Tor Posted December 4, 2010 Report Share Posted December 4, 2010 Red Sea Max 130 liters akvarie, satt opp i 16 oktober. Akvarie Red sea max 130 Sirkulasjon Koralia 3 (3200 L/t) Resun Waver (2000 L/t) x 3 Red sea pumper (550L/t) x 2 Filtrering 16 kg Levende Stein fra Indonesia Tunze 9002 Vannverdier 28.01.2011 kalsium: 480 mg/l Alkalinitet: 9 dKH Saltinnhold: 1.026 Temperatur: 27-28C pH: 7.8 - 8.3 NO3: 0,1 mg/l Magnesium: 1280 Belysning Ati 6x24 2x ATI Aquablue Special 2 2x ATI Blue Plus 1x ATI Purple Plus 1x Giesmann midday Fisk Spotted Mandarin Salarias fasciatus Firefish x 2 Nyttedyr Eremittkreps x6 Bumble Bee Sneil x 2 Trochus x2 Ophiocoma sp. (Slangesjøstjerne) Lysmata grabhami Lysmata wurdemanni Koraller Acropora Formosa Ricordea Florida Blastomussa Merletti Montipora sp. (laminar orange) Trachyphyllia geoffroyi rød Firefish og mandarinen fores daglig med artemia. Salarias mates med nori seaweed etter behov. Tanken er å ha SPS og LPS, og enkelte skiveanemoner. Jeg har kjøpt det som trolig er en Heteractis crispa, så ganske sliten og stakkarslig ut på butikken, håper og kunne få den i form igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Posted January 22, 2011 Author Report Share Posted January 22, 2011 Da var ny ATI lampen og Tunze skummer instalert. Har fått noen nye koraller og 2 peppermyntereker som desverre ser ut til å ha forsvunnet. Anemonen har fått tilbake pigmentene sine og nå sin naturlige farge. Den har tilsynelatende gjort et forsøk på å formere seg med å slippe en pakke med egg , så vil tro den er i god form. Jeg vurderer å anskaffe en sump til å ha under akvariet, men sliter litt med målene. Noen som vet kor de har akvarier med mål L 40-50 B 40-45 H 40-45. Eventuelt hvor mye noe slikt vil koste hos glassmester? Anbefalinger av returpumpe settes pris på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kent Posted January 26, 2011 Report Share Posted January 26, 2011 (edited) Hei! Flotte bilder. :-) Jeg bestilte en sump med de målene via webzoo.net De fikk de ferdig laget fra sverige. Betalte ca 750 kroner for den. Finnes mange alternativer til pumpe. jeg har brukt denne en stund: http://korallen.mystore.no/ds_product_info.php?cPath=34_94&products_id=279 New Jet 1200, den ga meg flow på ca 400 l/t på 130 cm. Fordelen med denne er liten størrelse, lite varmegang og helt stillegående. Jeg benytter nå en elektronisk justerbar Tunze pumpe som er ny av året. Grunnet til byttet er at jeg ønsket mulighet for å kunne kjøre pumpen på backup strøm. Denne koster noe mer, men kan til gjengjeld justeres til perfekt flow http://korallen.mystore.no/ds_product_info.php?cPath=34_201&products_id=1811 Kent Edited January 26, 2011 by kent Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agathos Posted January 26, 2011 Report Share Posted January 26, 2011 Måtte du fjerne hele topplokket for å få montert Ati-lyset? Har du bilder av dette? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vulgata Posted January 26, 2011 Report Share Posted January 26, 2011 Utrolig flott steinformasjon du hadde fått til Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Posted January 28, 2011 Author Report Share Posted January 28, 2011 Takk for positive tilbakemeldinger. :-) Prisen hos webzoo høres rimelig ut; fikk du den oppdelt med boblefeller o.l. ? Har sett meg lei av store pumper i akvariet og vurderer å bestille en VorTech MP10 ES. Jeg har sett at det er delte meninger om kvaliteten og lydnivået, men setter pris på om de som har erfaringer med den kan komme med tilbakemeldinger. ATI lampen er lagt oppå akvariet, passer fint uten at den kan dette nedi, men er jo veldig upraktisk. Vurderer å få lagd noen bærearmer i aluminium som kan monteres bak akvarie. Topplokket er fjernet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agathos Posted January 28, 2011 Report Share Posted January 28, 2011 Har sett meg lei av store pumper i akvariet og vurderer å bestille en VorTech MP10 ES. Jeg har sett at det er delte meninger om kvaliteten og lydnivået, men setter pris på om de som har erfaringer med den kan komme med tilbakemeldinger. Jeg har en Vortech MP10, den eldre modellen, i et RSM130. Jeg er godt fornøyd. Den har virket akkurat som den skal og bråker ikke mye (jeg kjører den ikke på maks hastighet). Du kan lese mer i tråden min. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts