Jump to content

Gnist! Også gikk strømmen..

Haimat
 Share

Recommended Posts

Hei!

Skulle nå til å plugge inn en Deltec MCE600 nå. Plutselig gnista det, og strømmen av en del av huset gikk. Stikkontakten ble helt svart/svidd/brent. Hva skjedde?

Mvh Haimat

ja va skjedde ??:shock::shock:

går ufra ikke bare jikk og sate deg ve pc :rolleyes:?

rak du sete i kontakta så ble en koslunig ?? heller sedde før sat in ?

Edited by saltstian

Skjedde i det jeg skulle sette inn kontakten. Uansett, har fått opp strømmen nå, ser ut som en skikkelig kortslutning.

Fisken som gikk i karet, var en karantenekar ble slått helt bevisstløs, men jeg ser at den lever. Fikk visst støt. Tips for å hjelpe den?!

Edited by Haimat

Er skummeren under 2 år er det vel ein garanti sak.

Hadde aldri trudd at fisken skulle merke noke til det.. Trudde det blei som fuglen på høyspentledningen :-)

Kanskje like greit at den kortslutta i staden for å bare ha jordfeil som gjorde at du kunne fått strøm i deg når du stappa hendene oppi karet..

Ikke rart fisken svima av når det var et såpass kraftig smell at strømmen gikk i deler av huset - skal være glad den ikke tok helt kvelden du ;-)

Saltvann leder strøm veldig godt, og det skal ikke mye til for at det blir nok til å påvirke fisken. Tipper den ble ganske "sjokkert" :rolleyes:

Da gikk det bra med fisken. Nå ihvertfall, den har våknet.

(Tråden ble lagd litt under panikk, så beklager..)

Takk til de som prøvde å hjelp i hvert fall!

Ja jeg tror nok din panikk smittet over på fisken ....

Det blir som fuglen på strømledningen - kun et potensiale.

Du kan nok få 2 potensialer i vannet også , men i saltvann vil nok sikringen ryke raskt og det neppe lage problemer. (I hvert fall hvis strømmen er så høy at kontakten brenner !)

Og for øvrig vil jeg tro at du må ha 2 feil tilstede for at strømmen skal gå gjennom karet.

Jfr. på samme måte som at hvis du holder et potensiale i hver hånd - så går strømmen gjennom deg. Går strømmen kun gjennom et liten del av vannet - internt i en pumpe f.eks. vil ikke dette gi strøm i resten av karet - hvis du da ikke har jordpotensiale i vannet da - altså en jordfeil i tillegg.

Hvis du har svartbrent stikkontakt - ja da er det rimelig sikkert at det lå saltvann i kontakten.

Hadde motoren vært årsaken hadde du ikke brent kontakten.

Ikke bruk den kontakten igjen (unntatt kanskje ved nøye rensing og fjerning av forkulling - men anbefales ikke), samt må du skifte støpsel.

Har du, eller tilgang til, et ohm-meter finner du fort ut om det er kortslutning ved å måle på støpselet < 30 ohm.

Smittet over til fisken ja.. :lol:

Det går bra med fisken nå i hvert fall, svømmer rundt som om ingenting har skjedd! :-)

Ellers tror jeg det var litt saltvann i kontakten ja. Ut ifra din beskrivelse. Får prøve å lære av det. Har byttet ut kontakten/støpselen, og skummeren er like fin!

Smittet over til fisken ja.. :lol:

Det går bra med fisken nå i hvert fall, svømmer rundt som om ingenting har skjedd! :-)

Ellers tror jeg det var litt saltvann i kontakten ja. Ut ifra din beskrivelse. Får prøve å lære av det. Har byttet ut kontakten/støpselen, og skummeren er like fin!

Ja tro det eller ei....

Selv om jeg har fartstid med "spenning og strøm" i 43 år (+ litt ++) >>>

:-) >>> Har jeg gjort dette opp til fleeere ganger :-)