Jump to content

Saltvannsutstyr vs Ferskvannsutstyr

akalars
 Share

Recommended Posts

Jeg bruker et "bøtte" filter i mitt akvarium, med flere grove filter, bioballer og sånn kull greier hehe.

tetra tec sin. det følgte og med et veldig fint filter så ble veldig skitent etter veldig kort tid, så det jeg gjør er og kjøpe et par filter sokker, klipper di ut i bøttas fasong og bytter di ut hver 2uke, holder vannet veldig klart og fint =)

og når jeg rensker den, ligger den noe helt vanvitig med dritt i filteret, bioballer osv osv,

så at den er god for noe er det ikke tvil om.

Jeg bruker et "bøtte" filter i mitt akvarium, med flere grove filter, bioballer og sånn kull greier hehe.

tetra tec sin. det følgte og med et veldig fint filter så ble veldig skitent etter veldig kort tid, så det jeg gjør er og kjøpe et par filter sokker, klipper di ut i bøttas fasong og bytter di ut hver 2uke, holder vannet veldig klart og fint =)

og når jeg rensker den, ligger den noe helt vanvitig med dritt i filteret, bioballer osv osv,

så at den er god for noe er det ikke tvil om.

Har prøvd dette jeg også men fjernet det igjen da jeg var redd for hva som kunne skje ved ett eventuelt strømbrudd, tenker på bakterier som dør i bøtta og deretter blir spylt ut av pumpe ved oppstart, men jeg er veldig enig med deg att det var utrolig masse dritt/ møkk i filteret, ser ut som det messte er fin støv fra sand.

:-)

Hei!

Jeg bruker bøttefilter og vurderte sterkt og skaffe meg en nullstrømsbryter for og unngå eventuelle katasrofer med oppstart av et foråttnet filter som har stått for lenge rolig, men med tanke på strømforsyningen fra nettleverandøren her jeg bor så endte jeg opp med og ikke benytte meg av en nullstrømsbryter.

Fordi:

• Tror et bøttefilter faktisk skal stå en god stund før det blir problemer, tror ikke 1-2 timer er noe problem.
  • Her hvor jeg bor så har vel ikke strømmen vært borte sammenhengende mer enn 20 minutter de 20 siste årene.
  • Men det har derimot trolig vært ganske mange små strømbrudd, alt fra blink i lyset til noen sekunder-få minutter.

Ut fra dette vurderte jeg det slik at ved bruk av nullstrømsbryter ville jeg få mer problemer enn uten, det var større sjanse for at det skulle bli et blink i lyset slik at filteret stoppet for og ikke starte opp igjen. Og over en periode på flere år da så måtte jeg nok ha byttet filter/filtermedie flere ganger fordi det hadde blitt ødelagt av et litet spenningsdropp på nettet, dette tror jeg at jeg hadde gått lei, og jeg tror da at et bøttefilter her jeg bor med forankoblet nullstrømsbryter ikke er særlig praktisk.

Sier ikke at nullstrømsbryter ikke bør benyttes, men slik jeg vurderte sjansen for lengre strømbrudd her jeg bor så ble det ikke noen nullstrømsbryter. Har heller aliert meg med et par naboer om og ringe meg hvis strømmen skulle bli borte over lengre tid.

En annen tanke er jo at ved bruk av en "billig 79,-" kombinert jorfeilbryter/nullstrømsbryter fra Chlas Ohlson så kan sjansen kansje være stor for at man opplever en utilsiktet utkobling selv ved normal spenning. Til og med kansje større enn at strømmen skal bli borte over lengre tid fra nettleverandør.

Ikke sikkert jeg har vurdert dette riktig, og vær og en må vurdere riskikoen hos seg selv.

Jnad

Edited by jnad