Jump to content

RSM250 oppstart

xyvind
 Share

Recommended Posts

Ja, da er det sånn at jeg henter en RSM250 på søndag og jeg lurer selvfølgelig på en hel del angående oppstarten.

Lurer på hvordan jeg skal fylle opp karet med vann. Det går an å kjøpe vann i f.eks. Drøbak, men da må jeg kjøpe inn en god del plastdunker til,.. vet ikke om det er den beste løsningen.

Det andre jeg har tenkt er jo så klart å skaffe meg et RO-filter. Det jeg ikke finner ut av er hvordan jeg skal bruke det filteret. Kobler man det veldig lett til en kran i en vanlig vask? Eller kranen vaskemaskinen bruker? Hvordan gjør man det? Og må jeg fylle det på dunk for så å løfte det opp i karet? Eller kan jeg bruke en av pumpene i karet til å kjøre det opp i karet?

Må også finne ut hvordan jeg løser vannbytter.. noen ting er mye enklere med 20-liters nano :oops:

Øyvind

Du kan selvsagt bruke begge metodene i tillegg til et utall andre måter som flytter vann fra et sted til et annet, f. eks hevert.

Jeg har brukt mye hevert. Enklest når man skal ha vann ut av karet kanskje. Det løser jeg.

Det jeg lurer mest på er jo det osmosefilteret. Kan man koble det til hvor som helst?

Ja, da er det sånn at jeg henter en RSM250 på søndag og jeg lurer selvfølgelig på en hel del angående oppstarten.

Lurer på hvordan jeg skal fylle opp karet med vann. Det går an å kjøpe vann i f.eks. Drøbak, men da må jeg kjøpe inn en god del plastdunker til,.. vet ikke om det er den beste løsningen.

Det andre jeg har tenkt er jo så klart å skaffe meg et RO-filter. Det jeg ikke finner ut av er hvordan jeg skal bruke det filteret. Kobler man det veldig lett til en kran i en vanlig vask? Eller kranen vaskemaskinen bruker? Hvordan gjør man det? Og må jeg fylle det på dunk for så å løfte det opp i karet? Eller kan jeg bruke en av pumpene i karet til å kjøre det opp i karet?

Må også finne ut hvordan jeg løser vannbytter.. noen ting er mye enklere med 20-liters nano :oops:

Øyvind

Hei du. Gratulerer :-)

Vi hentet vann fra sjøen første gangen (rsm130), brukte da 50l vin dunk og to 25l. Helte da rett oppi fra dunkene, men det må saltes litt opp.

Ved vann bytte/på fylling, varmer vi vannet opp i bøtte med varme kolbe.

Siden du bare trenger å bytte ca 10% vann ca en gang pr uke (anbefalt) så får du kjøpt kjekke heverter som du kan suge skit opp med på dyre butikker.

Når det kommer til RO vannet, så er det vel vaskemaskin kobling på den trur eg.

Du bør vel tappe på dunk slik at du får varmet det og kanskje salte det litt hvis det er nødvendig.

Hei du. Gratulerer :-)

Vi hentet vann fra sjøen første gangen (rsm130), brukte da 50l vin dunk og to 25l. Helte da rett oppi fra dunkene, men det må saltes litt opp.

Ved vann bytte/på fylling, varmer vi vannet opp i bøtte med varme kolbe.

Siden du bare trenger å bytte ca 10% vann ca en gang pr uke (anbefalt) så får du kjøpt kjekke heverter som du kan suge skit opp med på dyre butikker.

Når det kommer til RO vannet, så er det vel vaskemaskin kobling på den trur eg.

Du bør vel tappe på dunk slik at du får varmet det og kanskje salte det litt hvis det er nødvendig.

Hei :-) takk takk.

Har vurdert sjøvann, men jeg gidder ikke ha så mange svære dunker stående. Har ikke nok plass :-/ så jeg har tenkt å investere i et osmosefilter og salt i stedet. Blir veldig spennende!

Prøver å planlegge LS-formasjon også. Tenker å få den ganske bred og medium høy. Vil prøve å få lagd noen øyer, synes det er skikkelig fint.

Skal forresten kjøre Oslo-Sandnes-Oslo på søndag for å hente akvariet. Blir flott det :-D

That was quick.

Good effort and Good Luck:D.

Thanks Mike! I got home at like 22:30, posted the pics from my phone during a quick pit stop..anyway, the tank is in the house now and I will set it up tomorrow :-)

Noen som vet om butikkene i Oslo bruker å ha osmose-filter inne? Eller er det en typisk nett-butikk-greie?

Øyvind