Jump to content

Acropora (dunkel blau?) som blir blek fra basen og oppover

Recommended Posts

Hei!

Saltvann byr tydeligvis på mange utfordringer, i hvert fall om en skal drive med litt vanskeligere koraller og fisker. Mye død, og mye penger ut av vinduet.

Heldigvis for meg, har det ikke direkte vært "mye" død, men "bare" litt.

Mye av ansvaret ligger vel kanskje i akvaristen, altså meg, som forhastet meg for mye med å kjøpe vanskelige dyr.

Uansett, vanskelig å gå tilbake på det nå, så jeg må bare gjøre mitt beste fra nå av og har allerede sluttet å handle for en litt lengre periode.

Så jeg vil bare råde til alle nybegynnere inkl. meg, TÅLMODIGHET er nøkkelen til suksess i denne hobbyen.

Tilbake til problemet mitt; som dere kanskje vet, sliter jeg litt med å få korallene mine til å trives. Nå begynner det å gå fra vondt til verre. Denne korallen, bildet, begynner også å bli blek fra basen og oppover.

Er dette såkalte STN/RTN sykdommen? Isåfall, tips og råd?

- Har hørt om fragging, men vil helst ikke gjøre dette. Da jeg verken har erfaring eller hjerte til å gjøre dette. Men klart, må man, så må man.

Mine vannverdier, sirkulasjon og lys har allerede blitt diskutert. Lyset kan være noe dårlig, men ikke såpass at koraller dør, såvidt jeg forstod. Sirk. og vannverdier er OK.

(De to bildene er tatt med et døgn mellomrom for sammenligning - kan se at små deler har blitt bleke fra 1. bilde til 2.).

Håper på noen raske tips og råd,

Haimat.

Edited by Haimat

Vannet er ikke så ille som det ser ut som på bildet, tror det er mer gutten bak kameraet.

Men synes allikevel at vannet kunne vært klarere for min del. Jeg har en damestrømpe på avrenningsutløpet og med en returpumpe på 3000 l/t.

Noe tips?

Etter det vi så i går så bør du kansje få ut den bunnfisken som graver så mye, den gjør det jo uklart, så den ene pumpa du har satt nesten nederst over sanden bør komme litt opp sånn at sanden ikke blåser så mye rundt under pumpa..

Hvor mange kg levendestein har du tilsammen i sump og kar?

Hvis du får ut den bunnfisken som er desperat og flyttet den ene pumpa så vil det jo bli klarere, Hvis vannet er litt grått slik som det er nå så reduserer det lyset en del, Krystallklart vann gir bedre lys ;-)

Korallen din ser ut til og gå med, Det samme skjedde en gang vi kjøpte en korall med passe str som ble hvit nederst når vi kom hjem fra butikken, gikk vel toppen 2 dager så var hele hvit, dem på reefcentral mente den hadde fått rtn..

Edited by raysis

Kull har jeg hatt oppi nylig, så håper dette bidrar til å hjelpe til!

Har vel en ca. 30-40 kg LS. Hva tenker dere på?

Gobien er på vei ut! Tanken av å fjerne den gjør meg allerede sliten, men gir meg ikke. Skal prøve å skaffe en felle i løpet av helga, for så å ta den ut. Hvis ikke det funker, så må det vel kanskje andre drastige metoder til.

Ellers skal jeg også skaffe litt grovere sanden, for at det blir mindre sandstorm.

Overlevde korallen deres?

Kull har jeg hatt oppi nylig, så håper dette bidrar til å hjelpe til!

Har vel en ca. 30-40 kg LS. Hva tenker dere på?

Gobien er på vei ut! Tanken av å fjerne den gjør meg allerede sliten, men gir meg ikke. Skal prøve å skaffe en felle i løpet av helga, for så å ta den ut. Hvis ikke det funker, så må det vel kanskje andre drastige metoder til.

Ellers skal jeg også skaffe litt grovere sanden, for at det blir mindre sandstorm.

Overlevde korallen deres?

Nei den nyinnkjøpte ble helt hvit og da er den ferdig.. Fikk ny av butikken :)

Prøvde og ta avleggere da også men det gikk ikke, du kan jo prøve og ta en avlegger hvis du ser det blir verre for da har du jo ikke noe og tape på det :)

Prøvde å søke meg fram om stabile vannverdier, men fant ikke noe som jeg lurte på.

- Hvordan skal en oppnå stabile vannverdier?

Altså, hvor stabilt må det være for at vi skal si det er stabile vannverdier. Jeg doserer balling via doseringspumper, hvorfor kan det allikevel oppstå ustabile verdier?

Og ikke minst, hvordan skal man vite at man har stabile verdier. Måle tre ganger hver dag? Evt. hva skal måles - pH, KH, CA, MG, temp, salinitet - noe mer?

Balling holder KH, CA, MG stabil.

Varmekolbe holder temp. stabil.

Vannpåfyllingssystem holder salinitet stabil.

Hvorfor kan det allikevel svinge som berg- og dalbane??

Også er det ikke bestandig grunn til panikk.

Enkelte koraller tåler rett og slett ikke stresset med og bli flyttet, så de velger og ta kvelden. Det trenger ikke og være noe galt med akvariet ditt. En korall som sliter er ikke nødvendigvis et tegn på noe galt. Hvis du derimot har flere som sliter er det grunn til og tro at det er noe galt med vannverdier, temp, en fisk som napper og stresser korallene, en krabbe, Redbugs osv.

Et spørsmål å stille seg:

Har jeg et næringsfattig akvarium eller et med mer næring?

Hvis man har et kar med "høyt" næringsnivå, er det ofte problematisk å kjøpe koraller fra et næringsfattig system. Sps koraller er sensitive for næringsforskjeller, og det er ikke alltid mulig å akklimatisere hvis nivåene er for forskjellig.

Når karet ditt er kun 3 måneder må du regne med at næringsinnholdet ikke er så lavt som i et akvarium som f.eks. går på zeolit eller andre probiotiske metoder.

Jeg mener det er en generell anbefaling å se på eget akvarium og velge å kjøpe koraller fra andre akvarier med noenlunde samme oppsett.

En beskrivelse av hvor korallen kommer fra kan være nyttig.

Et spørsmål å stille seg:

Har jeg et næringsfattig akvarium eller et med mer næring?

Hvis man har et kar med "høyt" næringsnivå, er det ofte problematisk å kjøpe koraller fra et næringsfattig system. Sps koraller er sensitive for næringsforskjeller, og det er ikke alltid mulig å akklimatisere hvis nivåene er for forskjellig.

Når karet ditt er kun 3 måneder må du regne med at næringsinnholdet ikke er så lavt som i et akvarium som f.eks. går på zeolit eller andre probiotiske metoder.

Jeg mener det er en generell anbefaling å se på eget akvarium og velge å kjøpe koraller fra andre akvarier med noenlunde samme oppsett.

En beskrivelse av hvor korallen kommer fra kan være nyttig.

Hmm, interessant. Dette skal jeg begynne å tenke på. Takk!

- Korallen er forresten kjøpt fra Zoo-hjørnet.

Prøvde å søke meg fram om stabile vannverdier, men fant ikke noe som jeg lurte på.

- Hvordan skal en oppnå stabile vannverdier?

Altså, hvor stabilt må det være for at vi skal si det er stabile vannverdier. Jeg doserer balling via doseringspumper, hvorfor kan det allikevel oppstå ustabile verdier?

Og ikke minst, hvordan skal man vite at man har stabile verdier. Måle tre ganger hver dag? Evt. hva skal måles - pH, KH, CA, MG, temp, salinitet - noe mer?

Balling holder KH, CA, MG stabil.

Varmekolbe holder temp. stabil.

Vannpåfyllingssystem holder salinitet stabil.

Hvorfor kan det allikevel svinge som berg- og dalbane??

hva ligger CA KH og MG verdiene på ?