Jump to content

Mitt nye prosjekt: 540 l + 120 l sump

Recommended Posts

Filmet endel av Montiporaene mine i kveld når jeg uansett måtte holde meg inne (terrorbombingen). Hvis dere ser nøye etter er det noen av Montiporaene jeg tror har blackbugs på seg. Virker ikke som at korallene blir noe særlig plaget av det, men jeg lurer på om jeg skal behandle med interceptor uansett. Mest Capricornis som har blackbugs på seg (hvis det er det i det hele tatt).

http://www.youtube.com/watch?v=N6CW_VAzyA4

Husk å se den i full HD!

• Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Takk Kim:-) Nei jeg bruker bare vanlig film-modus. Synes det blir så uskarpt når jeg bruker digitalzoomen. Makrofunksjon visste jeg ikke fantes engang:oops:

Er vanskelig å få alle klippene jeg tar sylskarpe, for jeg klarer kun å se det jeg filmer i lcd displayet (?). Skulle ønske jeg kunne se gjennom der man tar bilder, men det har jeg ikke klart å få til foreløpig. Får kun brukt skjermen når jeg filmer:?

Takk Kim:-) Nei jeg bruker bare vanlig film-modus. Synes det blir så uskarpt når jeg bruker digitalzoomen. Makrofunksjon visste jeg ikke fantes engang:oops:

Makrofunksjonen er den digitale zoomen. Bare jeg som ikke kom på hva det het i skrivende stund tidligere :-)

Trodde jo ikke det skulle bli uskarpt da, for slik jeg har forstått det så skal du kunne zoome inntil 3x(?) mens du fortsatt får full HD oppløsning ut fra bildebrikken. Men jeg har ikke denne muligheten her selv, så jeg vet ikke helt hvordan dette fungerer i praksis.

Er vanskelig å få alle klippene jeg tar sylskarpe, for jeg klarer kun å se det jeg filmer i lcd displayet (?). Skulle ønske jeg kunne se gjennom der man tar bilder, men det har jeg ikke klart å få til foreløpig. Får kun brukt skjermen når jeg filmer:?

Synes de blir skarpe i massevis jeg da :-) Du vil forøvrig aldri kunne se igjennom søkeren ved filming. For speilet blir låst i åpen posisjon, slik at lyset kommer fra objektiv til bildebrikken direkte. Samme som skjer ved LiveView og fotografering.

Kimshans: Ah, ok. Da får jeg bare ta til takke med lcd-displayet:-) Digital zoomen funker ok til 3x kanskje, men 10x hvis det er max blir veldig uskarpt.

RogerH: Ja, jeg har sett den filmen mange ganger før:-) Den er helt utrolig:mrgreen:

Kimshans: Ah, ok. Da får jeg bare ta til takke med lcd-displayet:-) Digital zoomen funker ok til 3x kanskje, men 10x hvis det er max blir veldig uskarpt.

...

Mener bestemt det er 3x som er maksimalt, hvor du fortsatt beholder full HD oppløsning. Over dette, så blir det nok interpolert for full HD. Men mulig du da kan stille ned til litt lavere oppløsning, og fortsatt få maks kvalitet ut ifra den valgte oppløsningen. Skal se om jeg kan finne noe info på dette, men det står sikkert nevnt i manualen til kameraet også.

Edit: Søkte opp kjapt her. Og det er kun ved 3x du har full kvalitet. Over dette, så mistes kvaliteten. Og du kan kun bruke denne funksjonaliteten ved full HD. Ihvertfall iflg. testen jeg fant:

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos600d/page15.asp

Edited by kimshans

Sorry! Dreit meg ut! Den stod på 3x digital zoom på innstillingen jeg har brukt:oops: Og den funker utrolig bra. Det er den jeg har filmet filmen over med! Det er når jeg zoomer enda lenger inn at det begynner å gå ut over kvaliteten, kan uansett ta en test film:-)

10x er forresten max.

Meget bra!

Vil si du får god fordel med denne funksjonaliteten. Og 3x gir knall bilder. Og de andre forstørrelsene fungerer greit nok, ved enkelte tilfeller kan jeg tro. Skulle ønske Canon kunne lagt dette inn i en oppdatering av firmware til mitt kamera også. Men de er så ubrukelige og sleipe, at dette er vel noe som kommer i neste utgave av kameraet jeg har...

Hehe, ja de er vel ute etter å tjene mest mulig penger vil jeg tro. 3x zoomen er utrolig digg, jeg skjønte ikke at den stod på en gang jeg, fattet ikke hvorfor motivet plutselig var så nærme når jeg skrudde på videofunksjonen. Men det er jo relativt logisk hehe.

Takk Jostein:-)

Liten oppdatering på Chelmon Rostratusen. Jeg finner kun en glassrose i akvariet nå, og det er kun litt over 4 dager siden Chelmonen ble introdusert. Utrolig effektiv fisk. I går spiste den mysis og artemia, men som jeg har forstått er det vanskelig å holde den i live kun på dette over tid. Heldigvis er den ene glassrosen jeg har igjen så og si umulig for den å komme til, så jeg håper den vil spre litt glassroser rundt om kring så Chelmonen får seg litt å spise i ny og ne:-)

Jeg håper sandanemonen min er stor nok til at Chelmon Rostratusen lar den være. Men jeg blir ikke veldig lei meg om den må ofres uansett.

Ja hvis du klarer å fange den kan du gjerne låne den en måneds tid. Jeg har dessverre ingen fiskefelle. Ser den driver å snuser litt på den sandanemonen min nå, men anemonen er nesten større enn fisken, spennende å se hva utfallet blir.

Jepp, får se hva jeg finner:-)

Tok et par bilder når jeg filmet også. Tatt litt støre thumbnails denne gangen, dere får si i fra om jeg skal fortsette med denne størrelsen eller gå tilbake til den gamle.

Ukjent Acropora frag. Denne har jeg troen på. Har allerede fått lilla farge ytterst på grenene.

IMG_1734.jpg

Cyphastrea Decadium.

IMG_1735.jpg

Ikke fått bekreftet noen id på denne hittil. Mulig A. Turaki eller A. Echinata.

IMG_1737.jpg

Ukjent Acropora frag.

IMG_1738.jpg

Bitteliten frag av en mulig A. Solitaryensis.

IMG_1739.jpg

Ukjent Acropora frag.

IMG_1741.jpg

Montipora Danae frag til venstre (mistet moderkorallen for en liten stund siden) og Montipora Mollis til høyre.

IMG_1743.jpg

Montipora Undata frag. Dette var en av de tre fragene jeg fikk tatt av moderkorallen som hadde en slags form for sopp på seg. Kastet resten av korallen.

IMG_1745.jpg

Fint akvarie og fine bilder. Jeg ser at du bruker et Canon 600D hvilken linse bruker du når du tar disse bildene og film. Jeg spør fordi jeg har selv nettopp kjøpt meg et Canon 60D. Jeg kjøpte dette istedenfor 600D fordi det har bedre batteri kapasitet og fordi det har en raskere autofokus. Men jeg er ny til dette og har ikke helt roen på å ta gode bilder ennå. Har selv kjøpt meg en sigma 18-200 linse og en Canon ef 50mm. Men som sagt så lurer jeg på hvliken linse du har brukt på å ta disse bildene.

Mvh Jonny

Hei Jonny

Takk:-)

Jeg bruker et Canon EFS 18-55MM IS II objektiv. Men jeg kommer nok til å kjøpe meg et makro objektiv om ikke så lenge.

Når det gjelder bilder av koraller pleier jeg å ha ISO på 100. Høy blenderåpning, gjerne fra 20 - 30. Dermed er lukketiden ganske lang og derfor er en nødt til å bruke stativ for å få skarpe bilder;-)

Edited by selje

funker ikke hos meg....

This video contains content from SME and IDOL (Independent Distribution On Line), one or more of whom have blocked it in your country on copyright grounds.

Sorry about that.

/Pål

(Jeg ha en PC i huset som jeg kjører web trafikken over SSH til en server i Langvekkistan, der funker videoen)

youtube.jpg.58409347b05d29afc33654752f271335.jpg