Jump to content

Problemer med Seriotopora

Recommended Posts

Dette er flyttet fra annen tråd

Fordelen med å skrive den selv er at den blir som du vil ha den, ulempen er at du neppe lærer så mye når du leser den senere

Du har et poeng der ja:D, men underveis i prosessen med å skrive en slik bok så hadde jeg ihvertfall fått gravd frem svarene på alt jeg lurte på, samt laget meg et lite oppslagsverk jeg kunne tatt med meg på butikkrunde og bladd opp i hver gang jeg glemte noe.

Forresten så opplever jeg nå det samme som du gjorde for en tid tilbake. Jeg måtte omorganisere litt LS og festet med putty, skrudde av sirkulasjonen. Nå dør min Seriatopora Caliendrum i rasende fart. Vevet løsner fra skjelettet rett og slett. Hystrixen min er helt hvit, ble det på to dager, dau med andre ord. Fant du ut hva som var trøbbelet hos deg? jeg har tatt alle prøver og alt er finfint bortsett fra litt nitrat og såvidtmålbar nitritt.

Marianne.

Edited by Frank
Flyttet fra annen tråd
Forresten så opplever jeg nå det samme som du gjorde for en tid tilbake. Jeg måtte omorganisere litt LS og festet med putty, skrudde av sirkulasjonen. Nå dør min Seriatopora Caliendrum i rasende fart. Vevet løsner fra skjelettet rett og slett. Hystrixen min er helt hvit, ble det på to dager, dau med andre ord. Fant du ut hva som var trøbbelet hos deg? jeg har tatt alle prøver og alt er finfint bortsett fra litt nitrat og såvidtmålbar nitritt.

Nei, jeg fant aldri forklaringen. Den ene Seriatoporaen begynte å dø før putty-fadesen, de to andre rett etter. Det virker på meg som karet mitt bare ikke var (er?) godt nok for denne typen koraller, men nøyaktig hva det er har jeg ikke klart å sette fingre på selv om det nevnes at de kan være litt kravstore til sirkulasjon og til korrekt alkalinitet. Andre koraller trives godt, både SPS (Montipora og Acropora) og ymse LPS.

Jeg kan nevne at jeg alltid har slitt litt med Seriotopora arter uten å ha funnet noen forklaring. Her registrert dette fenomenet hos andre også.

Jeg tester en gang i blant for å se om ting har bedret seg, men det har det ikke på 16 år.

Jeg kan nevne at jeg alltid har slitt litt med Seriotopora arter uten å ha funnet noen forklaring. Her registrert dette fenomenet hos andre også.

Jeg tester en gang i blant for å se om ting har bedret seg, men det har det ikke på 16 år.

Hvor lang tid tar det før korallene begynner å dø?

Hvor lang tid tar det før korallene begynner å dø?

De dør ikke sånn over natten. De vil sjelden begynne å vokse, men om de gjør så går det kanskje 5-6 måneder før det stopper opp og de svinner sakte men sikkert bort.

Uansett er de ikke særlig villige hos meg noe jeg synes er synd.

Jeg sliter også med å få til Seriotoporaer:?

Hadde en Hystrix som var fin en stund og som vokste godt. Men plutselig begynte den å få hvitere tupper og dette smittet over på resten. Den var vel nesten helt hvit/grå i løpet av 14 dager.

Prøvde meg på en Seriatopora Caliendrum denne gangen og den har vært fin helt til nå. Men det tror jeg kanskje skyldes min lille dverg keiser som har vært litt bortpå den. Får håpe den klarer seg.

Jeg trodde Hystrix skulle være en forholdsvis enkel korall å holde, men der tok jeg feil gitt:-|

Det virker på meg som karet mitt bare ikke var (er?) godt nok for denne typen koraller, men nøyaktig hva det er har jeg ikke klart å sette fingre på selv om det nevnes at de kan være litt kravstore til sirkulasjon og til korrekt alkalinitet. Andre koraller trives godt, både SPS (Montipora og Acropora) og ymse LPS.

Jeg har kommet til en lignende konklusjon, men jeg tror ikke karrene våre ikke er gode nok. De passer bare ikke for noen typer koraller. Andre koraller stortrives hos oss. Jeg har Tubipora Musica og Clavularia som sprer seg som ugress, så de har bortimot optimale forhold tydeligvis. Tror koraller trenger såpass forskjellig vannparametre at det er vanskelig å få alle til å trives i samme karr hvis man har litt begrenset med plass.

Men, jeg har faktisk hatt litt lav alkalinitet, så det er det absolutt verdt å titte nærmere på.

Marianne

- jeg er så glad for at jeg har dere der ute som jeg kan spørre når jeg lurer på noe, følte meg plutselig ikke så alene med Seriatopora problemene mine ;-)

Så merkelig! Her vokser både seriatopora hystrix og caliendrum i rasende fart.

Har hatt litt problemer med hystrix tidligere. Når det gjelder min hystrix er den veldig følsom på lys. Setter jeg den litt høyt forsvinner fargen gradvis og den blir hvitere og hvitere. Setter jeg den lavt blir den bare veldig brun. Virker også som hystrix ikke er like flink som andre koraller til å forsvare seg mot algeangrep. S. caliendrum ser ut til å trives under alle forhold her. Har hatt veldig lav KH en stund uten at det har påvirket noen av de.

Jeg tror det er store indivuelle forskjeller innen artene så det kan være litt vanskelig å finne problemet. Kanskje du kan flytte den litt rundt og se om den trives andre steder :-)

Så merkelig! Her vokser både seriatopora hystrix og caliendrum i rasende fart.

Har hatt litt problemer med hystrix tidligere. Når det gjelder min hystrix er den veldig følsom på lys. Setter jeg den litt høyt forsvinner fargen gradvis og den blir hvitere og hvitere. Setter jeg den lavt blir den bare veldig brun. Virker også som hystrix ikke er like flink som andre koraller til å forsvare seg mot algeangrep. S. caliendrum ser ut til å trives under alle forhold her. Har hatt veldig lav KH en stund uten at det har påvirket noen av de.

Jeg tror det er store indivuelle forskjeller innen artene så det kan være litt vanskelig å finne problemet. Kanskje du kan flytte den litt rundt og se om den trives andre steder :-)

når det gjelder mine erfaringer med seratopora så kan de stå opp til flere år med bra farge og vekst for så bare svinne hen

når det gjelder mine erfaringer med seratopora så kan de stå opp til flere år med bra farge og vekst for så bare svinne hen

Tror i så fall ikke de svinner hen uten grunn. Har merket at seriatopora er veldig rask til å trekke inn polyppene og bli blek når de er missfornøyd med vannet. Leste en gang om noen på RC som kunne lese på hystrixen sin når det var på tide å justere vannverdier 8-) Det er jo klart at hvis man ikke gjør noe når korallen responderer sånn så vil den dø etterhvert. Å dø uten grunn syns jeg høres litt mystisk ut.

Klarer ikke å finne igjen tråden men det er en lengre tråd om dette på RC.

Av det jeg husker så var det et par ting: Kjøp kun fragz, må ikke flyttes på, må ikke endre på sirkulasjonen da den vokser veldig i forskjellig alt etter strøm.

Min erfaring er at de vokser veldig bra, men er utrolig raske med å bli sure. Har 5 ulike varianter i karet mitt nå, alle vokser bra og har fine farger. Den grønne hystrixen mister fargen utrolig lett dersom jeg ikke bytter vann.

Alle mine stammer fra samme sted, og var fragz på 2-3 cm for 2 år siden.

Har Seriatopora Caliendrum og Stellata.. Begge kom fra oddski som frags i Mai i fjor og har vokst som bare det..

Har faktisk flytta den ene flere ganger uten at det har hatt noen negativ effekt.

Men acropora derimot vokser ikke hos meg.. :confused:

Har merket at seriatopora er veldig rask til å trekke inn polyppene og bli blek når de er missfornøyd med vannet.

Ja, det kan godt være at noe har vært galt med vannet, men ikke noe av det som jeg kan måle: Ca, Ma, Nitrat, Nitritt, Amoniakk, Ph og Fosfat er helt AOK, det eneste har vært litt lav Alkalinitet.

Av det jeg husker så var det et par ting: Kjøp kun fragz, må ikke flyttes på, må ikke endre på sirkulasjonen da den vokser veldig i forskjellig alt etter strøm.

Er ikke umulig at dette er tilfelle her. Jeg har flyttet på den et par ganger de siste par månedene grunnet omorganisering av LS.

Marianne.

Jeg har tatt en rask titt i mine bøker om Seriatopora. Der kan jeg bl.a. lese at S. er følsom for raske svigninger i akvarievannets kjemi. Som f.eks. ved at div kjemiske forbindelser brått fjernes ved filtrering over aktiv kull. Da tenker jeg også at de kan vere følsomme for store doser av forskjellige stoffer vi tilsetter vannet. Med andre ord bør vi prøve å ikke forandre vannets kjemi for raskt.

Da tenker jeg også at de kan vere følsomme for store doser av forskjellige stoffer vi tilsetter vannet. Med andre ord bør vi prøve å ikke forandre vannets kjemi for raskt.

Aha, jeg har jo hatt noen skikkelige jaktdager etter Aiptasia med 35% eddik, En av samlingene med glassroser befant seg i umiddelbar nærhet til Caliendrumen, kanskje den fikk litt eddik på seg?

Marianne.