Jump to content

Auto Water Filler fra Fish-street

Jaris
 Share

Recommended Posts

Har gått til anskaffelse av en "Dual Sensor Electricity Auto Water Filler" fra fish-street.com

Den virker helt greit, men det er en ting som bekymrer meg. Skal lampa på bryteren på kontakten blinke? Frekvensen er ca 2 ganger i sekundet. Den veksler da mellom en tilstand med lite lys og fullt lys.

Dette gjorde den ikke i starten, men begynte med på dag 2.

Er det noen her med erfaring med den som vet om det skal være slik? Evt hva som er galt om det viser seg at den ikke skal oppføre seg på den måten.

Er bekymret for brannfaren om det viser seg å være et kontaktproblem, eller lignende. Er ikke betryggende å dra på juleferie, med en kontakt som står å slår seg av og på kontinuerlig.

fuktig inne i følerhuset?

Skjønner ikke helt... Med følerhus, mener du den svarte boksen, eller akrylen som omfatter den svarte boksen? Selve boksen virker jo helt tett. Og akrylen er jo helt åpen, mener poenget det er at det skal komme vann borti den svarte boksen, at det er det som er føleren....

Ahh, ok, takk!

Da skjønner jeg.

Hmm, utfordringen blir vel da å holde det tørt for kondens. Kan det være en løsning å ta av det ytterste akryldekslet? Det har vel mest en slags "splash-guard"-funksjon? Da blir det mindre tett, og mindre plass for kondens å samle seg...

Er et slikt klovnehotell jeg har, så det er relativt tett under lokket, med en del fuktighet... Kan prøve å få sirkulert luften med vifter, samt at fòrlokket stående åpent... Er jo uansett slik det skal stå de 2 ukene jeg er borte, da jeg skal benytte meg av en fòrautomat.

Noen andre som har en lur løsning på hvordan en kan gjøre systemet mer pålitelig? :-)

Har forsøkt å videre feilsøke, og oppdaget at det var full stopp på blinkingen etter at jeg byttet pumpe. Tror det er den "fancy"-saken på pumpa som skal føle om det går tomt for vann, som er problemet. Har den ikke stående i rent vann akkurat:roll: Har blandet til litt kalkwasser.

Nå blir utfordringen i såfall å få koblet på den lille slangen på tuten av den pumpen jeg har nå, så ser du ut til å fungere. Om den lille kinapumpen mot all formodning blir ødelagt mens jeg er borte, så går det greit.

Jeg regner med at når folk sier at en pumpe brenner seg, betyr det at den blir så varm at den slutter å fungere, men ikke brannfarlig varm. Eller tar jeg feil her?:confused:

Ok, da er jeg lei av den evinnelige feilsøkingen.:x

Da er det sendt mail til HK. Skulle bare gjort det for lenge siden, vært enklest da. De burde kunne forklare hva blinkingen betyr.

Det jeg har funnet ut så langt er at systemet fungerer, men lampa blinker (mulig brannfare/noe galt?)

Setter jeg pumpa tørt, så fungerer den ikke, slik den er designet til å ikke gjøre. Men blinkingen er der fortsatt.

Bytter jeg ut pumpa med en annen, så forsvinner det svake lyset. Aktiverer jeg pumpa ved å flikke bryteren, eller løfte sensoren, lyser den som den skal (sterkt). Eller ser det dødt ut, hverken svakt lys eller svakt lys med blinking.

Men systemet fungerer.

Så da lurer dere sikkert på hvorfor jeg ikke bare bytter pumpe. Svaret er todelt; for det første har jeg ikke noe adapter som passer til å koble slangen til pumpen, og for det andre så synes jeg ideèn bak en pumpe som ikke brenner seg når det blir tomt for vann, ikke er helt gal;-)

Da er det ordnet med fish-street at jeg får tilsendt en ny. Alt jeg trengte var å filme lampen som blinket. :D

Og det er jo vel og bra det, men skulle gjerne visst om systemet jeg har er brannfarlig, og hva som forårsaker blinkingen. Det virker på meg som at om det kun hadde vært fukt i følerhuset som var problemet, så burde blinkingen vært der når en annen pumpe ble koblet til, eller at pumpen ble koblet fra.

Men det er den jo ikke.

Prøvde å få en forklaring fra HK, men engelsken der i gården er vel ikke helt tipp topp, så det lot seg ikke gjøre:roll:

Varsku her...

I dag tok min sensor nr 2 kvelden.

Min erfaring er at det er farlig når det skjer, for begge gangene har det skjedd ved at den ikke slutter å etterfylle selv om vannet har steget til ønsket nivå igjen. :shock:

Har heldigvis vært hjemme begge ganger....hvis ikke....:?

Har sent en mail til Eric på fish street om dette og anbefalt han å gå ut med en advarsel, jeg kommer til å bytte ut denne for godt nå.

Vet ikke helt hva som har skjedd men sensoren slutter plutselig å "se" vannet.

Kent

Nei, noen dager bare og det er ikke mer en et par dager siden jeg gjorde den ren. Hadde ikke tørt å stole på den hvis jeg var deg. Har ikke fått noe svar fra fish-street enda, men regner med at det er en eller feil på produksjonen. Ser at andre har hatt dem i mnd uten problemer. Siden jeg har hatt samme feilen på 2 stk så antar jeg at det er samme produksjon (?).

Er du sikker på at det ikke er en IR-sensor ala Tunze? Min Tunze sensor ble ganske raskt dekket med et kalklag pga kalkblanderen som laget en tynn hinne på vannflaten i sumpen og da virket den ikke.

Jeg løste dette med å lage et lite rør som jeg tredde rundt sensoren slik at overflatevannet ikke kom til sensoren.

Vidar

Hei!

Forstod ikke helt den der Vidar, men det hørtes spennende ut..tegn og forklar :)

OK, jeg skal prøve:-)

Tunze-sensoren ser slik ut : http://www.tunze.com/fileadmin/images/product_database/-info35.jpg http://www.tunze.com/fileadmin/images/product_database/3155.000.jpg

Jeg tilsetter kalkvannet slik at det drypper ned i sumpen og da blir det fort en hinne med kalk på vannet. Kalk fester seg på sensoren og "blinder" den. Jeg festet en liten rørstuss rundt senoren slik at overflaten ikke kom i kontakt med sensoren, men fordi det ikke er tett på toppen vil sensoren allikevel "føle" vannstanden. Kan kanskje prøve å få tatt et bilde, men det blir ikke lett siden den sitter innerst inne i sumpen.

Kanskje jeg kunne selge denne ideen til Tunze mot et par pumper:-)

Hvis du finner ut at du skal bytte vil jeg anbefale Tunze osmolator, jeg er veldig fornøyd.

VidarJ

aha...røret rundt hindrer hinnen på overflaten i å komme i kontakt med føleren, men vannstanden inne i røret stiger og synger med nivået eller i sumpen. Tror nesten jeg skal stjele den løsningen, montere den i et hjørne...Lurt Vidar!

På de fish street følerene er ikke dette problemet tror jeg, mine reagerer ikke på vannet selv om de dyppes helt under i rent vann i et glass.

Edited by kent

aha, så den "ser gjennom" det røret du har utenpå, trenger ikke å komme direkte i kontakt med vann for å fungere? Har bestilt meg en tunze, kommer i morgen :)

Du kommer ikke til å angre:-) Jeg kan sende deg et bilde hvis det blir et problem hos deg også.

VidarJ

Er det noen som vet hvem som produserer disse påfyllingssystemene? Kunne jo vært interessant å sende noen spørsmål til dem. Han mr Wong er jo ikke den stødigste i engelsk, så jeg klarte ikke å få han til å skjønne hva jeg kom fram til ved feilsøkingen, og få et eventuelt svar på hvorfor det er slik...:?