Jump to content

Hvor mange klovner?

thorep
 Share

Recommended Posts

Lurer på og ha enten Amphiprion ocellaris eller Amphiprion percula.

Ocellaris er litt billigere , hva er hovedforskjellen på disse to typene?

Små forskjeller i utseende (blant annet tykkelse på svarte tegninger), og 10 eller 11 ryggfinner (husker ikke hvilken som har hva). Ellers har jeg hørt at A. percula ofte er mer aggressive enn A. occelaris. Det er også noe mer vanlig med oppdratt av A. occelaris. Dette er i hvert fall de forskjellene jeg har hørt om.

Guest Dvergkeiser

A.ocellaris blir endel større enn A.percula også.

Alt i alt er percula mye finere i fargen (men smaken er som baken) etter mitt syn.

En annen forskjell er fargen på øyeplet , hos ocellaris er det svart , hos percula orange.

Når det gjelder oppdrett , er utfarging og -striping mye vanskeligere å få til hos percula.

At den er mere agressiv enn ocellaris har jeg ikke lagt merke til.

Mer enn to klovner er alltid et sjansespill , som ofte går galt til slut,enn om det kan ta ganske lang tid før det endelig skjer.

mvh

Thomas

De fineste klovnefiskene er etter min mening Maroon clownfish , og gjerna da gold banded ...min har hvite striper , brun kropp og røde øyne ..kjempefin ..

Men disse er vel av de mer aggresive i klovnefamilien , og blir ganske store ...min virker ikke særlig aggresiv ut ..men så er det bare den og en anthias som deler 120 literen .:lol:

Mer enn to klovner er alltid et sjansespill , som ofte går galt til slut,enn om det kan ta ganske lang tid før det endelig skjer.

mvh

Thomas

Enig i dette.Min erfaring er at et par går bra,men ikke 5-6 stk.

Mulig at flere enn dette går bra sammen,og har også sett dette i et kar(12-14stk)dette er min erfaring og ingen fasit:-)

Har hatt fire perculaer i flere år nå uten problemer. Den største er 'madammen' og hun har valgt en fast hann som hun legger egg sammen med ca 1 gang i måneden, de to andre hannene er hangarounds.... ;-) men de holder seg nokså tett sammen, som en flokk.

Forbausende lite knuffing. Introduserte de ikke engang samtidig.