Jump to content

Sliter med Ammonia og Nitrite!!!

diseldyret
 Share

Recommended Posts

Jeg har et RSM 250 som ble satt i drift for ca 3 mnd. siden.

Har ca, 35 kg LS og kun noen få småfisker, noen kapper, en lærkorall div. nyttedyr.

Tok følgende målinger i dag;

Temp - 28,3

Ca - 440 ppm

dKH - 7,5

PH - 8,4

Ammonia NH4 - 0,25 ppm

Toxic Ammonia NH3 - 0,0375 ppm

Nitrate NO3 - 0 ppm

Nitrite NO2 - 0,1 ppm

Bruker testkittet til RSM som fulgte med!

Har skiftet ca. 75 liter saltvann for noe få dager siden!

Kan det være for dårlig sirkulasjon i karret?? (Har kun orginalpumpene 2500 l/h og 1200 l/h).

Edited by diseldyret

Jeg har et RSM 250 som ble satt i drift for ca 3 mnd. siden.

Har ca, 35 kg LS og kun noen få småfisker, noen kapper, en lærkorall div. nyttedyr.

Tok følgende målinger i dag;

Ca - 440 ppm

dKH - 7

PH - 8

Ammonia NH3/NH4 - 0,25

Nitrate NO3 - 0 ppm

Nitrite NO2 - 0,1 ppm

Bruker testkittet til RSM som fulgte med!

Har skiftet ca. 75 liter saltvann for noe få dager siden!

Kan det være får dårlig sirkulasjon i karret?? (Har kun orginalpumpene 2500 l/h og 1200 l/h).

Jge tror ikke sirkulasjon er problemet, dersom det da i det hele tatt er et problem. Husker ikke helt hva som er akseptable verdier og ikke, men er dette høyt? Såvidt jeg skjønner er dette både NH3/NH4 (ammoniakk og ammoniumion), og du må da regne ut toksisk mengde (bruke tabellen i heftet). Man skal jo ikke detektere noe nitritt, men jeg tar alle resultater med RSM-testene med en klype salt.

Uansett så antyder dette resultatet at omdannelsen av ammoniakk og nitritt videre til nitrat ikke fungerer optimalt. Denne omdannelsen kalles nitrifisering og utføres stort sett av bakterier. Du kan øke denne kapasiteten ved å tilsette mer LS, eller annen materiale som stimulerer biofilm-dannelse og dermed mer bakterier i karet.

Jge tror ikke sirkulasjon er problemet, dersom det da i det hele tatt er et problem. Husker ikke helt hva som er akseptable verdier og ikke, men er dette høyt? Såvidt jeg skjønner er dette både NH3/NH4 (ammoniakk og ammoniumion), og du må da regne ut toksisk mengde (bruke tabellen i heftet). Man skal jo ikke detektere noe nitritt, men jeg tar alle resultater med RSM-testene med en klype salt.

Uansett så antyder dette resultatet at omdannelsen av ammoniakk og nitritt videre til nitrat ikke fungerer optimalt. Denne omdannelsen kalles nitrifisering og utføres stort sett av bakterier. Du kan øke denne kapasiteten ved å tilsette mer LS, eller annen materiale som stimulerer biofilm-dannelse og dermed mer bakterier i karet.

Jeg har jo 35 kg med LS, skulle tro det var nok. Jeg har også oppblomstring av noe grønne alger og rødalger med luftbobler. Alt dette skjedde etter at jeg fant ut at Saliniteten var for lavt. For å øke saltinnholdet tilførte jeg nytt saltvann for å kompensere fordampet vann, ca. 3 - 4 liter i døgnet til jeg hadde en Salinitet på 1.026. Etter en ukes tid begynte oppblomstringen. Helt enig at RSM-testene er upålitelig og kompliserte synes jeg. Mg-testen får jeg ikke til og fungere i det hele tatt, prøvd flere ganger uten resultat!