Jump to content

hva er dette?

Sotan
 Share

Recommended Posts

Hva er dette?

Har hatt en slik en ,i et års tid , den i røret til høyre i bildet. Og trodd det var en knapp.

Men nå har rakkeren delt seg i tre og de to avleggerene flytter seg rundt på stenen . et par cm i løpet av en dag. knapper deler seg vel ikke slik ? og flytter seg vel heller ikke så mye?

Kan det være en anemone av et eller annet slag

dessuten det finnes 100 vis aforskjellige små og mellomstore anemoner,og ikke alle er majano eller glassroser.

men en ting som jeg har merket meg her på forum er at vet man ikke hva det er så er det best å kverke det eller kalle det for majano,. og så kverke det. kansje så er dette en "snill " anemone som faktisk kan bli fin og ikke gjøre så mye ugang..??

men uansett er det best å holde slike med oppsyn,. for som jeg skrev tidligere så kan disse spre seg, og anmoner er vandrere,trivs de ikke med plasen så valser de gjerne over knappe kolonier og annet bare for di de har lyst. og ikke spesielt morro er det om en større anemone havner i hjulvispen heller:?

Grunnen til at jeg tror dette er majano er sokkelen på anemonen, har hatt slike selv.

Men klart, jeg kan ta feil. Men noen ganger kan det være greit å være på den trygge siden.. Eller?

Hvis det er majano, noe jeg mener relativt sikkert, og de begynner å dele seg og de igjen blir et problem, hva da?. Da kan man ikke skyve under en stol at det hadde vært greit å vært på den trygge siden og tatt livet av de 4-5 knappene/majanoen.

Har han lyst på slike grønne knapper så kan han komme å hente hos meg. Jeg mener at det er greit å være på den trygge siden :)

Tusen hjertelig for gode svar.

Kan se ut som stein anemoner ja , syntes ikke de ligna majano.

Får sette meg i søken , og finne ut så mye jeg klarer om rock anemone før jeg setter inn noen tiltak.

Har som sagt hatt den ene i et år før den delte seg så føler at det ikke haster så veldig.

Er også glad i mangfold og hitchhikere generellt. men måte knekke noen glassroser her i sommer , så så ikke for enhver pris.Så hvis det viser seg at de er knappekillere så ryker de nok iom. at karet blir mer eller minde et knappekar

Har også en vermhetid? snail som ser ut til å plage knapper og sps , så det er mulig den må bøte med livet. men den er jo artig den også.......