Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
Reefman

Erfaringer med mandarin fisk

Anbefalte innlegg

Godt innkjørt kar, og mye småliv i karet så fungerer dette fint. Men man bør tenke over hva man setter inn av annen fisk. Disse vil ha mye LS og beite på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det går faktisk an å få de til å spise pellets også. Jeg har en som nå er omkring 3 år gammel og kommer svømmend ehver gang det er foringstid. Men som mandariner flest "stirrer" den maten i senk før den spiser. Så den bør ikke ha for mange konkurrenter som tar maten før den rekker å spise den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

...ville nok sagt at 130 l er for lite for en Mandarin også, selv om Liveaquaria oppgir 30 gallon (136 liter) som minimum. De klassifiserer imidlertid også denne fisken som 'Difficult'.

En Mandarin trenger mye levendesten å beite fra, etter min mening mer enn det du får plass til i et 130 liter.

Vi hadde en Mandarin i vårt 470-liter, det gikk bra noen måneder før den forsvant. Dette kan jo ha andre årsaker naturligvis, men vi hadde ingen spesielt aggressive fisk sammen med den.

Vår begynte forøvrig å spise frossen artemia og pellets etter etpar måneder, men veeeldig langsomt, og i svært små mengder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synd at den er så vanskelig for det er utvilsomt en av de fineste fiskene i sin prisklasse;-)

Det går jo ann å punktmate disse bare du får de til å spise artemia og mysis. Men hvor lenge de overlever på det vet jeg ikke. Men de trenger i hvertfall LS med myyye liv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vår mandarin har levd i et chromiskar (166l) i halvannet år nå, spiser og koser seg med mysis. Vi har lite LS (10-15kg) og det er heller dårlig med liv på steinene da det i tilegg til å være en mandarin i akvariet også er noen sjøhester som beiter ned steinen.

Grunnen til at det funker hos oss er mest sannsynlig at vi mater med mysis 2-3 gangaer om dagen, og da har den god tid til å spise i og med at alle de andre i akvariet også er trege til å spise.

Hvis du kjøper en mandarin bør du la akvariet få en laaang innkjøringsperiode, flere bøker sier at akvariet bør ha gått i minst ett år. Dette for å opprette godt med liv på ls.

Du bør også studere fisken nøye i butikken. Sørg for at du ser at den spiser mysis. Det er også lurt å få fisken over i en gjennomsiktig boks og så studere magen. Ser magen hul ut, ikke kjøp den!

Vet ikke hvor stort akvarium du planlegger, men jeg personlig ville aldri anbefalt noen å ha en mandarin i et akvarium med lite ls (under 25 kg) med mindre de legger til rette for mye mating og andre rolige fisker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg har en mandarin i et rsm 130 med 10 kg ls, akvariet var 5-6 månder når eg kjøpte den, den levde på bare ls,en i 3-4 månder og var fin og tykk, nå spiser den også røde mygglarver, eg slår av alt sirkulasjon og lar maten dette ned på bunnen, så alle får spist skikkelig, den er ikke noe treg og ta de røde myglavene heller.

gir den mat en gong te dagen.

eg har også ganske porøs stein.

men alt handler vell og kor porøs steinen er og om den spiser noe anert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet at 130 er litt lite for denne fisken,men grunnen for at jeg vurderer den fordi jeg har sett en del folk på youtube som har red sea`n med mandarin og "håndforer" den...noen forslag til fisk som kan måle seg med denne med sine fantastiske farger og fasong?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå