Lill Posted November 20, 2010 Report Share Posted November 20, 2010 I mange år har det å eie et saltvannsakvarium bare vært som en drøm for meg. Da jeg endelig fikk mulighet til å kjøpe meg et, så gikk mye tid til å finne ut hvilke system jeg ville ha. Siden jeg jobber i dyrebutikk så fant jeg ut at Elos var noe av det beste som er på markedet. Jeg endte for 3 mnd siden opp med et Elos 120 XL:D Glass tank: 120x80x50h cm (480L) Cabinet: 120x80x80h cm med mørkebrune dører. Glass filter: SUMP 1000/1000 Marine including Mechanical Filter, filter bags, biological chamber with regulating tap, spare water chamber dedicated to smaller aquarium up to the Skimmer: NS 1000 including EHEIM 1260 pump Level controller: Osmocontroller II including pump Pipings: overflow corrugated tube including connections, silicon tube and exit pipings Top -up pump: EHEIM 1260 Lyset er 2 x 150 W metallhalogen fra Elos. ser faktisk ut som en UFO som har kræsja i stua! Sirkulasjonspumper er 4 x tunze nanostream 6045 med multicontroller. Jeg har 50 kg med LS i karet, samt 5 sekker med caribsea hawaiiam black. Til dags dato har jeg kun 3 x Chrysiptera parasemaja samt en hjernekorall. Siden jeg har drevet med ferskvann i mange år så er dette en helt ny utfordring..alt må læres på nytt, men så lenge jeg er intresert så tror jeg dette kan bli både morsomt og spennende..flere bilder kommer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
guttungen Posted November 24, 2010 Report Share Posted November 24, 2010 ikke for å blande meg inn (jo det er visst det jeg gjør) men kan ikke all denne diskusjonen om ELOS klippes ut/fortsette i tråden om ELOS http://www.saltvannsforum.no/forum/showthread.php?t=17962 eller lignende. Første post så ut til å være ett godt grunnlag for en spennende tråd, men dette sklir ut litt :rolleyes: *Lill- Kjør på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimshans Posted November 24, 2010 Report Share Posted November 24, 2010 Da har jeg flyttet de mere Elos spesifikke diskusjonene over i en egen tråd, slik at Lill kan holde oss oppdatert på hvordan dette spesifikke Elos akvariet blir. Lill, du er hjertelig velkommen til å dele mer med oss, og så får du bare beklage de ivrige av oss som enkelte ganger sporer av litt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Håndtam Posted November 25, 2010 Report Share Posted November 25, 2010 Veldig bra utført aquascaping til dette dype karet:-) Blir spennende å følge med når det kommer koraller og annet levende på plass. Har slike Ufoer selv, fine lamper med mye lys! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lill Posted November 30, 2010 Author Report Share Posted November 30, 2010 Ting forandrer seg Endelig har jeg litt tid:D Siden sist har jeg skaffet meg en kjempesøt Salarias Fasciatus og en kjempeflott acanthastrea sp samt 40 stk med blå eremitt. Så nå er heldigvis eremittene og sneglene på plass...;-) Selv om karet er ganske tomt enda, så er det helt utrolig mye rart som beveger seg på steinene og i grusen, utrolig spennenede for ei som er nybegynner:D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haimat Posted November 30, 2010 Report Share Posted November 30, 2010 Fint! :-) Morsomt at du har valgt svart grus. (Følger spent med på utviklingen!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lill Posted November 30, 2010 Author Report Share Posted November 30, 2010 Fint! :-) Morsomt at du har valgt svart grus. (Følger spent med på utviklingen!) man må jo være litt vågal av og til:D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paalrune Posted January 2, 2011 Report Share Posted January 2, 2011 Tid for nye bilder snart? ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lill Posted January 23, 2011 Author Report Share Posted January 23, 2011 Litt oppdatering siden sist Siden sist har det blitt en del nye innflyttere. 2 firefish, 1 zebrasoma xanthurum og en del nye koraller, samt en Tridacna crocea stror jeg den heter. Etter jeg kjøpte karet har det irritert meg litt at lampene sjenerer litt. De henger 30cm over karet og sofan og tvn står 2 meter ifra, samt at jeg savner det blåe lyset som får fram neoneffekten på mange koraller.Derfor vurderer jeg faktisk å kjøpe meg en LEDlampe fra vertex. Har samboern på gli;-);-);-) Så vi får se om når Januar er over om lampen på linken er på plass Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KKjetil Posted January 23, 2011 Report Share Posted January 23, 2011 Det ble utrolig flott ! den lampen var jo helt rå, hvilke merke er det ? Likte spesielt den store muslingen =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lill Posted January 23, 2011 Author Report Share Posted January 23, 2011 Det ble utrolig flott ! den lampen var jo helt rå, hvilke merke er det ? Likte spesielt den store muslingen =) merket på lampa er Vertex;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stig-Arne Posted January 23, 2011 Report Share Posted January 23, 2011 Finnes det noen som forhandler Vertex i Norge? