Jump to content

Høy KH/ALK

wojtek
 Share

Recommended Posts

Jeg har problem med veldig høyt KH mer enn 16 dkh og ALK mer enn 5.71 mg/l

Målt med salifert test.

Dette har jeg slitet lenge med uten å få kontroll over dette.

Andre verdier:

salt 1,026

temp 26

Amonia mellom 0 og 0,25 (vanskelig å bedømme riktig farge)

No2 0

No3 10 mg/l

Calcium 390

phspat 0

Mg 1500

Silicate 0

Cu 0

Nå har jeg litt lav calcium men når jeg hadde 410 målte jeg KH til 15,7 og ALk til 5,71. Jeg kjører med protein skummer fosfat filter med rowa-phos og kalk reaktor med DD rowa lith c+, salt tropic marin pro-reef.

Akvariet er på 400 l med sump på 50l har 40-50 kg LS en del koraller fisk eg nytte dyr, lys HQ 2*150w og 2*45w T5.

Har noen av dere hadde likende problemer?

Tar gjerne neon tips hvordan skal jeg få ned verdiene på Kh/ALk.

Jeg er ikke helt sikker om det er farlig med så høye verdier, jeg kan ikke marke noe negativt så lenge men verdiene stiger sakte hele tiden.

Akvariet er 5 måneder i drift.

Takk.

Åtgärder

Man använda olika tekniker när man ska åtgärda KH, med tanke på deras påverka av

varandra. Detta eftersom desto högre alkanitet desto mera kalcium kan lösas upp i

vattnet. Men om man har för mycket av båda kan kalkutfällningar uppstå

(kalciumkarbonat).

Lågt KH + Lågt Ca: Se till Magnesium har rätt nivå först, sedan tillsätt kalcium och

buffer (se Appendix A)

Lågt KH + Högt Ca: Tillsätt buffertlösning (se Appendix A)

Lågt KH: Tillsätt bikarbonat, (se Appendix A)

Lågt KH + pH: ’Dubbelbuffert’, (se Appendix A)

Lågt KH + pH + Ca: ’Kalkvatten’, (se Appendix A)

Egen blandning, tex Balling (se Appendix A)

Andra preparat

Högt KH

Påverkan

Kan få kalkutfällning som sätter sig i pumpar mm då vattnet är mättat. Dessa behövs

då avkalka ofta, med tex. rengöra pumpen i ett bad med vatten blandat med ättika.

Vanliga Orsaker

Oftast tillsatt för mycket av ngt av alla KH höjande preparat

Åtgärder

Man använda olika tekniker när man ska åtgärda KH, med tanke på deras påverka av

varandra. Detta eftersom desto högre alkanitet desto mera kalcium kan lösas upp i

vattnet. Men om man har för mycket av båda kan kalkutfällningar uppstå

(kalciumkarbonat).

Högt KH + Högt Ca: Vänta, förbrukas automatiskt

Högt KH + Lågt Ca: Tillsätt Kalcium med kalciumklorid (ej kalkvatten eller kalkreaktor som höjer KH ännu mera).

Högt KH + Högt Ca: Vänta, förbrukas automatiskt

Kommer att automatiskt sjunka av sig själv när koraller mm förbrukar karbonaterna

Vid akut höga värden, gör vattenbyte

Ref. fra Saltvattenskemi för Dummies

Jeg hørte at når man øker calcium så vil kh stabilisere seg.

Jeg hade calcium mellom 360 -390 i lang periode men begynte å øke den siden koraller skal ha helst mellom 400-450. Det kan hende at det er for mye calcium inne i systemme fordig jeg har hvit beleg i sumpen min der kalkreaktor står. Jeg økte mengden gradvis over lang periode og fortsatt har ikke stabilisert på 410-420.

Jeg ville ha tatt noen hyppige vannbytter å latt være å bruke kalkmikser/ Reaktor kun tilført Kalcium med kalciumklorid til du har fått KH`n under 12dkh. så prøvd å øke ca til 420- 440 med kalciumklorid. Før jeg så hadde koblet tilbake mikser/reaktor.

Men ikke gjør for store endringer på en gang. Tålmodighet er en fryd.:rolleyes:

Guest Dvergkeiser

Jeg synes forslagene fra gremling er alldeles glimrende , når du har problemer med for høy kh , burde jo første steget være å stoppe tilførsel av stoffer som øker denne verdien (= kalkreaktor)

Og tilfører du calcium som klorid , vil det føre til en synkende alkalinitet.

mvh

thomas

Ok.

Takk for tips.

Skal på Alna i morgen, kan spøre dem om dem har Calcium/calciumclorid i salg. Kommer og slå av Kalkreaktor i en peride og se hva skjer med Kh verdiene. Har tenk også gå over til en annen reaktor medie A.R.M

Hvilket reaktormedie benytter du i dag?

Jeg bruker DD rowa lith c+

Jeg mistenkte det ;-)

Jeg har hatt samme erfaringen som deg med dette mediet. Det er ekstremt lettløslig og etter min erfaring vanskeligere å kontrollere. Jeg fikk også skyhøy KH.

ARM er et mye greiere reaktormedie og du får ikke hvite kalkavleiringer i og på alt i sumpen så raskt.

Tak for gode forslag, har skaffet kalsiumklorid og vil bytte til A.R.M.

Det blir spennende å se hvordan hvil den påvirke KH/ALK.

Først skal jeg bare kutte ut reaktor med gammel reaktormedie, la det stå uten drift noen dager og kontrollere calcium , Kh/ALk. Tilsete kalciumklorid hvis nødvendig. Jeg håper at KH/ALK går ned og calcium ikke blir for lav, resten øker med reaktor med nye mediet.

• 3 months later...