ilder-lady Posted December 7, 2010 Report Share Posted December 7, 2010 Nå har jeg hatt karet mitt gående leeenge. 1,5 år(?) ALT I KARET er ganske bra, hopper litt innenfor KH, CA, MG, Men jeg får dem innenfor skalaen før eller siden;-) Korallene mine blomstrer, sirkulasjonen er noe lav:oops: Glass klart vann. Nå i 2 mnd. sliter jeg litt med lysegrønne trådalger, men disse er lette å luke vekk. Caulerpa vokser innimellom tråd-dritten. Men jeg savner dei nydelege "rosa" kalkalgene, ALLDRI fått noe enda:( De er bare den lille biten kalgalger på en stusselig liten LS Er de så kjemi krevende å få frem kalkalger? ...Jeg må kanskje være mer påpasselig på alle tilsettninger??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PaalGisle Posted December 7, 2010 Report Share Posted December 7, 2010 De trives som regel aller best der det er god sirkulasjon på vannet-Hos meg dukket de først opp på retur fra skummeren og på sirkulasjonspumpene. Pål Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted December 7, 2010 Report Share Posted December 7, 2010 Min erfaring er at vannkjemien må stemme. Du sier verdiene hopper litt uten å si innenfor hvilket område? Ikke lett å hjelpe når vi ikke har noen fakta på plass ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ilder-lady Posted December 7, 2010 Author Report Share Posted December 7, 2010 KH Den pleier å ligge på 7-8 12-14 er skremmende tall en skjeldan gang iblant. (Tenker hammskift hoss rekene....og upsan, litt mye KH i av og til...når jeg ser verdien har gåt helt ned til 6) (8 nå i helga) CA Ofte synker den ned i 400 (370) her er jeg litt mer forsiktig med tilsettninga. (420 var siste måling i helga.) MG Den har logge rundt 1000-1200 (1280 nå i helga) PH holdes innenfor 7.9-8,3 (digital måler) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dvergkeiser Posted December 7, 2010 Report Share Posted December 7, 2010 Kalkalger trenger og forbruker mye magnesium , og det kan se sånn ut at du bør holde denne verdien stabilt lengre oppe (rundt 1300 ppm), for å få algene til å trives. Samtidig vil du få en mere stabil kh verdien med dette. mvh Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted December 7, 2010 Report Share Posted December 7, 2010 Enig med Thomas Jeg forsøker å holde Mg på 1400 til 1450 og har stort sett rikelig vekst av kalkalger. Med Mg verdier i dette området bøhøver jeg ikke måle daglig for å sjekke vannverdiene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ilder-lady Posted December 8, 2010 Author Report Share Posted December 8, 2010 Mye gitt!! Hvor går grensa, hvor høyt kan MGen gå før den blir farlig høy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted December 8, 2010 Report Share Posted December 8, 2010 Det er ikke problematisk så vidt jeg har erfart med verdier opp til 1500 men om du ligger rundt 1400+ er dette helt fint. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
terjetee Posted December 9, 2010 Report Share Posted December 9, 2010 Jeg ligger aldri under 1580 på mg selv og det har jeg absolutt ikke hatt problemer med! Alt vokser som bare rakkern og kalkalgene sprer seg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
solono Posted December 9, 2010 Report Share Posted December 9, 2010 Vil man ikke ende opp med grått vann ved for mye calsium/magnesium? utfelling i vannet eller må man da mye lenger opp på skalaen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
terjetee Posted December 9, 2010 Report Share Posted December 9, 2010 Ved for høy Ca så vil ikke vannet ta opp mere og vil da felle ut overskuddet. Jeg har hatt Mg på 1670 men fortsatt ikke sett noe til det. Jeg fikk rådet om å ligge høyt av en vis mann her på forumet om å ligge høyt med mg pga av noen ulumskheter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
solono Posted December 9, 2010 Report Share Posted December 9, 2010 Ok trodde mg også ble felt ut når det ble for høyt. Da er det i prinsippet bare å *****+ på frem til vannet blir grått, og så får man heller måle mg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaris Posted December 9, 2010 Report Share Posted December 9, 2010 Er sikkert noen grenser for hvor mye mg du kan i karet, så klart. Men hva angår forholdet mellom MG og CA, så jo høyere du har MG, desto mer CA kan du ha i før det blir utfelling av CA. Så om Mg synker for lavt, vil du lettere få utfelling av Ca. Samt at Mg er nødvendig for at livet i karet skal kunne benytte seg av Ca. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
solono Posted December 9, 2010 Report Share Posted December 9, 2010 Det var kanskje litt dumt skrevet av meg men det var faktiskt bare en spøk Men god informasjon Jaris. Var faktisk ikke klar over at mengden mg avgjorde når du fikk utfelling av ca. Trodde dette kom an på kh, altså hardheten i vannet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
filathor Posted December 9, 2010 Report Share Posted December 9, 2010 huh,. trodde også at det hadde med KH og gjøre,.(Kh= karbonat hardhet) for den som ikke vet slikt,. men MG og Ca følger hverandre,tydligvis,. og utfelling skal vel litt til ettersom jeg har forstått,. MEN,. det er en grense med alt,.og det er sikkert ikke tilfeldig at man har kommet frem til de verdiene man har i tabellene,. men har lest noe om at svinger KH så svinger Ph også og da kan man være litt på glattisen ,mht på det man har i karet ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaris Posted December 10, 2010 Report Share Posted December 10, 2010 Kan anbefale å ta en titt på denne siden: http://www.saltvannsakvariet.no/kjemi.htm Legg merke til blant annet at kalkalger har over 1 % av sin vekt bygd opp av Mg . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kire Posted December 10, 2010 Report Share Posted December 10, 2010 i tillegg til det som er nevnt tidligere i tråden, har det vist seg at mye blått lys eller høy kelvin om du vil, har trigget mine kalkalger til å vokse vilt. På dei siste mndene har 3 sider i akvariet blitt totaldekket, + må skrape frontruta hele tiden for å holde de i sjakk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
filathor Posted December 10, 2010 Report Share Posted December 10, 2010 rett lys er alfaω for algevekst, bare sørg for at du ikke trigger de grønne algene,.;-) får man fordelaktig lys til grønne alger da vokser de som bare rakkern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts