Jump to content

Coral Beauty ut av karet

jnad
 Share

Recommended Posts

Hei!

Ser nå at jeg har gjort en kjempetabbe, kom over en veldig liten Coral Beauty som jeg kjøpte med tanke på at den skulle følge med over i et større kar etterhvert.

Nå gnafser den i seg korallene mine:mad:

Den forb... fisken er jo også lynrask og umulig og få ut av et kar med mye koraller. Blir vel nødt til og ta ut allt som er i karet før jeg får tak i den lille rakkeren:mad: Men, men, jeg får skylde meg selv som kjøpte det greiene.

Noen som har tips for og få denne ut uten og plukke ned karet?

Jnad

Jeg prøver meg på en litt annen vinkling; napper den litt, eller er den faktisk iferd med å spise opp korallene dine? Dvergkeisere er nok veldig individuelle; vi har en Coral Beauty og en Flame Angel som ikke rører koraller (eller tridacnaer, eller tubeormer). Vi har etter litt eksperementering funnet et fór som de virkelig liker - og det virker som om de ikke gidder å gnafse på koraller når de kan få servert ferdige, hvitløksgratinerte artemia....

Kunne du forsøkt å 'venne den av med' korallnappingen?

Et annet poeng er at det nok kan gå hardere utover de forholdsvis få korallene du har plass til i en 63-liter, enn et større kar med langt flere koraller.

Hei!

Takk for alle gode forslag, allt fra garn til sprettert:-) Vel, fikk den ut av karet v h a en annen løsning, blottet meg foran karet, fisken spratt ut og klistret seg fast i tapeten:D

Fra spøk til revolver:

JSA: Den spiser vel ikke opp korallene mine, men ser at den er borte på og napper innimellom og korallene den napper på er veeeldig stramme i polyppene. Dette gjelder spesiellt sps korallene mine.

Kan jo prøve og fore mer, men har desverre en følelese av at denne må ut av karet:(

Jnad

Endelig ute

Hei!

Nå er denne fisken endelig ute av karet, og korallene ser allerede bedre ut (etter en dag).

Prøvde nesten en hel uke med metoden jeg klarte og få ut Damselen min på tidligere, tilvenning av hov for så og fange den ved og fore like over hoven. Men virket dette på denne lille rakkeren, nei da, det endte med at jeg måtte ha ut all steinen bortsett fra en:mad:. Men nå er den vertfall ute, vil si at det var heeeelt utrolig irriterende og se den svømme frem og tilbake der inne med polypper i munnviken:shock: hele dagen. Tror jeg nesten fikk høyt blodtrykk av denne lille pøbelen:-)

Med nytt kar under planlegging så er jeg vertfall akkurat nå helt sikker på at det blir koraller som videre blir hovedinteresse/tema, men kun noen helt ufarlige og greie fisker som ett lite innslag.

Tenker da litt på f eks en større stim med Red Spot Cardinaler som jeg har i dag+kansje 2 stk Bangai Kardinaler samt en eller annen Blenny.

En ting er sikkert, kommer ikke til og ta noen sjanse når det gjelder fisk som mulig kan nappe koraller igjen, vil anbefale alle som lurer på disse dvergkeiserne til og la være på grunn av allt trøbbelet hvis den må ut av karet igjen.

Fytti katta for et irritasjonsmoment hvis den skulle begynne og nappe.:-)

Jnad

• 1 year later...
Jeg prøver meg på en litt annen vinkling; napper den litt, eller er den faktisk iferd med å spise opp korallene dine? Dvergkeisere er nok veldig individuelle; vi har en Coral Beauty og en Flame Angel som ikke rører koraller (eller tridacnaer, eller tubeormer). Vi har etter litt eksperementering funnet et fór som de virkelig liker - og det virker som om de ikke gidder å gnafse på koraller når de kan få servert ferdige, hvitløksgratinerte artemia....

Kunne du forsøkt å 'venne den av med' korallnappingen?

Et annet poeng er at det nok kan gå hardere utover de forholdsvis få korallene du har plass til i en 63-liter, enn et større kar med langt flere koraller.

Litt gammel tråd men.

Min Coral Beauty gnafser i seg alt: pellets, flak, frosent og små rå rekebiter som den ser ut til å bli helt vill når den får servert. Kanskje vært heldig med den?

når jeg skal fange små fisk\reker så tar jeg en 1.5 liters flaske fyller den med vann fra karet, og setter den oppå karet, så dropper eg oppi en tabelett med fryst for, fks artemia.

så dypper jeg forisktig flaska nedi karet å legger den på skrå mot stein.

så når fisken svømmer oppi for å spise på bunnen så skynter eg meg å legger håven eller hånda over toppen :D

jeg sager av 5-6 cm av toppen på flaska så åpningen er litt større =)