Jump to content

Jonnys Aqua Medic Anthias 120 530 liter

Recommended Posts

Hei Jeg tenkte at jeg skulle presentere mitt nye kar. Jeg kjøpte akvariet brukt her i Bergen for ca 5 uker siden Fikk vann i det torsdag 17 februar 2011 kjørte til oslo fredag 18 februar og kjøpte resten av utstyret pluss alt det levende på lørdag 19 februar. Kjørte fra Oslo ca kl 13.00 og var hjemme i Bergen ca kl 20.30. Begynte da med en gang legge all den levende steinen og korallene i karet. Var ferdig ca kl 01.00. På veien hjem ringte jeg til Drotningsvik zoo pratet med Mikael om er en av innehaverne og som har meget god peiling på saltvann. Jeg spurte ham da om han hadde muligheter til å hjelpe meg når kom hjem. Det hadde han så han kom hjem til meg da jeg kom hjem og hjalp meg med å få alt på plass i karet. Fiske sa han at skulle sette ut i et kar i butikken og de går der fremdeles slik at karet får tid til å modnes. Jeg kjøpte ca 40 kg ls i fra oslo og synes at det vaitt lite så på Mandagen kjøpte jeg meg 20 kg til var så på jobb til kl 22.00 og gikk så hjem og gjorde noe aquascaping var ferdig med det ca kl 01.00 natt til tirsdag Karet var da ferdig satt opp.

Aqua Medic Anthias 120 530 liter

UTSTYR / TEKNISK

Sump m/ 3 kammer

Tunze Stream 6205

Tunze Nanostream 6045

Tunze Nanostream 6045

Tunze multikontroller 7095

Tunze Comline skummer 9011

Tunze Osmolator vannpåfylling

AquaMedic EasyLine 90 osmoseanlegg m/ Tunze silikat filter

Deltec reaktor FR509 m/ matepumpe

Grotech Tec 3NG doseringspumpe

Giesemann Infinity lampe hvit. 2x250w MH, 4x54w T5.

KORALLER / ANEMONER / MUSLINGER:

Gonipora sp.

Euphyllia ancora (Hammerkorall)

Acropora formosa

Acropora austrea

Acropora sp.

Acropora sp. (grønn/lilla)

Acropora millepora (lilla/blå)

Acropora granulosa (sjokk-grønn)

Acropora formosa (grønn)

Montipora sp.

Montipora digitata

Pavona decussata

Tridacna squamosa 14cm

Entacmaea quadricolor (bubbletip anemone, grønn tupp)

Discosoma sp. (stor sten dekket)

Pachyclavularia violacea (Grønn stjernepolypper)

LEVENDESTEN

65 kg levende stein

FISK

Zebrasoma flavenscens

Zebrasoma scopas

Parachanturus hepatus

Ctenochaetus strigosus

Centropyge bispinosus

Centropyge bicolor

Chromis vridis

Saliaris fasciatus

Amphiprion percula

Cryptocentrus cinctus

Første bildet er fra lørdag da alt bare ble lagt inn i karet slik at vi kunne gå å legge oss. Det andre bildet er fra onsdag 23 februar da hadde jeg også fått inn sanden.

Skulle vel egentlig starte med å presentere meg selv.Jeg heter som dere ser Jonny og bor i bergen. Jeg har hatt ferskvanns akvarier i mange år. Starte med akvarie når jeg 14 og hadde det til jeg var 17 når jeg reiste ut på sjøen en liten stund. Begynte opp igjen da jeg var 23 hadde da ettehvert 7 akvarier oppe. Men så måtte jeg flytte og hadde da plass til bare ett så det ble da ett 250l kar. Kjøpte så et 500l kar som jeg hadde i flere år mistet interessen en stund og solgte det i 1996. Startet opp igjen i 2006 da med et Juvel Vision 450l men solgte det nå når jeg bestemte meg for å begynne med saltvann.

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Da har jeg vært å kjøpt meg en Centropyge bicolor den er like stor som

Centropyge bispinosus. Centropyge bispinosus jaget Centropyge bicolor litt rundt i ca 2 dager men nå ser det ut til at de har funnet ut hvem som er sjefen og de har roet seg så nå kan de begge være fremme samtidig.

Har en Ctenochaetus strigosus som jeg trodde skulle dø da det så ut til at den hadde forspiste seg på noe og at den hadde satt noe fast i munnen. Men tredje dagen altså i dag har den begynt å spise igjen så det ser ut til at det går bra.:-)

• 3 weeks later...

