Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
Lenen

vannforbruk

Recommended Posts

Mitt sinste inlegg i denne tråden. Altså ferskvann er en fonybar ressurs. Det er ikke noe som blir borte når det fosvinner ned i et sluk f.eks. Faktum er at det vannet du har i springen har vært dinosaur piss osv osv. Ferskvann fordamper noe sikkert de fleste som driver med saltvannsakvarium er klar over og det vannet som går ned i sluk osv vil til slutt komme tilbake til utganspunktet på en eller annen måte. Noe via renseanlegg, noe via ren fordamping osv

Jeg bare melder meg ut av denne tråden. Trodde dette var realtiv elementær kunnskap, men der tok jeg da tydeligvis feil.

En start for de som vil ha kunnskap om ferskvann kan f.eks være http://no.wikipedia.org/wiki/Vannets_kretsl%C3%B8p

Så kan dere google videre derifra

Tråd Adjø og god natt!

Husker at det var en del "trolling" her for en stund tilbake, så dette er et kjent og "kjært" fenomen 8-)

Er vel sjelden det fungerer bedre å vende det andre kinnet til enn i slike tilfeller...

Men ift. saken tror jeg ikke vannforbruket vårt betyr så veldig mye sammenlignet med bl.a. industrien, så vi får bare fortsette inntil annen beskjed blir gitt :-)

CP

Jeg bare melder meg ut av denne tråden. Trodde dette var realtiv elementær kunnskap, men der tok jeg da tydeligvis feil.

En start for de som vil ha kunnskap om ferskvann kan f.eks være http://no.wikipedia.org/wiki/Vannets_kretsl%C3%B8p

Så kan dere google videre derifra

Huff. Nei, herved får jeg begrense antall innlegg fra min side.

Husker at det var en del "trolling" her for en stund tilbake, så dette er et kjent og "kjært" fenomen 8-)

:lol:

Forøvrig, ellers takk for alle svar :-)

Så så, nå synes jeg vi er litt ufine mot Mr.fishy. Utifra innleggene hans ser vi jo at dette en svært verdensvant og velartikulert gentleman som man kan lære mye av. Det å ta seg tid til å forklare oss saltvannsakvarister om fordamping og kondensjon er vel det beste beviset på hans storsinn. Nå slipper jeg å lete etter lekkasjen som har ført til at vannet har blitt borte, ja som dugg for solen kan man si, og ført til at underskapet har vært så fuktig, DET var en lettelse å finne ut av! Innlegg av et slikt kaliber velger jeg å belønne med "hurraknappen" som er symbolisert ved et gledens utropstegn oppe i høyre hjørne, jeg oppfordrer alle til å bruke de så vi kan fremmheve slike solstråler som fish.

Når det gjelder Norsken til haimat så må jeg be haimat skjerpe seg! Hadde du ikke skrevet at du hadde utenlandsk opprinnelse hadde jeg trodd du var like Norsk som meg. Jeg føler meg ført bak lyset og lurt trill rundt, det er Ikke rettferdig og da blir jeg nødt til å bruke "rettferdighetsknappen" symbolisert ved fru justitias vektskål.

Jeg gleder meg ihvertfall til å kunne ta del i all kunnskapen som så generøst blir gitt oss.

Hurra hurra! André

Det at vannet går i et "evig" kretsløp er jo riktig, men det som ofte glemmes i så henseende er at mange steder med kommunale vannverk og kloakkanlegg, så brukes ganske mye energi på å både pumpe vann og kloakk rundt, rense det både her og der før det slippes videre ut i kretsløpet. Denne energien kan man selvsagt forsvare med at "vi har så mye vannkraft i Norge, at det gjør ingenting" - men det er bare nesten riktig. Hvis vi hadde benyttet avfallsvannet til noe nyttig istedet for å la det renne ut (som f.eks. vanning av planter som det nevnes her), så hadde vi brukt mindre energi på det vannet, og så kunne vi eksportert mere vannkraft til utlandet, som igjen hadde ført til at man kunne produsert litt mindre strøm i kullkraftverkene.... Marginalt, men alle monner drar.

