thorep Posted December 1, 2010 Report Share Posted December 1, 2010 Hei. Har en http://www.reefshop.mystore.no/ds_product_info.php/cPath/11_17/products_id/114 gjennomføring som fulgte med tanken min. Klarer ikke få den tett. Det er en hvit "pakning" og en sort som føles ut som en gummi pakning. Den hvite er ganske hard , mere plast. Nå stor den hvite plast ringen ytterst , utenfor tenken , med gummipakning innenfor som klemme mot glasset. Og den store mutteren er skrud hardt på inne i karet. Men klarer IKKE få dette tett..drypper noen små dråper..noen tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
creek Posted December 1, 2010 Report Share Posted December 1, 2010 Det skal se slikt ut: http://www.saltvannsforum.no/forum/showpost.php?p=33967&postcount=10 Så gjenger og pakning må være på riktig side. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thorep Posted December 1, 2010 Author Report Share Posted December 1, 2010 aha , jeg har den hvite plastbiten og den sorte gummi pakningen på samme siden , det blir da feil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
creek Posted December 1, 2010 Report Share Posted December 1, 2010 Kort sammenfattet. Hvit plastring skal alltid sitte mot mutter. Dette uavhengig om den er på vannsiden eller luftsiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thorep Posted December 1, 2010 Author Report Share Posted December 1, 2010 Tusen takk:D Dette har plaget meg mye , den lille dråpen som renner nedover tanken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thorep Posted December 2, 2010 Author Report Share Posted December 2, 2010 Da var karet 100% tett:D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
selje Posted January 30, 2011 Report Share Posted January 30, 2011 Er det nødvendig å legge silikon mellom glass og pakningene? Eller er det bare å skru til så vil det være tett? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
guttungen Posted January 30, 2011 Report Share Posted January 30, 2011 Bare å skru. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
selje Posted January 30, 2011 Report Share Posted January 30, 2011 Takk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mariusno Posted May 5, 2015 Report Share Posted May 5, 2015 Hvor hardt skal man skru det? Har 12mm glass. Er det bare å ta i? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexjoha Posted May 5, 2015 Report Share Posted May 5, 2015 Jeg har bare teitet til med nevene også tatt 1/3 turn etter at den er finger teitet med en rør tang.. bare for og klemme den sorte pakkningen litt Du satte gjengene ut av tanken nå sant? slik jeg forstod det så var gjengene inni tanken din ? og mutteren oppi tanken? mutteren skal stå på den tørre siden sammen med den hvite ringen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mariusno Posted May 5, 2015 Report Share Posted May 5, 2015 Har ikke montert noe enda, men skal gjøre det i morgen. Hvis jeg skrur til med henda og tar 1/3 runde til med tang. Behøver jeg lime da? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexjoha Posted May 5, 2015 Report Share Posted May 5, 2015 Jeg bruker ikke lim på mine gjennomføringer har ikke hatt problemer enda og jeg riksler en del på røret som står oppi også Men det er i grunn litt vanskelig og svare på.. for du kan jo være uheldig og få en lekkasje.. så tenker du at.. søren jeg skulle ha limt det.. Så den avgjørelsen må du nesten ta selv men pakkningen skal jo holde tett Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mariusno Posted May 5, 2015 Report Share Posted May 5, 2015 Skjønner! Prøver uten liming først! Satse på det holder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjot Posted May 5, 2015 Report Share Posted May 5, 2015 Bare for ordens skyld, svart pakning mot den faste delen, hvit plastskive mot mutter. Hva som er ut eller inn i tanken er likegyldig. Selv foretrekker jeg å ha mutteren på utsiden av tanken. Om karet er i x-finer eller lignende må mutteren være på utsiden. Lim er ikke nødvendig mot en glatt flate som f. eks. glass. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore Antonsen Posted May 6, 2015 Report Share Posted May 6, 2015 Jeg har limt alle gjenomføringer med akvarie silikon, liker ikke lekasjer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olon71 Posted May 6, 2015 Report Share Posted May 6, 2015 Ved bruk av silikon risikerer man knuse glassplate hvis gjennomføring skal byttes eller skrus av. Bare pakninger!!! ikke silikon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore Antonsen Posted May 7, 2015 Report Share Posted May 7, 2015 Jeg har iallefall ingen planer om og bytte gjennomføringer før jeg eventuellt oppgraderer til ennå større kar. Skulle jeg være så uheldig og knuse glass da så får det så bare være, liker og vite at det iallefall ikke kan bli lekasje fra de. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Nylund Posted May 7, 2015 Report Share Posted May 7, 2015 Jeg har iallefall ingen planer om og bytte gjennomføringer før jeg eventuellt oppgraderer til ennå større kar. Skulle jeg være så uheldig og knuse glass da så får det så bare være, liker og vite at det iallefall ikke kan bli lekasje fra de. enig med. Deg, silikonen limer ikke fast PVC gjennomføringen til glasse men fungerer som en "flytende" pakkning . ingen problem å løsne dette når det evt. Trengs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts