Jump to content

Grønn stjernepolypp og kull

Recommended Posts

Hei.

Jeg er helt fersk på saltvann men prøver å lese og lære så mye som mulig.

Mener jeg leste ett sted at Briareum ikke likte kull og har prøvd å finne ut mer om det ettersom jeg har en liten pose med kull bak i karet akkurat nå. Kan ikke finne noen andre steder hvor det er nevnt så derfor lurte jeg på om det var fler som hadde den erfaringen - for da tar jeg ut kullposen.. ;-)

Jo -

det har jeg fått med meg - de trives ikke helt akkurat nå - men det var altså et sted jeg leste - her inne faktisk tror jeg- hvor en skrev at når han brukte kull så døde stjernepolyppene med en gang samtidig som xeniaen mistrivdes..http://saltvannsforum.no/forum/images/smilies/icon_confused.gif

Juhuuu http://saltvannsforum.no/forum/images/smilies/icon_biggrin.gif

Nei det er klart men ble glad likevel. :)

Satte en ned i karet idag- og den har brukt dagen til å etterligne en flatrykt lilla tyggiskladd..... fikk riktignok antydning til vorter i tyggisen før lyset gikk. Var redd for at det var kullet men da er det sikkert *krysser fingre* miljøforandring og transport som er årsaken. http://saltvannsforum.no/forum/images/smilies/icon_wink.gif

Hvis du nettopp har introdusert stjernepolyppene til akvariet er det helt naturlig at den bruker litt tid på å komme ut med polyppene. Alt fra et par timer til flere dager.

Jeg bruker også kullfiltrering og har ikke merket noe på mine stjernepolypper. La kullposen ligge der den er du, så ser du ann et par dager;-)

men når de ikke kommer frem mere en noen millimeter på måneder da, for så forsvinne i uker, titte frem igjen noen timer,.

blir ikke klok på de stjernepolyppene i det hele tatt.-:?

alt annet stor trivs,.

trodde disse var enkle, men syns både xenia,torch korall og til og med sjøanemonene mine fra fjæra er enklere en disse nervøse dyra,.

er det noe spesielt de reagerer på, behøver, ikke behøver ol,. så mottaes tips for hold av stjernepolypper og hvordan man skal få de til,.

• 3 months later...
  • 3 months later...
  • 1 month later...

Merkelig,sluttet med kull for en 3 uker siden og en uke etter det har ikke stjernepolyppene mine vært så mye ute,hva krever egentelig denne koral for og trives,har prøvd med masse strøm,passe strøm og nesten ikke noe men den vil ikke ut igjen,noen tips for og lure den tilbake,tror vel ikke det er kullet som gjør att den trives, alle andre verdier er bra bortsett fra nitrat som er på 25,men den var fult ute når jeg hadde nitrat på 100.

Er det neon tilsetnings stoffer som den liker.?:-)

har en følelse på at stjernepolypper er litt sære når det kommer til filtrering og nitrat,.

så at også mine trivdes utmerket med høyt nitrat nivå og kull filtrering, straks jeg slutta med kull og nitraten ble lav furta de seg i hjæl, nå har jeg bare en pitteliten stilk, som står ensom majestet på en liten stein,.:(

har en følelse på at stjernepolypper er litt sære når det kommer til filtrering og nitrat,.

så at også mine trivdes utmerket med høyt nitrat nivå og kull filtrering, straks jeg slutta med kull og nitraten ble lav furta de seg i hjæl, nå har jeg bare en pitteliten stilk, som står ensom majestet på en liten stein,.:(

Akurat som her,får se og få tak i noe kull for og se om de har blitt avhengig av det:lol:

Skjønner ikke noe av det dere sier om xenia og kull. Jeg kjører ett stort kullfilter og xenian min blomstrer som aldri før

Mulig det har noe med kulltypen å gjøre? Jeg har hatt Xenia som har struttet og slengt seg rundt med "dønningene" i akvariet, så slapp jeg oppi en filtersokkinnrettning med ca. 1dl. aktivt kull fra aqua medic, som så fikk ligge i ca. 24 timer(den ble tatt ut når jeg så hvordan Xenian reagerte). Dette er nå ca. 3 uker siden, og Xenian har på sterk tilbakegang. fra å strekke seg 10-13cm. er de nå nede på 1 cm. i høyde, og noen har tillogmed sluppet taket på steinen de satt på og blitt helt borte. regner dermed med at om svært kort tid vil det ikke være en eneste synlig Xenia igjen her. Men, de grønne stjernepolyppene (Clavularia viridis) / (Briareum sp.) (?) trives som de alltid har gjort.

Er noen mekanismer i akvariene våre man ikke helt skjønner ennå ser det ut til :O/

André

• 2 weeks later...