Jump to content

Recommended Posts

• Replies 157
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er du forsatt fornøyd med lampene? Ser jo veldig bra ut dette her :P

Disse bildene er tatt med T5. Kvittet meg med LED´ene i fjor høst. De gav et veldig flott visuelt lys, men vektsen så jeg ikke mye til. Mulig det var andre faktorer som spilte inn, men jeg er i alle fall veldig fornøyd med T5´en. Kjører bare 6x36w ATI, men det fungerer fint. Fikk sansen for LED, så bytter nok tilbake igjen etter hvert.

Pels

Sykt bra bilder, hva slags kamera / linse bruker du?

Gode tips til innstillinger, hva gjør du for å få de "perfekte"?

Tusen takk for det! Jeg bruker Canon EOS 1000D. Alle bildene på side 3, bortsett fra de tre helbildene, har jeg brukt en SIGMA 70mm 2,8 EX DG macro. Disse bildene er helt uretusjerte, og kommer rett fra kameraet. Når det gjelder tips, så vet jeg i alle fall at Kimshans har en god tråd om bildetips. Sørg for at rutene er nyvasket, rommet er mørkt og bruk stativ! Så er det bare å skyte i vei, og leke seg med ISO, lukkertid og blendertall.

De tre helbildene på slutten her er skutt med originalobjektivet. 18-55mm eller noe sånt noe. Disse bildene har vært gjennom en liten fargeretusjering, for å få fargene så "riktig" som mulig. Jeg bruker Aperture til å gjøre raske fargejuteringer på bilder. Skal du "retusjere", ta bort små prikker, bobler etc, ville jeg anbefalt Adobe Photoshop.

Pels

• 5 months later...

Nå er det på tide å tørke støv av denne tråden!

Det har skjedd en del siden sist. Da jeg startet opp karet, prøvde jeg meg optimistisk på LED-teknologien, men var nok litt tidlig ute. Nå har jeg prøvd lykken igjen, og anskaffet to nye Maxspect Razor 120W

http://www.maxspect.com/index.php?option=com_content&view=article&id=20&Itemid=21

Bilde2021.png

Bilde2020.png

Bilde2019.png

Bilde2014.png

Det viste seg å være ganske tricky og fotografere under LED-lyset. Men hittil har jeg intet annet å trekke. Fargene er helt råe..! Har kjørt de i ca to uker, og det er allerede merkverdige forskjeller på korallene. Bedre PE, farger (med unntak av et par stk) og veksttupper.

Kommer flere bilder!

Fikk tatt noen brukbare bilder. Ikke helt fornøyd, men det kommer seg nok. Som Andreas også sa, fargene blir heeelt rare, før jeg redigerer de i etterkant. Har prøvd å få de så naturlige som mulig.

Tar gjerne imot ID, hvis noen kan.

Bilde2018.png

Bilde2017.png

Bilde2016.png

Tok noen bilder av korallene jeg fikk av deg, Andreas:

Echinataen

Bilde2015.png

Bilde2013.png

Har flere. Skal bare finne noen gamle bilder, så jeg har noe å sammenlikne med.

Noen oversiktsbilder:

Bilde2010.png

Bilde2008.png

Bilde2004.png

Bilde2002.png

Mystery:

Bilde2009.png

Bilde2006.png

Chelmon Rostratus:

Bilde2005.png

A. Ocellaris

Bilde2003.png

Og til slutt, C. Hawaiiensis. Flyttet inn før jul. (Vanskelig å få et klart bilde)

Bilde2007.png

Hehe, ja, det har skjedd litt. Den på bilde nr 2 har jeg fått fra Tam faktisk. Skal prøve å få et bedre bilde fra en annen vinkel, da den ser ganske annerledes ut fra siden.

Det er nok ikke en aussie, nei:roll: Den var nesten helt hvit (bleket) da jeg kjøpte den, så jeg syns jeg har vært heldig med utfargingen!

Det må jeg si! Du har hatt god vekst! Tror korallen på bilde nr 2 er den Andreas savner så fælt, hvis du har den fra Andreas da.

Er det en aussi echinata på det første bilde?

Har noen vekstbilder på lur.

Desember 2011:

Valida026.png

April 2012:

Valida023.png

April 2013:

Bilde2012.png

Desember 2011: (Denne Validaen fikk jeg av deg, Andreas)

IMG_8267.jpg

Og sånn ser den ut i dag:

Valida022.png

Januar 2012:

Valida025.png

Har dultet borti denne MANGE ganger, og bare dyttet de knekte bitene inn i korallen igjen. Bildet er tatt nå.

Bilde2001.png

A. Austera, januar 2012. Litt dårlig bilde, men alle tuppene du ser på bildet, er de eneste den faktisk hadde på den tiden.

IMG_8304.jpg

April 2013. Har forresten aldri vært noe snill med denne korallen. Flyttet den støtt og stadig, for å få plass til nye koraller, men den har tydeligvis ikke tatt skade av det.

Bilde2011.png

Må legge ved et bilde av Echinataen fra Januar 2012 også.

Valida024.png

Og fra i dag:

Bilde2013.png

• 2 weeks later...

Nice

Ser ut som et stilrent, velfungerende og gjennomtenkt system. Blir interessant å se videre utvikling med den nye LED-belysningen.

Fyrer på med noen spørsmål fordi jeg synes oppsettet ser interessant ut. :)

Hvordan føler du plassen er for utstyr og lignende? Er det lett å skjule ledninger, rør og andre ting som ikke skal være i fokus? Du har jo en ganske stor skummer nå. Får du plass til alle reaktorer og pumper i sumpen?

Hva er ballingforbruket per dags dato?

Det ser ut som du har isolert kabinettet bra. Synes du det er sjenerende støy? Vibrasjoner og resonans?

Jeg ser også at du har akvariet i en loftsleilighet. Hvordan er varmeutviklingen om sommeren?

Hvor store, og hva er hyppigheten på vannbyttene?

Det ble mange spørsmål, men som sagt, det er fordi jeg synes hele systemet ser bra ut og jeg vet at du er ganske pirkete. ;)

Veldig flotte bilder! Ser fram til et nytt FTS!

Hvis du kunne sendt meg pris på lampene på en PM, hadde det vært fint.

Lykke til videre!

Dette varmer, Are! Takk. Er veldig fornøyd med lysene foreløpig, men må nok se utviklingen over tid.

Plassen er begrenset, det må jeg innrømme. Spesielt mtp skummervalget. Men det er få ting som "plager" meg. Skummertoppen er enkel å ta ut og inn. Jeg fyller osmosevann til reservoaret via en slange, fra dunken på badet. Ting kan så klart ikke sammenliknes med et eget rom, slik som du hadde, jeg må si meg fornøyd. Det eneste som er et skikkelig styr, er å bytte rør til UV-filteret.

Av reaktorer, kjører jeg kun en FR509 med biopellets. Denne får fint plass ved siden av skummeren.

Det går kun to ledninger ut fra "baksiden". Disse har jeg bare lagt langs gulvlisten, og de syns ikke hvis man ikke "leter" etter dem. Returrøret mitt er nok mer synlig enn jeg skulle ønske. Jeg har dog noen hemmelige (ikke nå lenger), om å lime en mye mindre overrenningsboks, samt endre litt på returløpet. Bilder kommer.. Hehe

Når det gjelder sump/underskapet har jeg også noen planer. Disse forblir hemmelig en stund til, men jeg kan røpe såppas at jeg har bestilt meg ballingdunker på mål. (I glass). I tillegg til nytt ferskvannsreservoar. Skal prøve å ta bilder underveis.

