thorep Posted November 28, 2010 Report Share Posted November 28, 2010 Hei. Har ett 240l + 60l , tenkte ha noen nyttedyr , kanskje en kirug , noe sånt og noen klovner. Er det noen her som har mange klovner eller bare 2? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
seeker Posted November 28, 2010 Report Share Posted November 28, 2010 Jeg har 4 klovner , 2 svart/hvit og 2 slike små oppdretts klovner ...ingen problemer her hos meg . I tillegg har jeg en maroon clown i 120 literen ...det er bestilt en til av den typen ...fra en De jong sending .. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thorep Posted November 28, 2010 Author Report Share Posted November 28, 2010 Hva er De jong sending ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thorep Posted November 28, 2010 Author Report Share Posted November 28, 2010 Lurer på og ha enten Amphiprion ocellaris eller Amphiprion percula. Ocellaris er litt billigere , hva er hovedforskjellen på disse to typene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agathos Posted November 28, 2010 Report Share Posted November 28, 2010 Lurer på og ha enten Amphiprion ocellaris eller Amphiprion percula. Ocellaris er litt billigere , hva er hovedforskjellen på disse to typene? Små forskjeller i utseende (blant annet tykkelse på svarte tegninger), og 10 eller 11 ryggfinner (husker ikke hvilken som har hva). Ellers har jeg hørt at A. percula ofte er mer aggressive enn A. occelaris. Det er også noe mer vanlig med oppdratt av A. occelaris. Dette er i hvert fall de forskjellene jeg har hørt om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
seeker Posted November 28, 2010 Report Share Posted November 28, 2010 Hva er De jong sending ? De jong er navnet på en butikk i Holland som selger fisk o.l til butikkene som vi handler rundt om ...men er vel kjent for god kvalitet på sine varer .. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dvergkeiser Posted November 28, 2010 Report Share Posted November 28, 2010 A.ocellaris blir endel større enn A.percula også. Alt i alt er percula mye finere i fargen (men smaken er som baken) etter mitt syn. En annen forskjell er fargen på øyeplet , hos ocellaris er det svart , hos percula orange. Når det gjelder oppdrett , er utfarging og -striping mye vanskeligere å få til hos percula. At den er mere agressiv enn ocellaris har jeg ikke lagt merke til. Mer enn to klovner er alltid et sjansespill , som ofte går galt til slut,enn om det kan ta ganske lang tid før det endelig skjer. mvh Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
seeker Posted November 28, 2010 Report Share Posted November 28, 2010 De fineste klovnefiskene er etter min mening Maroon clownfish , og gjerna da gold banded ...min har hvite striper , brun kropp og røde øyne ..kjempefin .. Men disse er vel av de mer aggresive i klovnefamilien , og blir ganske store ...min virker ikke særlig aggresiv ut ..men så er det bare den og en anthias som deler 120 literen . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bluereef Posted November 28, 2010 Report Share Posted November 28, 2010 Mer enn to klovner er alltid et sjansespill , som ofte går galt til slut,enn om det kan ta ganske lang tid før det endelig skjer. mvh Thomas Enig i dette.Min erfaring er at et par går bra,men ikke 5-6 stk. Mulig at flere enn dette går bra sammen,og har også sett dette i et kar(12-14stk)dette er min erfaring og ingen fasit:-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted November 28, 2010 Report Share Posted November 28, 2010 Har hatt fire perculaer i flere år nå uten problemer. Den største er 'madammen' og hun har valgt en fast hann som hun legger egg sammen med ca 1 gang i måneden, de to andre hannene er hangarounds.... ;-) men de holder seg nokså tett sammen, som en flokk. Forbausende lite knuffing. Introduserte de ikke engang samtidig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts