.

* Små strandsnegler.

* Slangestjerne.

* Små sjøstjerner.

* Nettsnegl.

Jeg har bare et lite 48liters nå, som jeg skal trene og lære meg på. Planen er å ha dyr og vekster jeg finner i strandkanten nå under våren/sommeren, som dermed forhåpentligvis klarer seg i mitt vann uten kjøling..

Fin side du har/hadde.. driver du på fortsatt?

Mange dyr der ja, jeg skal vel være glad om jeg tilfeldigvis klarer å fange 1/4 av de :P

dene kjøleren koster bare 1117,19 me frakt + toll da

http://www.fish-street.com/resun_cl85_mini_chiller

det blir ikke veldi farmt i have. du klarer ikke ha kare lavere en romtepraturen vefal ikke me krafti lys. men ser noen klarer avkimatisere dyrene da:rolleyes:. husk mage av os har kjølig på våre tropiske kavarier er ikke uten grun de dyrene er vant til hye tempraturer . bare så du har det i takene :-)

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

J

Fin side du har/hadde.. driver du på fortsatt?

Mange dyr der ja, jeg skal vel være glad om jeg tilfeldigvis klarer å fange 1/4 av de :P

Vel, er igang igjen snart. Oppstart i påsken håper jeg. Men det blir et lite testprosjekt bare. Se "Plankton project" sidene for mer info.