Jump to content

Elos akvarie.

scorpio
 Share

Recommended Posts

• Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei. Er det noen her som vet om nettbutikk som fører elos akvarie? har sett dyrego har det men de lister ikke priser.

Elos akvariene føres kun av Dyrego Kilden og Dyrego Kvadrat og kan ikke kjøpes via noen nettbutikker, priser fås på forespørsel til Kilden eller sentralt i Stavanger. Henvendelser til Elos forhandlere i utland blir henvist til Norge.

Hva gjør Elso best? :shock:

Har begynt og vurdere nytt kar. Men har ikke helt bestemt meg for den tekniske løsningen ennå! :D

Det lurer jeg også på, bør jo ver bra til den prisen. de er jo svin dyre:(

en ting jeg ikke synes er bra, det er at sumpen er liten. den burde vert større slik det er plass til mer LS hvis du ikke vil ha så mye LS i selve karet.

Elos

Er enig i det, har veldig lyst på et med tiden. Kunne tenkt meg et på ca 500 liter. Ser Dyrego på Kvadrat selger, koster rett over 30000 kr for elos 120.

Legg på godt 10 til så har du 120 xl. Det er på 480 liter+ sump.

Mål: 120*80.*55. Utrolige muligheter ang aquascaping:-)

Mvh Scorpio

elos

God morgen Morten.

Nå har jeg lest over innleggene mine en gang til.Og jeg kan ikke se at jeg har skrevet at finish/design er viktigere enn gode tekniske løsninger..:confused:

Når det er sagt,så er det min høyst personlige mening/erfaring at Elos sine tekniske løsninger lys,armaturer,reaktorer etc etc,ikke står tilbake fra andre produsenter sine.Og dette er mitt tredje Elos akvarie på ca halvannet år.Selv om jeg i dette tilfellet har skummer fra Deltec og armatur fra ATI.Deltec skummer er valgt pga "gammel vane" og ATI pga at Elos ikke har 8 rørs t5 armatur pr idag.

Jeg setter store krav til design/finish,bråking og surklelyder på akvariumet mitt da jeg har det stående mitt i stua mi:-)

Den eneste lyden jeg hører er brumming fra 2 stk Vortech pumper.

At jeg har skrevet ingen over,ingen ved siden er min personlige mening,og den må jeg jo få lov til å ha..?

Mvh Scorpio

Nå kan jeg egentlig ikke uttale meg om kvaliteten siden jeg ikke har nok erfaring med andre produsenter for sammenligning, men når det gjelder det visuelle designet så har jeg ikke sett noen som kan matche Elos. Dette blir jo likevel veldig individuelt.

For meg så er designet på møbelet, akvariet og teknikken (den delen som vises) minst like viktig som det som er oppi dersom man velger å ikke bygge inn systemet på en eller annen måte. Selv om produsent X hadde laget noe som var fullstendig overlegent alt annet på markedet så hadde jeg ikke brydd meg noe som helst dersom jeg ikke likte hvordan det så ut. Faktisk var det når jeg tilfeldigvis kom over noen Elos-bilder at jeg bestemte meg for å starte på nytt i denne hobbyen etter en pause på litt over ti år.

EDIT:

Lill: Pøs på med flere bilder da! Ser veldig bra ut så langt :D Vurderte du 250W-versjonen av E-Power? Hvilke pærer kjører du med nå?

Edited by paalrune

Jeg har litt spørsmål om Elos kar, men vil ikke kuppe tråden til Lill, så jeg spør her.

Hva er det som inneholder når man kjøper en "komplett" elos system?

Har ikke prisene nøyaktig i hodet, men mener 120Xl ligger på par og førti ink sump, skummer, osmolator og returpumpe.

Er det noe mer i sumpen, eller er det bare et enkelt glasskar? Og da er det KUN de fire tingene som du nevner her, som følger med i et slikt komplett system?

Haimat.

elos

Jeg har litt spørsmål om Elos kar, men vil ikke kuppe tråden til Lill, så jeg spør her.

Hva er det som inneholder når man kjøper en "komplett" elos system?

Er det noe mer i sumpen, eller er det bare et enkelt glasskar? Og da er det KUN de fire tingene som du nevner her, som følger med i et slikt komplett system?

Haimat.

Hei:-)

Sump:delt i 4.3 stk små kammer,som består av mekanisk filtrering,bobblefelle og "reduction chamber" der du kan ha biologisk filtermatriale i og styre vanngjennomstrømningen selv.

Så er det et ferskvannsreservoar på ca 38 liter

Alt dette i en "glassboks" med ramme rundt og lokk+ utstansede hull til rør/slanger etc.du får ingen fordamping av vann fra sump

Alle tankgjennomføringer,rør og slanger.

Returpumpe

pumpe til NS skummer

Skummer

osmolator

Selve akvariumet og møbelskap

Så utenom må du ha lys og sirk pumper.

Mvh Scorpio