Jump to content

Innkjøp/oppstart av nytt akvarie!

thorep
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg skal starte ett nytt saltvannsakvarie.

Innkjøpslisten er som følger:

Juwel Rio 180 - Drammen Zoo Center - 2499,-

2x Tunze - Nanostream 6045 - korallen.no - 896,- pr stk

Deltec mce 600 skummer - korallen.no 3026,-

Dette blir ett akvarie uten sump.

Si ifra hvis noen har tips til endringer , kanskje en billigere skummer.

Ender vel med at jeg må fjerne toppen på juwel akvariet , så da trenger jeg tips til lys. Vil helst ikke feste noe i tak eller vegg.

Det lokket som står på juwel idag må vel bort tenker jeg , men er det da....hvordan skal jeg forklare det , noen armatur løsninger som går ann få kjøpt ferdig? Sett på noen bilder at noen har armatur med ett par "ben" på som står på akvarie kanten. Hva hvis jeg seinere vil ha fks kalkmikser osv , får man de som dispensere som kan stå utenfor akvariet uten sump ?

Og hva med mekanisk filter? trengs det?

Men har også sett fra tunze at man kan få overrenning som henger på kanten , så man slipper og borre. Men tviler på at en sump får plass i underskapet til juel 180 ( det er jo todelt skap)

endring: fant her:) http://www.tunze.com/fileadmin/gebrauchsanleitungen/x5074.8888.pdf

endre igjen:

http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=NO&user_tunzeprod_pi1[predid]=-infoxunter004

med tunze overrenning (slipper borre) og ett sånt http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=NO&user_tunzeprod_pi1[predid]=-infoxunter004 compact kit så kan det hende sump går alikevel , MEN veldig dyrt.

Du kan kjøpe Aqua Medic sin Oceanlight T5 serie som står på ben på kanten av karet. Jeg har bestillt en slik til mitt 240 liters Juwel kar. Da må du ha sump eller utvendig skummer.

De orginale Juwel rørene holder hvis du bruker reflektor og bare har fisk og mykkoraller.

Jeg bruker et bøttefilter med Matrix og Purigen, ingen skummer da den ble for stor for karet mitt.

Blir hangon skimmer ja , ser det nå.

http://www.juwel-aquarium.co.uk/aquarium-lighting.html

der er en link til forskjellig lysutstyr som passer til rio 180. Tips?

Avhengi hva du skal ha i karet............

Skal du bare ha lite lyskrevende myk-koraller - ja da kan du velge et av de rørene under kategori saltvann i lista på linken din. - og bruke orginal lampe ....

Hvis ikke - må du gå for en lampe med flere rør eller en med metallhalogen, (evt. i kombinasjon).

Som jeg har skrevet tidligere... Tetter du igjen alle hull i filterboksen som allerede er i Juwel-karet ditt....

Ja da får du overrenning hit, og fjernet overflatehinna på vannet. Da får du en liten sump i karet.

Du beholder selvfølgelig gitteret på toppen av boksen - som vannet skal renne gjennom.

(Jeg tror å huske at jeg laget det litt høyere, for å få litt høyere vannstand i karet.)

I denne boksen/sumpen hadde jeg pumper til nitratfilter, fosfatfilter og kalkreaktor, samt turen til skummeren, Deltec MCE 600.

Returen gikk tilbake til karet.

Avhengi hva du skal ha i karet............

Skal du bare ha lite lyskrevende myk-koraller - ja da kan du velge et av de rørene under kategori saltvann i lista på linken din. - og bruke orginal lampe ....

Hvis ikke - må du gå for en lampe med flere rør eller en med metallhalogen, (evt. i kombinasjon).

Som jeg har skrevet tidligere... Tetter du igjen alle hull i filterboksen som allerede er i Juwel-karet ditt....

Ja da får du overrenning hit, og fjernet overflatehinna på vannet. Da får du en liten sump i karet.

Du beholder selvfølgelig gitteret på toppen av boksen - som vannet skal renne gjennom.

(Jeg tror å huske at jeg laget det litt høyere, for å få litt høyere vannstand i karet.)

I denne boksen/sumpen hadde jeg pumper til nitratfilter, fosfatfilter og kalkreaktor, samt turen til skummeren, Deltec MCE 600.

Returen gikk tilbake til karet.

Veldig bra svar! Hadde ikke tenkt på at jeg kunne gjemme unna ting oppi der:)

nå er listen sånn her:

Juwel Rio 180 - Drammen Zoo Center - 2499,-

2x Tunze - Nanostream 6045 - korallen.no - 896,- pr stk

Deltec mce 600 skummer - korallen.no 3026,-

Lys til akvarie arcadia ibar - webzoo.net - 1300