Jump to content

Ingen røde kalkalger

ilder-lady
 Share

Recommended Posts

Nå har jeg hatt karet mitt gående leeenge. 1,5 år(?)

ALT I KARET er ganske bra, hopper litt innenfor KH, CA, MG,

Men jeg får dem innenfor skalaen før eller siden;-)

Korallene mine blomstrer, sirkulasjonen er noe lav:oops:

Glass klart vann. Nå i 2 mnd. sliter jeg litt med lysegrønne trådalger, men disse er lette å luke vekk. Caulerpa vokser innimellom tråd-dritten.

Men jeg savner dei nydelege "rosa" kalkalgene, ALLDRI fått noe enda:(

De er bare den lille biten kalgalger på en stusselig liten LS

Er de så kjemi krevende å få frem kalkalger?

...Jeg må kanskje være mer påpasselig på alle tilsettninger???

KH Den pleier å ligge på 7-8 12-14 er skremmende tall en skjeldan gang iblant. (Tenker hammskift hoss rekene....og upsan, litt mye KH i av og til...når jeg ser verdien har gåt helt ned til 6) :eek: (8 nå i helga)

CA Ofte synker den ned i 400 (370) her er jeg litt mer forsiktig med tilsettninga. (420 var siste måling i helga.)

MG Den har logge rundt 1000-1200 (1280 nå i helga)

PH holdes innenfor 7.9-8,3 (digital måler)

Guest Dvergkeiser

Kalkalger trenger og forbruker mye magnesium , og det kan se sånn ut at du bør holde denne verdien stabilt lengre oppe (rundt 1300 ppm), for å få algene til å trives.

Samtidig vil du få en mere stabil kh verdien med dette.

mvh

Thomas

Er sikkert noen grenser for hvor mye mg du kan i karet, så klart. Men hva angår forholdet mellom MG og CA, så jo høyere du har MG, desto mer CA kan du ha i før det blir utfelling av CA.

Så om Mg synker for lavt, vil du lettere få utfelling av Ca. Samt at Mg er nødvendig for at livet i karet skal kunne benytte seg av Ca.

huh,. trodde også at det hadde med KH og gjøre,.(Kh= karbonat hardhet) for den som ikke vet slikt,.

men MG og Ca følger hverandre,tydligvis,. og utfelling skal vel litt til ettersom jeg har forstått,. MEN,. det er en grense med alt,.og det er sikkert ikke tilfeldig at man har kommet frem til de verdiene man har i tabellene,.

men har lest noe om at svinger KH så svinger Ph også og da kan man være litt på glattisen ,mht på det man har i karet ??

i tillegg til det som er nevnt tidligere i tråden, har det vist seg at mye blått lys eller høy kelvin om du vil, har trigget mine kalkalger til å vokse vilt. På dei siste mndene har 3 sider i akvariet blitt totaldekket, + må skrape frontruta hele tiden for å holde de i sjakk.