Ballingforbruket mitt har jeg aldri skjønt meg helt på. Jeg har alltid forbrukt MYE mindre magnesium enn de to andre. Pr dags dato er det følgende:

KH - 220 ml/d

Ca - 215 ml/d

Mg - 65 ml/d

Målte verdier i stad, og hadde noe lav KH og Ca. Skal tune de opp i morgen. Du har kanskje noen gode råd angående dette? Doserte du like mye fra hver dunk?

Jeg har isolert kabinettet godt ja. Er i utgangspunktet ikke så kresen på lyder, men jeg ville gjøre ting skikkelig. Vibrasjoner og støy fra sumpen er ikke å høre. Før jeg byttet lampene, hørte jeg bare viftene fra T5-lampen. De eneste lydene jeg hører nå, er en svak sildring fra overrenningskammen (noe jeg syns er litt koslig:lol:), og en svak dur fra 6105´ene hvis jeg virkelig LYTTER etter ulyder.

Jeg har aldri hatt noe problem med varme. Det kan jo være fordi karet er såppas åpent. I rommet hvor karet står, er det to avtrekk, det nesten rett over akvariet. Ingen vifter, kun slike luftekanaler. Den over karet, går opp til et svalt loft. Den andre går rett ut av ytterveggen. Har heller aldri hatt vindusdugg eller noen tegn til fukt.

Jeg har kjørt slaviske vannbytter hver 14. dag siden oppstart, med noen få unntak. Har da byttet 75-80 liter, hvilket tilsvarer ca 20%. Noen vil nok påstå at vannbyttene er litt store, men det har fungert fint hittil. Hvor ofte byttet du? Og mengde?

Skal få eksamen unnagjort, så blir det flere bilder og litt prosjektering!

Kos deg videre på tur!

Ser ut som et stilrent, velfungerende og gjennomtenkt system. Blir interessant å se videre utvikling med den nye LED-belysningen.

Fyrer på med noen spørsmål fordi jeg synes oppsettet ser interessant ut. :)

Hvordan føler du plassen er for utstyr og lignende? Er det lett å skjule ledninger, rør og andre ting som ikke skal være i fokus? Du har jo en ganske stor skummer nå. Får du plass til alle reaktorer og pumper i sumpen?

Hva er ballingforbruket per dags dato?

Det ser ut som du har isolert kabinettet bra. Synes du det er sjenerende støy? Vibrasjoner og resonans?

Jeg ser også at du har akvariet i en loftsleilighet. Hvordan er varmeutviklingen om sommeren?

Hvor store, og hva er hyppigheten på vannbyttene?

Det ble mange spørsmål, men som sagt, det er fordi jeg synes hele systemet ser bra ut og jeg vet at du er ganske pirkete. ;)

Veldig flotte bilder! Ser fram til et nytt FTS!

Hvis du kunne sendt meg pris på lampene på en PM, hadde det vært fint.

Lykke til videre!

Takk for et veldig utfyllende svar. Nå fikk jeg svar på alt jeg lurte på og litt til. Høres ut som et velfungerende system. Ja, jeg tenkte på det lange UV-filteret ditt. Heldigvis skal ikke UV-røret byttes så ofte. Det blir litt kalkavleiringer rundt kvartsrøret, men jeg tror ikke jeg renset det mer enn en gang hvert halvår.

At det er så lydløst som du beskriver høres jo helt herlig ut. Det er hvertfall et viktig og utfordrende moment når det skal settes opp et system, synes jeg.

Doseringen din kan jeg dessverre ikke svare på. Hos meg skilte det svært lite hvor mye jeg doserte fra hver dunk. Så lenge koraller ser friske ut (og det gjør de jo hos deg), og verdiene er stabile hadde ikke jeg orket bekymre meg. :)

Hyppige og store vannbytter høres bare bra ut i mine ører. :) Tror jeg prøvde å bytte ca 100L i uka, og det tilsvarte nok rundt 10% av totalvolumet av systemet.

Lykke til med eksamenslesing!