wojtek Posted December 5, 2010 Report Share Posted December 5, 2010 Jeg har problem med veldig høyt KH mer enn 16 dkh og ALK mer enn 5.71 mg/l Målt med salifert test. Dette har jeg slitet lenge med uten å få kontroll over dette. Andre verdier: salt 1,026 temp 26 Amonia mellom 0 og 0,25 (vanskelig å bedømme riktig farge) No2 0 No3 10 mg/l Calcium 390 phspat 0 Mg 1500 Silicate 0 Cu 0 Nå har jeg litt lav calcium men når jeg hadde 410 målte jeg KH til 15,7 og ALk til 5,71. Jeg kjører med protein skummer fosfat filter med rowa-phos og kalk reaktor med DD rowa lith c+, salt tropic marin pro-reef. Akvariet er på 400 l med sump på 50l har 40-50 kg LS en del koraller fisk eg nytte dyr, lys HQ 2*150w og 2*45w T5. Har noen av dere hadde likende problemer? Tar gjerne neon tips hvordan skal jeg få ned verdiene på Kh/ALk. Jeg er ikke helt sikker om det er farlig med så høye verdier, jeg kan ikke marke noe negativt så lenge men verdiene stiger sakte hele tiden. Akvariet er 5 måneder i drift. Takk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gremling Posted December 5, 2010 Report Share Posted December 5, 2010 Åtgärder Man använda olika tekniker när man ska åtgärda KH, med tanke på deras påverka av varandra. Detta eftersom desto högre alkanitet desto mera kalcium kan lösas upp i vattnet. Men om man har för mycket av båda kan kalkutfällningar uppstå (kalciumkarbonat). Lågt KH + Lågt Ca: Se till Magnesium har rätt nivå först, sedan tillsätt kalcium och buffer (se Appendix A) Lågt KH + Högt Ca: Tillsätt buffertlösning (se Appendix A) Lågt KH: Tillsätt bikarbonat, (se Appendix A) Lågt KH + pH: ’Dubbelbuffert’, (se Appendix A) Lågt KH + pH + Ca: ’Kalkvatten’, (se Appendix A) Egen blandning, tex Balling (se Appendix A) Andra preparat Högt KH Påverkan Kan få kalkutfällning som sätter sig i pumpar mm då vattnet är mättat. Dessa behövs då avkalka ofta, med tex. rengöra pumpen i ett bad med vatten blandat med ättika. Vanliga Orsaker Oftast tillsatt för mycket av ngt av alla KH höjande preparat Åtgärder Man använda olika tekniker när man ska åtgärda KH, med tanke på deras påverka av varandra. Detta eftersom desto högre alkanitet desto mera kalcium kan lösas upp i vattnet. Men om man har för mycket av båda kan kalkutfällningar uppstå (kalciumkarbonat). Högt KH + Högt Ca: Vänta, förbrukas automatiskt Högt KH + Lågt Ca: Tillsätt Kalcium med kalciumklorid (ej kalkvatten eller kalkreaktor som höjer KH ännu mera). Högt KH + Högt Ca: Vänta, förbrukas automatiskt Kommer att automatiskt sjunka av sig själv när koraller mm förbrukar karbonaterna Vid akut höga värden, gör vattenbyte Ref. fra Saltvattenskemi för Dummies Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wojtek Posted December 5, 2010 Author Report Share Posted December 5, 2010 Jeg hørte at når man øker calcium så vil kh stabilisere seg. Jeg hade calcium mellom 360 -390 i lang periode men begynte å øke den siden koraller skal ha helst mellom 400-450. Det kan hende at det er for mye calcium inne i systemme fordig jeg har hvit beleg i sumpen min der kalkreaktor står. Jeg økte mengden gradvis over lang periode og fortsatt har ikke stabilisert på 410-420. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gremling Posted December 5, 2010 Report Share Posted December 5, 2010 Jeg ville ha tatt noen hyppige vannbytter å latt være å bruke kalkmikser/ Reaktor kun tilført Kalcium med kalciumklorid til du har fått KH`n under 12dkh. så prøvd å øke ca til 420- 440 med kalciumklorid. Før jeg så hadde koblet tilbake mikser/reaktor. Men ikke gjør for store endringer på en gang. Tålmodighet er en fryd.:rolleyes: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wojtek Posted December 5, 2010 Author Report Share Posted December 5, 2010 Takk for tips. Jeg vil prøve finne mer opplysninger om dit forslag, og hvis jeg ikke for flere gode forslag så skal jeg prøve det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dvergkeiser Posted December 5, 2010 Report Share Posted December 5, 2010 Jeg synes forslagene fra gremling er alldeles glimrende , når du har problemer med for høy kh , burde jo første steget være å stoppe tilførsel av stoffer som øker denne verdien (= kalkreaktor) Og tilfører du calcium som klorid , vil det føre til en synkende alkalinitet. mvh thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wojtek Posted December 5, 2010 Author Report Share Posted December 5, 2010 Ok. Takk for tips. Skal på Alna i morgen, kan spøre dem om dem har Calcium/calciumclorid i salg. Kommer og slå av Kalkreaktor i en peride og se hva skjer med Kh verdiene. Har tenk også gå over til en annen reaktor medie A.R.M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gremling Posted December 5, 2010 Report Share Posted December 5, 2010 Bruker du kun Kalkreaktor eller har du kalkmikser i tilleg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wojtek Posted December 5, 2010 Author Report Share Posted December 5, 2010 Hei. Jeg bruker kalkreaktor og har en flaske som er fylt med knuste koraler. gjennom den renner vanne fra reaktor for å øke litt pH samtidig løser lit kalk. Så det blir på en måte kalk mikser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gremling Posted December 5, 2010 Report Share Posted December 5, 2010 Kan ikke se hva PH`n din ligger på, men ville vel ha vurdert en kalkmikser for å få kontroll på KH`n og PH`n din. Fordelene med kalkvann er mange, forskjellige syrer og gasser som konstant blir produsert i akvariet blir nøytralisert, KH`en stabiliserer seg og ph`n vil øke . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wojtek Posted December 6, 2010 Author Report Share Posted December 6, 2010 Min PH liger på 8,0-8,1. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted December 6, 2010 Report Share Posted December 6, 2010 Ok. Takk for tips. Skal på Alna i morgen, kan spøre dem om dem har Calcium/calciumclorid i salg. Kommer og slå av Kalkreaktor i en peride og se hva skjer med Kh verdiene. Har tenk også gå over til en annen reaktor medie A.R.M Hvilket reaktormedie benytter du i dag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wojtek Posted December 6, 2010 Author Report Share Posted December 6, 2010 Jeg bruker DD rowa lith c+ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted December 6, 2010 Report Share Posted December 6, 2010 Jeg bruker DD rowa lith c+ Jeg mistenkte det ;-) Jeg har hatt samme erfaringen som deg med dette mediet. Det er ekstremt lettløslig og etter min erfaring vanskeligere å kontrollere. Jeg fikk også skyhøy KH. ARM er et mye greiere reaktormedie og du får ikke hvite kalkavleiringer i og på alt i sumpen så raskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wojtek Posted December 6, 2010 Author Report Share Posted December 6, 2010 Jeg har tenk å bytte til A.R.M når jeg for nye sump, men det må jeg gjøre vell litt tidlere nå. Kommer til å skru den av i en periode til verdiene går ned og starter med ny r.medie. Det blir spennede å se hva skjer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted December 6, 2010 Report Share Posted December 6, 2010 Verdiene dine vil falle raskt så det er bare å få ARM i hus. Benytter du kalsiumklorid vil KH verdiene stupe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wojtek Posted December 6, 2010 Author Report Share Posted December 6, 2010 Tak for gode forslag, har skaffet kalsiumklorid og vil bytte til A.R.M. Det blir spennende å se hvordan hvil den påvirke KH/ALK. Først skal jeg bare kutte ut reaktor med gammel reaktormedie, la det stå uten drift noen dager og kontrollere calcium , Kh/ALk. Tilsete kalciumklorid hvis nødvendig. Jeg håper at KH/ALK går ned og calcium ikke blir for lav, resten øker med reaktor med nye mediet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wojtek Posted April 1, 2011 Author Report Share Posted April 1, 2011 Hei. Metoden fungete veldig bra, det tok langt tid. KH/ALK er stabile. Takk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts