Jump to content

vannforbruk

Recommended Posts

Hva gjør dere som bruker osmose med vannet som blir til overs?

Tidligere brukte jeg alltid osmose, men fikk vondt av å se alt vannet som hos oss gikk rett i sluket.

Etter et lite oppgjør med meg selv kom jeg frem til at i og med at jeg sjeldent tester vannet, sjeldent bytter vann og ikke har spesielt krevende koraller/fisker så kan jeg like gjerne bruke vann direkte fra springen og på denne måten redusere vannforbruket vårt litt.

(å la være å bytte vann er jo også en metode for å redusere vannforbruket:rolleyes:)

he he..., jeg mener no at så lenge det ikke er mangel på noe der du bor så skall du heller ikke rasjonere, det blir det samme som og si at hvis der er mangel på noe en annen plass på kloden så skall vi rasjonere i sympati med dem, men hva hjelper vel det? Som mine besteforeldre brukte og si vist jeg ikke spiste opp maten min "tenk på de i afrika som sulter", men hva hjelper det dem?

he he..., jeg mener no at så lenge det ikke er mangel på noe der du bor så skall du heller ikke rasjonere, det blir det samme som og si at hvis der er mangel på noe en annen plass på kloden så skall vi rasjonere i sympati med dem, men hva hjelper vel det? Som mine besteforeldre brukte og si vist jeg ikke spiste opp maten min "tenk på de i afrika som sulter", men hva hjelper det dem?

Vet at det ikke hjelper de uten vann at jeg bruker mindre vann, men ikke lag dette til en diskusjon om å rasjonere vann.

Hadde jeg rasjonert vannforbruket vårt hadde jeg ikke brukt over 300 liter vann i måneden på å erstatte fordampet vann og å bytte vann.

Tenk hvor mye vann jeg ville brukt i måneden hvis jeg skulle brukt osmose i tilegg.

Hva gjør dere som bruker osmose med vannet som blir til overs?

(å la være å bytte vann er jo også en metode for å redusere vannforbruket:rolleyes:)

Som regel bruker jeg det til vannbytte hos mine ferskvannsfisker. Vet ikke hvor lurt det er men har nå iallefall gjort det i over 2 år. Grunnen til at jeg gjør det er (desverre ) ikke at jeg skal spare vann, men at jeg bare har 1 uttak til vann i akvarierommet.

har ikke brukt osmose på flere år. Har heller ikke sett noe negativt med det heller. Men så er vannet i springen min tålig bra også. Men det var ganske deilig å slippe å styre med osmosen lenger. Kanskje du skulle fått testet vannet ditt hos ditt lokale vannverk. Så ser du om det er trygt å la osmosen hvile. Skal du ha skikkelig disko koraller må du nok bruke osmose.

Støtter deg på denne. Det er ikke akkurat grunnen til at jeg ikke bruker osmose, men allikevel fornuftig måte å tenke på!

Selv om Norge ikke mangler på rent vann, trenger en ikke å sløse med vannet for det.

Mvh,

Haimat.

Tror ikke du skal ha dårlig samvittighet for å sløse med vannet. Det du ikke bruker av vann renner faktisk rett i havet likevel via naturlige veier.

Du bruker ikke opp noen ressurser for noen ved å kaste overskuddsvannet fra RO i avløpet. Andre steder i verden bruker man energi til å fremskaffe rent vann og å skaffe trykk i linjene hjem til deg. Her i norge slipper vi å bruke energi på dette og rensingen er som oftest svært enkel og lite energi krevende.

Litt ekstra vann i avløpet letter bare jobben til rensestasjonen for kloakken. Det er lettere å rense kloakk som er tynnet ut.

Edited by Dan Bjordal
  • 1 year later...

Gammel tråd, men fortsatt aktuell da jeg trenger hjelp for å få bedre samvittighet :roll:

Jeg har tenkt å øke hyppigheten på antall vannbytter, men får ordentlig dårlig samvittighet når jeg ser hvor mye "rent vann" (= møkk vann i vår sammenheng) som kastes.

Hva gjør dere, som bytter mye vann, med vannet som blir til overs etter filtrering?

Mitt RO/DI-anlegg har sluttet å produsere avfallsvann etter 8 måneders bruk.

Har målt TDS på vannet som er filtrert, og den sier 0. Jeg har ikke turt å åpne anlegget, ettersom dette er billige saker fra ebay, og jeg er redd for å skade det. Bortsett fra at det ikke produserer avfallsvann lenger, så funker det helt fint.

Noen formeninger, evt erfaringer der ute som noen ønsker å dele?;-)

Gammel tråd, men fortsatt aktuell da jeg trenger hjelp for å få bedre samvittighet :roll:

Jeg har tenkt å øke hyppigheten på antall vannbytter, men får ordentlig dårlig samvittighet når jeg ser hvor mye "rent vann" (= møkk vann i vår sammenheng) som kastes.

Hva gjør dere, som bytter mye vann, med vannet som blir til overs etter filtrering?

Dette er sånt man snakker om i Arizona og sånne steder. Her i Norge har vi plenty vann. Selv om det går gjennom ett rense anlegg lokalt der du bor er de miljømessige nedsidene ved å rense vannet antagelig blandt de laveste i verden.

Ikke noe å bekymre seg for. Bortsett fra ved en midlertidig tørkeperiode når vi alle må dele mer på vannet. Ikke så ofte det skjer heldigvis.

Ehh! er dere klar over at vannet går ned i sluket. Det er ikke slik at vann som går ned i sluket blir borte? :)

Merkeligste innlegget jeg noensinne har sett her inne

Ellers er det kanskje greit å lære seg litt om fordamping og slike ting. Rett og slett litt uke 1 på barneskolen

Slike frekke folk finnes nå overalt, slik at jeg ikke tar meg nær av det du sier (så sant det er meg fish sikter til med sitt innlegg).

Men jeg er derimot litt skuffet over moderatorer her.

Skal forumet virkelig akseptere slike innlegg?

Er det norsken min som ikke er tilstrekkelig, eller så leser jeg at fish hinter til at jeg besitter av samme kunnskapen som en 6-åring?

Til fish:

Jeg har en utenlandsk bakgrunn, som gjør at jeg vet å verdsette ressurser. Foreldrene mine måtte flykte sitt hjemland for å søke etter et bedre liv (snarere å beholde livet sitt). I selve flukten skulle du bare visst hvor høyt rent vann betydde for dem, den gang. Men jeg klandrer deg ikke. Hva vet vel du om det..