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mazak Posted January 23, 2011 Report Share Posted January 23, 2011 Finnes det noen som forhandler Vertex i Norge? De selger den på Dyrego på kvadrat, koster 20000 kr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gguldal Posted January 24, 2011 Report Share Posted January 24, 2011 De selger den på Dyrego på kvadrat, koster 20000 kr Hyggelig pris da Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paalrune Posted January 24, 2011 Report Share Posted January 24, 2011 Blir ikke tøffere lampe enn den Vertex’en der Men… dersom fargen på lyset er det som er mest utslagsgivende for ”skuffelsen” din, så kunne du jo vurdert å forandre pærene i lampene du har? Mener på du sa i en annen tråd at du brukte Elos sine 14k pærer. Elos opererer med en del mindre blå lys på disse pærene enn mange andre produsenter. 14k fra Elos er vel strengt tatt veldig hvit og ment brukt sammen med en eller annen form for actinic supplement. Fikk nylig en 150W E-power selv til mitt Elos Mini. Jeg gikk for Spectra Chrome Abyss (20k) Jeg var redd for at dette ville bli for blått og kunstig, men det er ikke tilfelle i det hele tatt synes jeg. Denne gir bra ”neoneffekt” Om du vil ha enda blåere, bør du nok vurdere en annen produsent. Dette er vel kanskje det mest negative med disse lampene. Man har ikke tilgang til å supplere med T5 som i mange andre armaturer, så valget av pære blir enda mer kritisk. Bare et lite tips – litt kjipt om du føler du må selge lampene dine så tidlig. PS: Husk også at du har flere versjoner av den Vertex-modellen: http://reefbuilders.com/2010/11/10/illumina-260-cree-xpg/ ... samt at jeg savner det blåe lyset som får fram neoneffekten på mange koraller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lill Posted January 24, 2011 Author Report Share Posted January 24, 2011 De selger den på Dyrego på kvadrat, koster 20000 kr Ikke på lampen på 95cm..Den er betydelig billigere.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agathos Posted January 24, 2011 Report Share Posted January 24, 2011 Ikke på lampen på 95cm..Den er betydelig billigere.. Hvor lang er den til 20k da? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lill Posted January 24, 2011 Author Report Share Posted January 24, 2011 Blir ikke tøffere lampe enn den Vertex’en der Men… dersom fargen på lyset er det som er mest utslagsgivende for ”skuffelsen” din, så kunne du jo vurdert å forandre pærene i lampene du har? Mener på du sa i en annen tråd at du brukte Elos sine 14k pærer. Elos opererer med en del mindre blå lys på disse pærene enn mange andre produsenter. 14k fra Elos er vel strengt tatt veldig hvit og ment brukt sammen med en eller annen form for actinic supplement. Fikk nylig en 150W E-power selv til mitt Elos Mini. Jeg gikk for Spectra Chrome Abyss (20k) Jeg var redd for at dette ville bli for blått og kunstig, men det er ikke tilfelle i det hele tatt synes jeg. Denne gir bra ”neoneffekt” Om du vil ha enda blåere, bør du nok vurdere en annen produsent. Dette er vel kanskje det mest negative med disse lampene. Man har ikke tilgang til å supplere med T5 som i mange andre armaturer, så valget av pære blir enda mer kritisk. Bare et lite tips – litt kjipt om du føler du må selge lampene dine så tidlig. PS: Husk også at du har flere versjoner av den Vertex-modellen: http://reefbuilders.com/2010/11/10/illumina-260-cree-xpg/ Planen var å kjøpe en E-lite, en liten LED lampe fra Elos som kan henges i midten med blått lys..men jeg blir fremdeles ikke kvitt UFO effekten som kan vises i hele bygda. Hvis det blir nytt lys så blir det vertx illumina 900. Systemet jeg har kjøpt er nokså dyrt, derfor vil jeg slippe å irritere meg over småting:D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paalrune Posted January 24, 2011 Report Share Posted January 24, 2011 Jepps. har sett den varianten med det originale feste for en E-lite mellom to E-power. Er ikke fan av den egentlig. Da blir det ikke lenger UFO, men Enterprise Jeg holder på å koble opp samme lampa selv - driver å lager til en liten festeanordning så jeg slipper å henge den fra wire'ne: ser rart ut med de pga takhøyde på snart 2.80 Men bare så jeg forstår "ufo effekten": hehe Problemet er at lampene henger såpass høgt over vannoverflata at du blir "blenda" direkte av lyset og/eller får lyssøl utover gulv/vegger? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mazak Posted January 24, 2011 Report Share Posted January 24, 2011 Hvor lang er den til 20k da? Den er 125 cm lang Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agathos Posted January 24, 2011 Report Share Posted January 24, 2011 Den er 125 cm lang Takk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lill Posted January 26, 2011 Author Report Share Posted January 26, 2011 Jepps. har sett den varianten med det originale feste for en E-lite mellom to E-power. Er ikke fan av den egentlig. Da blir det ikke lenger UFO, men Enterprise Jeg holder på å koble opp samme lampa selv - driver å lager til en liten festeanordning så jeg slipper å henge den fra wire'ne: ser rart ut med de pga takhøyde på snart 2.80 Men bare så jeg forstår "ufo effekten": hehe Problemet er at lampene henger såpass høgt over vannoverflata at du blir "blenda" direkte av lyset og/eller får lyssøl utover gulv/vegger? Stemmer det:-) Hadde akvariet stått i et anna rom eller noe lignenede hadde det ikke vært noe problem,lyse blir litt volsomt når mørket kommer ute..Vertex lampen er dimbar, derfor er ikke lyset så sterkt når det begynner å kveldes:D Eg e ganske overaska over alt den maen min må finne seg i.."hu blir alldri fornøyd" tenke han sikkert:lol:... Du må legge ut bilder på lampeprosjektet ditt:D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Håndtam Posted January 26, 2011 Report Share Posted January 26, 2011 Kanskje dimmbare ballaster til lampene dine hadde vært en løsning? Mine E-powers dimmes til 50% styrke vha en GHL kontroller, fint for å balansere med resten av belysningen i rommet. Dimmbare Mh-ballaster produseres av bla metrolight.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paalrune Posted January 27, 2011 Report Share Posted January 27, 2011 Stemmer det:-) Hadde akvariet stått i et anna rom eller noe lignenede hadde det ikke vært noe problem,lyse blir litt volsomt når mørket kommer ute..Vertex lampen er dimbar, derfor er ikke lyset så sterkt når det begynner å kveldes:D Eg e ganske overaska over alt den maen min må finne seg i.."hu blir alldri fornøyd" tenke han sikkert:lol:... Du må legge ut bilder på lampeprosjektet ditt:D Ja, det var dette jeg var redd for selv, siden jeg bare har 43x43 cm overflate på tanken. Jeg vurderte å montere lyset enda lavere enn jeg gjorde for å forhindre lyssøl, men det ville blitt for upraktisk å komme til nedi akvariet, pluss det kunne gitt litt temperaturproblem i et så lite system (det kan det vel strengt tatt slik det er nå også ) Uansett, jeg vurderer å få laga en tynn ”ring” som kan ligge oppå glasset, ytterst i reflektoren. Det vil hindre sølet for min del. (Testa så vidt litt i går – funka fint det.) For din del vil det vel ha vært nok om du bare senka lampene? De trenger vel ikke stå så høyt som de gjør nå? Her er et mobilbilde jeg tok i går like etter jeg monterte lampa. Fargene på bildet stemmer ganske bra. Har hørt andre si at denne pæra vil bli bittelitt mer blå og bittelitt mindre rosa etter at den har fått gå en uke eller to. Er veldig fornøyd med fargen som den er uansett, selv om andre mener det blir ”bedre”. Vi får se…. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lill Posted March 11, 2011 Author Report Share Posted March 11, 2011 En liten oppdatering siden sist Etter å ha tenkt på ny lampe en stund, er den endelig kommet i hus. Det ble en vertex illimuna 900. Tok den med heim fra kilden 3 Mars, og fikk hengt den opp 5 Mars. Siden samboeren skulle på firmafest på Fredag, måtte jeg smøre meg litt med tolmodighet, tok ikke sjangsen på å henge opp ei lampe til X antall tusen på egenhånd. De som mener at LED fra vertex er for dårlig kan bare gå å legge seg, for dette er noe av det råeste jeg noen gang har sett! Fargene og lyset er bare helt fantastisk, og sammen med USB pinnen kan jeg styre det akkurat slik jeg vil, selv om jeg ikke har fått det helt til enda. Men tolmodigheten min er ikke så tynnslitt som en viss annen person her inne med samme lampe Synes personlig at lampen har et veldig behagelig lys, spesielt på kvelden, det sjenerer ikke i det hele tatt..Fiskene var lettere sjokka de første dagene, men det virker som de har blitt godt vant med den nye "himmelen" Dette merkes også på korallene, som jeg synes har blitt mye finere:-) Legger ved noen bilder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts