Jump to content

Osmose eller vanlig vann fra kran.

thorep
 Share

Recommended Posts

...

Hei,

Jeg byttet fra Osmosevann til å bruke springvann fra krana for knappe 4 uker siden.

Har ikke opplevd noe negativt rundt dette enda, både fisker og koraller ser ut til å trives foreløbig.

Men det er jo ingen tvil om at det lønnser seg å bruke osmosevann som er filtrert.

Skal gi updates om jeg merker noe negative endringer med tiden.

Frank

Som PaalGisle sier har dette med kvaliteten på springvannet å gjøre. Men det trenger ikke nødvendigvis å være dårlig vann, for å ikke passe til akvariebruk. En kompis fikk stadig stigende Ca, ettersom han byttet/etterfylte vann. Han hadde da ikke så mye koraller at de forbrukte denne, slik at den akkumulerte seg opp. Når han gikk over til osmose, så løste dette seg.

Vannet varierer også enkelte steder veldig ut ifra hvilken tider det er på året.

Det avhenger jo også av hva du skal ha i akvariet. For de vanligste fiskene kreves det jo ikke ekstremt perfekt vann. Men dersom du skal ha krevende koraller, vil det nok forenkle en del dersom det benyttes osmose. Du får da ihvertfall luket ut en potensiell feilkilde, dersom du skulle få noen problemer.

Ett osmoseanlegg trenger jo heller ikke nødvendigvis koste all verdens(ett par-tre koraller fra butikk, dersom du ikke skal ha det dyreste anlegget), slik at dette er ihvertfall ikke der jeg nødvendigvis ville spart pengene.

Bruker vann fra Springen. Når jeg bodde i drammen fikk vi vann fra Glitre. Bra vann :-)

bor nå på tofte, vet ikke hvor vannet kommer fra men ikke noe negativt her hos meg.

Prøvde meg på osmose men synes det var litt styr med å passe på. så da tar vi det enkle...

Vann bytte tar vi fra sjøen :D

Som PaalGisle sier har dette med kvaliteten på springvannet å gjøre. Men det trenger ikke nødvendigvis å være dårlig vann, for å ikke passe til akvariebruk. En kompis fikk stadig stigende Ca, ettersom han byttet/etterfylte vann. Han hadde da ikke så mye koraller at de forbrukte denne, slik at den akkumulerte seg opp. Når han gikk over til osmose, så løste dette seg.

Hmm der løste du et problem/sak... for meg:D (er ikke problem enda da,har en liten stylopora som bruker litt tenker eg)

Vi har og stigende Ca,og vi bruker bare et kull filter til og rense vannet med før bytte.

Kjekt og vite årsak til verdiene:D

bruker selv springvann rett fra krana,. MEN ,vær obs,.

du kan få problemer med nitrat/fosfat,silikat ol,.

og da kommer algene.

samt Ca(calcium) kan hope seg opp og man kan få utfelling av kalk i verstefall,.

men som sagt ,for fisk og ikke så krevende koraller så er som oftest ikke kranvannet vårt det verste man kan benytte seg av,.

men anbefaler like vel osmosevann,.da slipper man mye pes i ettertid..

vurderer selv sterkt å gå over på Osmose vann etter at akvariet mitt har blitt ganske så grønt av trådalger(grønne pensel alger) og har hatt noe høye nitrat/fosfatverdier, begynte med Matrix for noen uker siden, og verdiene sank,(ikke målbare lenger), men algene vokser like vel svært godt..

og det er ikke noe særlig for korallene,.