Jump to content

Nyinnkjøpte reker døde over natten

YawN
 Share

Recommended Posts

Lang tids leser, førstegangs poster, så dette får bli mitt hallo :)

Har hatt karet oppe å gå i 1 måneds tid nå, verdiene er målt gode, og algeveksten er på frem

240L med ca 40L sump

ca 15kg LS

ca 15kg "Død" stein, som begynner å våkne til liv.

Har 2 klovner, 1 "Mimic", 1 Dvergkeiser, 2 Turbo(?) snegler, 1 Blenny, 1 "Pinsett" fisk.

"Pinsett" fisken og 2 stk pussereker ble i går kjøpt fra Midtun zoo, fulgte gode instrukser og lot de aklimatisere seg i ca 3 timer.

Etter de kom oppi karet krøp de godt forvirret rundt, før de fant seg hver sin gjemmeplass. I dag når jeg stod opp lå de begge død, en liggende sidelengs i grusen, og en liggende i en sprekk i LSen.

Noen ide til hva som kan ha tatt livet av de? Bør jeg klage på kjøpet? Har veldig lyst på reker, da de er både tøff og nyttig, men tør jeg tilsette nye med det første?

På forhånd takk for alle gode råd.

Hei du:-)

Ang rekene vet eg ikke, det kan vere så mangt.... kan vere verdiene, noe som har drept dem???

Men eg ville ha fått mer nytte dyr i den tanken din, og du har kanskje mye fisk (og kanskje lite levende stein?) i et ungt kar.;-)

Eg er bare nybegynner selv så vil du ha et godt svar fra di "proffe" så bør du legge ut litt info ang verdier i kare, og ellers oppsett???

Hei du:-)

Ang rekene vet eg ikke, det kan vere så mangt.... kan vere verdiene, noe som har drept dem???

Men eg ville ha fått mer nytte dyr i den tanken din, og du har kanskje mye fisk (og kanskje lite levende stein?) i et ungt kar.;-)

Eg er bare nybegynner selv så vil du ha et godt svar fra di "proffe" så bør du legge ut litt info ang verdier i kare, og ellers oppsett???

Takk for kjapt svar Torstein,

hvilke nyttedyr er å anbefale da? Har lest mye her, eremitt krepser venter vi på, bør vi ha flere snegler?

Er redd for å tilføre mer nå, ønsker ikke at flere innboere skal dø oppi her, er ikke kjekt hverken økonomisk eller selvtillit-isk ;)

Hvor mye mer vet eg ikke men vi har 3 strandreker, to pusse reker, 4 turbo og ca 10+++ mindre snegler, 6 eremitter og en slange stjerne i et 130L kar.

Og vi er ikke helt ferdige med og handle nytte dyr:-)

Du skal nok ha veldigt mye før det er et problem.

Fjellkt som vi handler mest hos, lærte meg at ein skal ikke bruke penger på det du ser men det du ikke ser i begynelsen.....

Ser du er fra sotra, har du neon erfaring med tropisk saltvann på Askøy???

Vi skal innom der på Søndag:D:D

du kan sikkert ha noen eremitter oppi, men eller ville jeg tatt det med ro en månes tid. Du har allerede gått temlig fort fremm:-)

Er og enig der:roll:, ville stoppet opp med fisk til du er sikker på stabile verdier, og fått oppi nytte dy litt etter litt;-)

Gleder meg som en unge til og handle der:D:D