Haimat - Det er ikke DU som har manglende kunnskaper!

Hvis du vil bidra til mindre utslipp av co2 i verden må man først feie for egen dør. Klipp kablene til utlandet slik av vi på vår egen dørstokk kan bruke ren energi som vi forøvrig har i rikelige mengder. Kablene kunne heller vert lagt rundtomkring i norge der de trengst.

Å "hjelpe" utlendingene med billig energi herfra er bare å utsette det som alle vet må gjøres før eller senere, nemlig å få permanente energiløsninger som monner på plass så vi alle kan få løst utslippsproblemene i verden. Vi vet vel alle at det neppe kommer til å være norge som står i førersete for slike teknologiske sprang, tvert i mot.

Videre så er en stor del av grunnen til at utlendingene er interessert i kraften vår basert på at de ikke betaler det den egentlig koster. Det er du og jeg som betaler de skyhøye summene som det koster å legge kabler til andre nasjoner, ikke de som kjøper kraften der. Ett kunst stykke i seg selv å klare å lure kundene sine så grundig. Kraftbransjen skuler seg bak argumenter om at kraftforsyningen i norge blir mere stabil og pålitelig mens det som egentlig skjer er at prisen øker kraftig i snitt på årsbasis. Bare vent og se etterhvert som mange av de planlagte kabel prosjektene kommer i havn og lekkasjen blir større og større.

Kombinert med økende co2 avgifter på produksjon av kraft i europa så kommer prisen på kraften til å øke og vår egen rene vannkraft likeså da vi er bundet sammen med markedet i europa. Atter en gang så er vi noen nisser her oppe i nord da vi har prestert det kunst stykke å sitte her på berget å fryse mens vi i praksis betaler fulle co2 avgifter på vår egen rene kraft produsert, ja nettopp, rett utenfor vår egen dør

Jeg merker iallefall betydelig forskjell i karet om jeg etterfyller med vann rett ifra springen... for alge vekst mye kjappere på ruta en en gjør med RO vann.

Merker ganske så stor forskjell på algeveksten på stein og ruter.

Avfalls vannet går til planter (noe går i sluket).

Nå har jeg ikke finlest hele tråden, men det er ingen som har klaget over kostnader her? Vi er riktignok seks personer i husholdningen, så det går endel vann i flere sammenhenger, men jeg har fått etpar sjokkartede regninger på vannforbruket :shock: (vi har dessverre vannmåler...)

Vi har åpent kar, og jeg antar det fordamper mellom tre og fem liter i døgnet, såvidt jeg husker produserer et RO-anlegg betydelig mengde gråvann (rundt 80% av totalt forbruk??),- så det blir noen liter akvarievann i året!! :?

Her i Bergen forsvinner over 60% av vannet før det når inbyggerene pga eldgamle rør og manglenge vilje til å oppgradere forsyningsnettet. Jeg får ikke dårlig samvittighet av å helle noen liter vann i vasken da :roll: Det hjelper forsåvidt på samvittigheten (men ikke humøret) at det regner 350 dager i året også :evil:

Denne tråden burde egentlig hete Strømforbruk. Det er tydeligvis det folk her inne er redd for. Ferskvann blir som skrevet ikke borte med det første ;)

Denne tråden burde egentlig hete Strømforbruk. Det er tydeligvis det folk her inne er redd for. Ferskvann blir som skrevet ikke borte med det første ;)

Neiheisådumenerdet?

At ferskvannsresursene bli mindre og mindre er tydeligvis ukjent for deg?

Det er noe som kalles forurensning, som ødelegger ferskvannsresursene over hele kloden....

Selv i "rene Norge" er det stadig fler og fler som har så elendig vannkvalitet at vannet ikke oppfyller kravet til rent drikkevann.

Men det er vist mye småvann rundt Tsjernobyl... Og vann er vann... Eller?

Neiheisådumenerdet?

......

Men det er vist mye småvann rundt Tsjernobyl... Og vann er vann... Eller?

Da ville man jo hatt selvlysende fisker også? :mrgreen:

- kanskje det er der de selvlysende Danioene kommer fra :confused: