Jump to content

Mitt nye prosjekt: 540 l + 120 l sump

Recommended Posts

• Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Angående Vortech-problemet ditt; mutteren som holder propellen fast på akslingen er av dårlig kvalitet. Jeg har selv byttet denne flere ganger tidligere da gjengene har en tendens til å bli utslitt. Symptomene som vises i filmen din, der propellen spinner på akslingen og lager hvinelyd, er typisk når mutteren er gåen. Du bør forresten gjøre noe med det, for magnetskiven på våtdelen vil slite spor i plastikklokket som er vendt mot glasset når alt ikke sitter tight.

Det er en flott samling med koraller du har fått deg, og det har vært en fin utviklingen så langt. I løpet av noen måneder ser jeg for meg at veksten vil eksplodere! :-)

Are

Angående Vortech-problemet ditt; mutteren som holder propellen fast på akslingen er av dårlig kvalitet. Jeg har selv byttet denne flere ganger tidligere da gjengene har en tendens til å bli utslitt. Symptomene som vises i filmen din, der propellen spinner på akslingen og lager hvinelyd, er typisk når mutteren er gåen. Du bør forresten gjøre noe med det, for magnetskiven på våtdelen vil slite spor i plastikklokket som er vendt mot glasset, når alt ikke sitter tight.

Det er en flott samling med koraller du har fått deg, og det har vært en fin utviklingen så langt. I løpet av noen måneder ser jeg for meg at veksten vil eksplodere! :-)

Are

Hei Are:-) Lenge siden sist nå! Takk for tips. Jeg bør nok lime mutteren ja. Hvordan lim bør jeg bruke? Jeg har sendt avgårde videoen til Ecotech også. Får høre hva de sier. De har en rå responstid på epost:-)

Takk, var karet ditt som fikk meg i gang:-)

Trist med achillesen Andreas :(

sent fra GPS'n

Veldig trist med en slik vakker og dyr fisk,har opplevd og miste slikt selv:cry:

Utrolig synd med achillesen. Da vi hentet den hos Richard virket den veldig frisk, og den har spist og alt så dette er tydeligvis en vanskelig fisk å få til. Håper det går bedre hvis du prøver igjen i det neste karet.

Ja det var synd at det gikk som det gikk. Men jeg har gode nyheter. Snakket med Richard i sted. Og han skal ta inn en Achilles til meg på neste sending og la den gå i butikken en stund før jeg får den med meg hjem! Norges beste service uten tvil. Takk Richard, gleder meg til å besøke Østfoldhallen neste sending. Og ikke minst ta en titt på sps'en du forhåpentligvis har inne:mrgreen:

Edited by selje
magnetskiven på våtdelen vil slite spor i plastikklokket som er vendt mot glasset, når alt ikke sitter tight.

Are

Det er akkurat dette som har skjedd på den ene av mine som er ødelagt nå ...

kommer vel til å bestille 1 stk ny wetside ...

Det er akkurat dette som har skjedd på den ene av mine som er ødelagt nå ...

kommer vel til å bestille 1 stk ny wetside ...

Det er ihvertfall godt at en ny wetside ikke koster så forferdelig mye. Hvor har du bestilt ny?

Leit å høre om Achillesen. En sånn utrolig flott fisk! Men jeg skjønner at jeg snart må stikke innom Zoohjørnet og titte. Jeg har ikke vært der ennå. :oops:

Zoohjørnet burde du dra innom ja. Jeg skulle nesten ønske jeg bodde nærmere Fredrikstad:rolleyes:

Får prøve på det Jostein. Blir morsomt å se det nye oppsettet ditt også:-)

Fikk et nytt objektiv til kameraet mitt i går. Kjøpte et Canon EF-S 60mm f2,8 USM Makro objektiv. Dette er på tilbud på både Japanphoto og Fotovideo:-)

Her er et bilde av den første Ricordea Yumaen jeg fikk. Den var så liten når jeg fikk den at det var vanskelig å se hvilke farger den hadde. Men jeg skimtet noe lilla og slo til. Enklere å se med makro objektivet.

IMG_4880.jpg

Montipora Undata.

IMG_4891.jpg

Acropora Desalwii.

IMG_4895.jpg

Zoanthus sp. "Green Eclipse".

IMG_4900.jpg

Montipora Danae "Pokerstar/Rainbow".

IMG_4907.jpg

Montipora Danae "Reverse Sunset".

IMG_4937.jpg

Acropora Hyacinthus.

IMG_4940.jpg

Acropora Granulosa. Har trodd at dette er en Loripes tidligere, men er ganske sikker på at det er en Granulosa.

IMG_4943.jpg

Mr Mandarin.

IMG_4909.jpg

IMG_4913.jpg

Takk:-) Ikke helt komfortabel med objektivet enda. Men jeg er i hvertfall utrolig fornøyd med det. Får nok kanskje bildene enda litt skarpere når jeg får utforsket det litt. Er veldig fornøyd med kjøpet foreløpig:mrgreen: Her kommer neste batch.

Montipora Danae Pokerstar.

IMG_4949.jpg

Yndlings knappekolonien.

IMG_4954.jpg

Flere knapper.

IMG_4956.jpg

Meteor shower Cyphastreaen begynner å få bedre farge. Denne har stått litt i skyggen og ser ut til å trives.

IMG_4959.jpg

Enda et bilde av Ricordeaen.

IMG_4964.jpg

Studerte steinen som den store røde Acropora Hyacinthusen står på og fant dette:shock: Hva er dette? Noen form for polypper?

IMG_4971.jpg

På samme steinen fant jeg denne. Ser ut som en Pocillopora? Det er to stk, den andre skimtes såvidt på venstre side av bildet.

IMG_4976.jpg

Acropora Echinata (?).

IMG_4982.jpg

Acropora Loripes.

IMG_4983.jpg

Den ene Acropora krabben som kom med Desalwiien har flyttet inn i Granulosaen! Måtte overeksponere bildet for å få vist frem rakkeren.

IMG_4988.jpg

Dette er en mystisk Acropora jeg har fått av Kimshans. Ikke i nærheten av å finne noen ID på den.

IMG_4991.jpg

Til slutt en liten Montipora Capricornis. Denne kjøpte jeg av BareAre når jeg hadde Percula 90'en. Trodde jeg mistet korallen, men den har kommet seg sakte men sikkert.

IMG_4992.jpg

Studerte steinen som den store røde Acropora Hyacinthusen står på og fant dette:shock: Hva er dette? Noen form for polypper?

IMG_4971.jpg

Det ser veldig ut som de samme jeg sliter med. Litt ”moro” at mine opprinnelig kom med på en frag-plug med nettopp en Hyacinthus jeg kjøpte for en tid tilbake.

Jeg har forsøkt og få de identifisert på div forum, og flere mener det kan være Cervera sp.

De ser ikke ut til å plage korallene mine i noen særlig grad, men de sprer seg veldig raskt. De danner ikke noen felles matte. Om natta er de helt sammentrukne; alt man ser da er en knøttliten sort prikk.

Da jeg i starten så at den lille kolonien jeg hadde begynte å spre seg, dekte jeg den med epoxy. Jeg trodde dette skulle ta knekken på de, men de hadde allerede spredd seg seksuelt (evt sluppet seg?) og minikolonier begynte ”over alt” i akvariet. Som sagt, det ser ikke ut til at de gjør noen skade, men jeg skulle ønske jeg kunne bli kvitt de likevel :S

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2052582

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1954800

Veldig kult at du har fått deg makro! Du skal få lov til å teste det hos meg:mrgreen:

Jeg hadde de små polyppene en gang jeg også (ufrivillig) men så ut til at de ikke trivdes så de bare døde. Og det er jeg veldig glad for! Så de hadde spredd seg en del i det ene fragkaret til Kenneth så de vil vi ikke ha noe av. Kill them!:twisted:

Skal ta med kameraet neste gang;-)

Får mure de inne med lim i morgen. Husker jeg så de hos Kenneth ja. Er nok der de kom fra:?

Er det noen som vet noe mer om disse Vortech pumpene og den dårlige mutteren? Jeg har søkt på RC uten å finne noen oppskrift for å fikse det. Leste at man bør lime disse fast. Er det kun mutteren jeg skal lime fast til stangen? Hvordan lim bør jeg bruke?

jeg må få ut fingeren snart og få besøkt deg. har list å se det flåtte karre ditt. Har vart litt travelt her hjemme med oppussing og nå som vinteren narmer seg er det litt nedtrapping på oppusings fronten. Så kanskje jeg kan få låv å besøke deg snart.

Ja det er bare å si i fra Vladimir:-) Nå er ikke fargene så fine som de burde være. Men jeg håper å få de der de var innen en måned eller to.

I kveld fant den ene klovnen min ut at det går ann å bo i Heliofungiaen min. Helio'en var ikke like happy og den stakkars klovnen skjønte ikke så mye når polyppene plutselig var halvert. Men Heliofungiaen aksepterte gnikkingen til klovnen etterhvert. Kun den ene klovnen som gjorde dette. Den andre bare svømte rundt. Etterhvert ble klovnen jaget bort fra Helio'en av begge Halichoeres wrassene. Merkelige greier:confused:

Ja det er bare å si i fra Vladimir:-) Nå er ikke fargene så fine som de burde være. Men jeg håper å få de der de var innen en måned eller to.

I kveld fant den ene klovnen min ut at det går ann å bo i Heliofungiaen min. Helio'en var ikke like happy og den stakkars klovnen skjønte ikke så mye når polyppene plutselig var halvert. Men Heliofungiaen aksepterte gnikkingen til klovnen etterhvert. Kun den ene klovnen som gjorde dette. Den andre bare svømte rundt. Etterhvert ble klovnen jaget bort fra Helio'en av begge Halichoeres wrassene. Merkelige greier:confused:

et skal vist ikke vare så lett i saltvannshobien. Det er altid ett eller annet som skjer om det ikke er det enne så er det andre. Er det noen koraler som du ønsker avleggere av som jeg har. tenkte kunne eventuelt ta fragg og få den til å stå litt her før du overtar den eller de.

Så javla iriterende med Achillies en. det er ikke lett fisk å få til. fikk nesten vondt i hjerte når jeg leste at den døde. jeg har fått meg en liten regal. den er helt strøken. men selvsakt er det den vanskeligste varianten White belly. den er sjelden i handelen og selfølgelig mye vanskeligere å holde en den vanlige regalen. heldighvis så fikk jeg den til å spise etter dag 2 og nå tar den alt av matt til og med pelets

Så bra, Regalen kan være vanskelig å få til å spise. Tar den alt? Vet om en jeg kan tenke meg frag av. Tror TeMa fikk frag av den. Han sa at du trodde jeg også hadde den, men jeg tror ikke jeg har den samme?

Tar en fragg og limer den ved siden av min der den trives best. da for jeg ta med meg den når jeg skal nesøke deg eller du for ta den når du skal besøke meg om du er kjapper en meg. Ja den spiser alt den kommer over av for