Jump to content

Liten krabbe fulgte med levende sten

cgroth
 Share

Recommended Posts

Hei, skal akkurat starte opp akvariet (igjen), og med den levende stenen fulgte det en liten krabbe (ca 1 cm på tvers). Den er lysebrun, ikke hårete, ligner på vanlige norske krabber av den sorten barna fanger om sommeren, begge klørne er omtrent like store. Den ligger i balje nå, men lurer på om jeg skal slippe den ut i karet eller ei?

Christopher

Hei, skal akkurat starte opp akvariet (igjen), og med den levende stenen fulgte det en liten krabbe (ca 1 cm på tvers). Den er lysebrun, ikke hårete, ligner på vanlige norske krabber av den sorten barna fanger om sommeren, begge klørne er omtrent like store. Den ligger i balje nå, men lurer på om jeg skal slippe den ut i karet eller ei?

Christopher

Tja, dersom du allerede har den ute av karet så hadde jeg ikke tatt den i karet. Kanskje den er trygg, men dersom den ikke er så kan det være mye arbeid å få den ut igjen

Hei.

Jeg har inne 4 små krabber, så lenge dem er små og gjør ingen skader på koraller da for dem leve i akvariet. Dem har også sin andel i symbiose, dem lever sammen med fisk og koraller ute i have. Og det er det vi vil med akvariet, å etterligne den naturlige reve.

Men som ble skrevet i forrige innlegg å fange dem senere blir veldig vanskelig.

Det er vel litt forskjell fra krabber til folk flest. Krabbene er skyldige intil det motsatte er bevist :evil:

Det skulle ikke store krabba til å myrde mange av mine små nusselige snegler :twisted: Jeg oppdaget krabba pga en liten haug med tomme snegle/stomatelle skall på utsiden av ei lita hule. Snakk om å være sløv med å skjule spor ;-)

Mvh Roar

Edited by Roar

Jeg har trodd til tider at jeg endelig er kvitt krabber og så går det et år så har jeg et beist eller 2 igjen som gjør ugang.

Vi må ikke glemme at de vokser og vil være vanskelig å få øye på når karret gror til. De aller fleste er rovdyr i en eller annen form. De kan ta fisk, nyttedyr, koraller osv. og det er ting vi gjerne vil holde og ha til å trives. I naturen har krabben mulighet til å flytte dersom næringstilgangen blir dårlig. I karret må den spise det den finner eller gå dukken.

Jeg tror de fleste gjør lurt i å fjerne de som man finner, hårete eller ikke, om man ikke er villig til å ta fremtidig tap.

4d12ccd9-f881-310a.jpg

her er min trofaste krabbe gjennom 5-7 år...

Det der er akkurat samme som jeg har, og jeg er ganske sikker på at min tar snegler I hvert fall samler det seg tomme snegleskall i nærheten av hula der den bor. Jeg har aldri klart å fange den, men jeg har forsøkt MAAANGE ganger. Nærmest var jeg en natt jeg kom hjem fra fest, hadde det ikke vært for ølbrillene hadde jeg hatt den i klypa.

Jeg klarer ikke å se bildet av en eller annen grunn, men etter omtalen å dømme så har jeg en slik en jeg også. Kjøpte 8 fine turbosnegler på korallen, samtlige -tomme- sneglehus ligger inne i LS (kan titte inn i en hule der jeg vet j..... bor (ikke jesus). Hver morgen er steiner flyttet på, montiporaen min dyttet bort (sist ble den dyttet rett på en frogspawn noe som førte til nestendød), og det minker veldig fort med stomatellaer. Jeg har sett krabben et par ganger, men den er rask som lynet. Sist jeg så den var den 4-5 cm over skallet og den ene kloa er svær. Hva skal jeg gjøre? Finnes det overhode noen mulighet for å få fanget dritten? Jeg har 250 liter så jeg mener det ikke er rom for en storspiser som dette. Ah, en ting til. Jeg hadde laget to flotte huler til Banggaiene, men de skyr dem som pesten, jeg tror jeg vet hvorfor... hvem vil vel sove sammen med storeklo...?

Endring; nå så jeg bildet og det er ikke en sånn jeg har. Min er lysere grå og spettete i fargen, ene kloa er diger.

Finn steinen den bor i og ta den ut. La den ligge tørt gjerne opp fra underlaget. Krabben vil etterhvert komme ut og da vil den slippe seg fra steinen, kanskje......

Jeg har gjennomboret en del krabber på natten med strikkepinne da det er så og si umulig å fange dem. Dette blir god mat til andre dyr :-)

Prøv med rekebit på forklype og en hov etter at lyset har slukket( bruk lommelykt)Jeg har tatt ut 4-5 stk på den måten.

Har tatt vare på en en stk, (samme krabbe som på bildet, og ca som en 20 kr i størelse) som jeg har i nanokaret til mantisen og 3 stk Damsler. Må mate mantisen først, da den stjeler maten til krabba.

Lykke til ;-)