Noen nye bilder fra akvariet når det er ca 8 uker siden oppstart. Synes at det har gått bra. Bare en korall døde for meg. Og det var vel min egen skyld siden jeg ikke limte den fast med en gang, slik at den falt ned i en Discosoma sp. Den begynte å bli hvit etter dette. Men resten ser det ut til å gå bra med. De har fått mye mere farger etterhvert.

I går var jeg og kjøpte meg en Yellow Watchman Goby

(Cryptocentrus cinctus). Den forsvant med det sammen den kom i karet. Men i dag var den fremme og svømte rundt omkring og opp og ned langs glasset. Men så var den vekke igjen og jeg tenkte at den hadde gjemt seg inne i mellom steinene. Men den gang ei plutselig fikk jeg øye på noe oppe i avrenningen og lurte litt på hva dette var og jammen var det ikke fisken. Fikk fisken ut derfra for der er det ikke dypere enn at fisken akkurat var dekket av vannet. En time senere så kunne jeg igjen se at den var havnet opp i der fikk den igjen ut i karet. Håper nå at den ikke trives så godt oppe i avrenningen at den hele tiden vil hoppe opp i den.

Fint kar du har med flotte og store kolonier! Disse gobiene får jo raptusser, plutselig flyr dem opp og ned etter du har puttet dem oppi karet men den roer seg nok ned, følg med på gulvet at den ikke blir tørrfisk ;-):D

Takk. Ja håper at jeg slipper å finne den som tørrfisk. Men nå hjar jeg glasskant rundt hele karet slik at den ikke vil klare å hoppe over langs kanten. Skal den klare det må den hoppe et stykke innen fra og ut. Men en skal aldri si aldri.

Mvh Jonny

Likte veldig godt fargetegningene i squamosaen din, det er ikke alt for mange som har disse teardrop-Vietnam variantene av squamosaen.

Kult å se at det er flere som har sansen for muslinger med litt størrelse, de er etter min mening utvilsomt de mest fascinerende skapningene en kan ha i et tropisk saltvannsakvarium.

Ja den er meget fin. Jeg kjøpte alt av Torleif her på forumet da han la ned karet sitt. Så jeg fikk meg et meget bra oppsett fort. Grunnen til at jeg gjorde det på denne måten var at jeg trengte alt det teknisk utstyr som han hadde til salgst. Dette fordi det ikke fulgte med noe teknisk utstyr som var ok å bruke i det karet som jeg kjøpte her i bergen, også ville jeg jo ha den ls og da måtte jeg jo kjøpe det levende også slik at jeg ikke måtte vente på at han hadde fått solgt det. Så jeg dro fra bergen og hadde da med meg en flaske med oksygen og pakket alt sammen i sekker og baljer og fikk det med meg hjem. Alt overlevde turen men jeg mistet en korall vet ikke hva den heter men det er den store helt til høyre på bilde 2 på første innlegg. Har siden skaffet meg noen nye men vet heller ikke navnet på dem ennå men skal finne ut av det.

UTSTYR / TEKNISK

Tunze Stream 6205

Tunze Nanostream 6045

Tunze Nanostream 6045

Tunze multikontroller 7095

Hei. Lekkert opplegg du har der :-). Det jeg lurer på er om du kjører multikontrollen alene på 6205, eller har du også fått koblet på 6045ene?

Edit: Fikk svar på det jeg lurte på. God påske!

Mvh Alex

Edited by AlexHall
  • 1 year later...

Ja ja da vurderer jeg sterkt å selge karet. Jeg har ikke klart å bli kvitt algene som begynte å vokse ca 8-9 måneder etter oppstart det er grønne alger som ser ut som tynne bregner som lar seg lukes men jeg får ikke med meg alt ved luking og jeg føler at hver gang jeg reiser vekk og lar andre passe karet så gror det til slik at det har gått ut over en del av korallene så det har død noen koraller for meg. Og siden jeg reiser vekk nesten hver helg i sommerhalvåret og minst 3-4 oker i løpet av året så føler jeg at jeg ikke klarer å bli kvitt algene så selger jeg det i håp om at noen andre kan få det til og at korallene kanskje kan blomstre bedre der. Noen av korallene vokser bra mens noen ikke er like fine. fiskene som jeg har hatt siden oppstarten lever og trives bra mens andre nye jeg har kjøpt har død.

• 8 years later...

Da har jeg startet opp igjen med ett Red Sea Reefer 250. Det ble startet opp 14 september 2020 og ser slik ut i dag 18 februar 2021 hatt litt problemet da noen av korallene plutselig døde men det har gått seg til og det ser ut til å komme seg nå 

3D9C0DEA-75AC-476C-815C-FED7037ADC87.jpeg

• Like 2