Jump to content

Aefw?

Recommended Posts

Oppdaget dette på en acropora

AEFW-egg.jpg

AEFW-egg2.jpg

Uff. Det ligner utorlig på bilder jeg har sett av AEFW(acropora eating flatworm) -egg.

Vet ikke helt om jeg tør å gå i gang med karantene og dipping av alle acroporaene:-| Og jeg som har vært så flink til å dippe før jeg har puttet nye koraller i karet...

Hei Tema. Her har jeg mye erfaring - desverre:-( Dette kan svært gjerne være AEFW. Har du det på denne er det SVÆRT sannsynlig at du har det på andre også. De er mest glad i A. Millepora og A. Efflorescens, samt A. Valida. På mistanke bør du ta ut og kjøre behandling og karantene. Det er IKKE noen katastrofe - men heller en plage. Som absolutt går an å bli kvitt. Se på karet mitt og BareAre sitt. Du bør også se etter predatorer som spiser opp disse - flere suverene wrasser og Blue Velvet Nudibranch. Du får enkelt stadfestet om det er AEFW hvis eller når!! du tar ut korallen og skyller den hardt i ei hvit bøtte med akvarievann. Da slipper sneglene og de synker til bunn. Små drittsekker på 0.2 - 10 mm. Legg ut litt flere bilder er du snill. Det vi ser på bildet ditt tror jeg er egg av AEFW.

Takk for tipsene. Bildet er av en A. millepora, jeg har sjekket validaene mine men fant ingen spor der. Skal skylle denne milleporaen etterpå, så får vi se om det ramler av noe. Men det er vel ikke så lett å få til en god karantene? Er det ikke 6 uker de må stå isolert? Kunne kanskje brukt avleggerkaret mitt som karantenekar, men er redd det ikke er godt nok lys der for de mest lyskrevende acroporaene mine. Må man ha en egen skummer til et karantenekar?

Nå er det ingen tvil lenger. Har dippet A. milleporaen og det ramlet av over 100 stykker.

Jeg har brukt denne "coral RX" dippen, som vistnok skal ta livet av alle plager uten å plage korallen. Rist korallen i blandingsforholdet 30 dråper på 3,8 L i 5-10 min, og pester som AEFW skal være borte. Døde gjorde de hvertfall ikke etter 5-10 min! Etter å ha ristet av masse AEFW lot jeg de ligge i dippen i en halvtime, og enda beveget flere av de på seg! Det er ikke rart at mine forebyggende 5-10mins dips (og småforsiktig risting for å skåne korallen) ikke har vært bra nok. Uff, da blir det ikke mange koraller i karet i jula:(

AEFW.jpg

AEFW2.jpg

Takk for bildene. Ja da er det ingen tvil lenger. Dette er AEFW. Men det er ikke verdens undergang!! Bl.a. har jeg lest om flere i Tyskland som rett og slett lar være å behandle og lar naturen gå sin gang - selv om jeg selv ikke vil foretrekke det.

Vurder også å ha i kamelreker i karantenekaret. Disse spiser egg og snegler, men må IKKE gå sammen med korallene mer enn 15 min hver gang de skal mates, da de begynner å spise på korallene når sneglene er borte. Korallenzucht i Tyskland benytter denne metoden. Kun et tips....

Hmm, dette var merkelig. Skal ikke CoralRX være en av de bedre produktene på markedet, mtp å fjerne uønskede ting fra koraller?

Når jeg ser dette, ser jeg nesten ikke vitsen med å dyppe koraller noe mer. Eller er koralldypping bare vås?

Haimat

Hmm, dette var merkelig. Skal ikke CoralRX være en av de bedre produktene på markedet, mtp å fjerne uønskede ting fra koraller?

Når jeg ser dette, ser jeg nesten ikke vitsen med å dyppe koraller noe mer. Eller er koralldypping bare vås?

Haimat

Du kan jo velge selv ;-)

Saken er at dippen ikke dreper AEFW med det første, men får de til å slippe korallen og da har den en oppnådd effekt. Det kan ta dager før de faktisk takker for seg. Dipping tar ikke eggene så metoden må gjentas i 4-6 uker.

Takk for bildene. Ja da er det ingen tvil lenger. Dette er AEFW. Men det er ikke verdens undergang!! Bl.a. har jeg lest om flere i Tyskland som rett og slett lar være å behandle og lar naturen gå sin gang - selv om jeg selv ikke vil foretrekke det.

Vurder også å ha i kamelreker i karantenekaret. Disse spiser egg og snegler, men må IKKE gå sammen med korallene mer enn 15 min hver gang de skal mates, da de begynner å spise på korallene når sneglene er borte. Korallenzucht i Tyskland benytter denne metoden. Kun et tips....

