Jump to content

Levende sand?

PaalGisle
 Share

Recommended Posts

I mitt AM Chromis kar ligger det en del sand/grus, og i forbindelse med flytting av karret lurer jeg på om jeg skal vaske/desinfisere sanden, eller skal jeg flytte den mest mulig urørt?

Sikker en hel den "dritt" lagret i den sanda etter et par års drift. Men sikkert en hel del liv også?

Gode råd mottas med takk!

Pål

I mitt AM Chromis kar ligger det en del sand/grus, og i forbindelse med flytting av karret lurer jeg på om jeg skal vaske/desinfisere sanden, eller skal jeg flytte den mest mulig urørt?

Sikker en hel den "dritt" lagret i den sanda etter et par års drift. Men sikkert en hel del liv også?

Det er masse liv i den sanda, ikke minst mikroorganismer som er viktige for karet ditt.

Det jeg gjorde da jeg flyttet karet var å la sanda være urørt, og så lot jeg det være igjen noen cm med vann over sanda. Flyttet så karet så skånsomt som mulig til ny plass. Da hadde mye av skjiten i øvre lag av sanda løst seg i vannet (det var veldig grumsete), og dette vannet ble sugd vekk. Fikk dermed fjernet mye av skiten i øverste del av sanda.

Jeg vil fraråde deg å ta ut sanda og skylle den. Da dør garantert mange av mikroorganismene, ikke minst de anaerobe som dør i kontakt med luft. Gjør heller som meg, eller ta ut det øverste laget og skyll dette. Men la den nederste delen være urørt.

Guest Dvergkeiser

Det spørs litt hvor tjukt sandlag vi snakker om og.

Et tynnt lag (opptil ca.3 cm)er det nok ikke så farlig med å skuffle ut.

Er det mulig å flytte hele karet med sanden , er det kanskje det lureste.

Når en først er nødt å rote i sanden , blir lagene lett blandet uansett, om laget er tykt

Finnes det svarte områder , ville jeg bare ha tatt litt av det øverste laget av den gamle sanden for å plante liv i et ellers nytt lag med sand.

Anærobe bakterier vil jo komme på plass etterhvert likevel.

Jeg selv bruker helst å bruke både nytt og gammelt når jeg flytter/setter opp nye kar.

mvh

thomas