Siden acroer er noe av det jeg liker best i karet er det uaktuelt å ha ormer som spiser på de, så her må jeg korrigere naturen litt. Jeg er litt usikker på hvor jeg kan skaffe blue velvet snegler og kamelreker. En sixline wrasse og coral RX er det jeg har tilgjengelig. Har du noen forslag til hvordan karanteneoppsettet bør være? Holder det med vannbytter (+lys, sirkulasjon, varmeelement) eller er skummer nødvendig? Regner med at etterdosering av Mg, Ca og Kh ikke er nødvendig.

Haimat

Hvis det er som Frank sier er det sikkert bare jeg som har vært for dårlig til å riste korallen når jeg har dippet. Eller så kan man jo være uheldig og få med egg, men de er lettere å se enn selve ormer. Så hvis man inspiserer korallen og dipper(og rister) den ordentlig så går det sikkert bra.

Ja, riktig. Da blir det innkjøp av CoralRX på meg også, om ikke så lenge! :-)

Uansett, hvilken wrasser snakker vi om da, som spiser disse ormene?

Six line, yellow coris og radiant wrasse har godt rykte på seg. Men de er nok absolutt ingen garanti. Jeg har hatt six line wrasse en stund og ser ikke ut som den har spist de.

Hei.

Jeg svarer her istedet for pm.

Det var synd å høre.

Ser på bildene at det garantert er aefw. Jeg behandlet alle acropora og montipora pga montiporaspisende nakensnegl og aefw. Jeg fjernet egg ved å fjerne alt dødt vev på korallen. Alle baser ble knekt av, slik at jeg var sikker på at det bare var friskt vev og nye brudd på korallen. Eggene blir bare plassert der det er dødt vev. Skummer er ikke nødvendig så lenge korallene ikke dør.

Personlig hadde jeg ikke orket prøve bli kvitt det hvis jeg hadde opplevd det igjen. Etter behandling, knekking og herjing er det som å tilbakestille karet ett år. Jeg ville dippet korallene en gang, fjernet egg og satt tilbake korallene. Deretter ville jeg satt det som en rutine å blåse over alle koraller med en maxijet-pumpe annenhver uke jamfør f.eks vannbytter. Fisken vil da spise ormene i vannmassene og flatormen vil aldri rekke å etablere seg. Noen av de flotteste karene jeg vet om lever med aefw. I Tyskland er jeg av den oppfattelsen at det er blitt vanligere å godta flatormen i sps-akvariet, fordi man aldri klarer å helgardere seg nok mot pesten.

Når det gjelder løsninger å dippe korallene i har jeg alltid brukt TM coralcure, men syns Fauna Marin sin nye Pest Control virker lovende. TM coralcure er hard mot korallen og gjør de brune.

Lykke til!

Are

Joa, det kunne nok godt an å leve med det men liker ikke tanken på at noen spiser på de konstant! Nå er det sånn at omtrent ingen av korallene har vokst seg godt fast på steinene så det er ganske enkelt å bare plukke de ut. Tror jeg velger å gjennomføre kuren først som sist. Kommer ikke til å være like røff som du var da, har ikke hjerte til å knekke av baser og sånt:shock: 6 uker med regelmessig dipping og skraping av egg bør vel ta knekken på de.

Joa, det kunne nok godt an å leve med det men liker ikke tanken på at noen spiser på de konstant! Nå er det sånn at omtrent ingen av korallene har vokst seg godt fast på steinene så det er ganske enkelt å bare plukke de ut. Tror jeg velger å gjennomføre kuren først som sist. Kommer ikke til å være like røff som du var da, har ikke hjerte til å knekke av baser og sånt:shock: 6 uker med regelmessig dipping og skraping av egg bør vel ta knekken på de.

Hvis du først skal kjøre 6uker med karantene og dipping ville jeg gjennomført metoden fullt ut. I tillegg ville jeg tømt karantenekaret og vasket det mellom hver gang du dipper for å fjerne flatormer som ikke sitter fast på korallene. Pass også på at du ikke har Acropora overhodet i displaykaret ditt (f.eks utvokste baser på stein el.l), for å være sikker på at du klarer å sulte ihjel flatormer som er der.

Are

I dag dippet jeg flere acroporaer men kunne ikke finne en eneste flatworm eller et eneste egg. Er det mulig at det kun er/var AEFW på èn korall? Det var en relativt ny korall og jeg mistenker at ormene kom med den. Den har stått i karet i ca 2 mnd. Er det muligheter for at det ikke har spredd seg?