Jump to content

Accipiters 350 liter saltvannskrok

Accipiter
 Share

Recommended Posts

Jeg har hatt en drøm om å drive et eget saltvannsakvarium siden jeg fikk mitt første 60-liters ferskvannsakvarium da jeg var 8 år. Senere ble dette oppgradert med en 120 liter, og nå, som 16-åring, har jeg altså fått muligheten til å ta skrittet videre til saltvann.:-) Med en pappa som er biolog, og derfor også veldig interessert og fascinert over korallrev og biologisk mangfold, satser vi på å få bygd opp et lite, pent vindu til havets mest fantastiske økosystem.;-)

Jeg holder til i Midt-Telemark, og prosjektet er om å gjøre å få billigst, enklest og naturligst mulig. Fokus kommer til å ligge på mer enn bare korallene. Mange andre dyr, som reker, eremitter, snegler, sjøstjerner, krabber m.m., er vel så spennende for min del. Derfor vil hovedvekten av koraller ligge på enkle mykiser, og forhåpentligvis vil derfor et veldig enkelt oppsett fungere. Men her er jeg avhengig av kritikk, råd og erfaringer fra dere!

Ingenting er kjøpt inn enda, bare et alt for stort kar som igjen skal selges. He-he; første feilen er allerede gjort før jeg har begynt. Flott.:rolleyes:

(Vi har forresten et håp om å få litt liv i akvariet før jul, så får vi se om dette går!)

Okey, til planen:

Akvarium

350 liter hjørneakvarium med buet front, 87x87x61 (radius x radius x høyde)

INGEN SUMP! Dette er i hovedsak av hensyn til plass og støy, og fordi ingen hjørneakvarier selges med ferdig overrenning, så planen er faktisk å klare meg uten sump. Tiden vil vise om dette kommer til å fungere!

Møbelet er en ferdig variant på 70 cm.

Sirkulasjon

Tunze Turbelle stream Kit TS12. I følge leverandør vil dette i hvert fall være nok. Hva tror dere? Har kun en pumpe noen ulemper som jeg ikke kan unngå?

Filtrering

Levende stein, x antall kg. Dette finner jeg ut etter hvert som karet kommer opp.

Sandlag: Tenker 10 kg med Miracle Mud blandet med CaribSea Aragamax Sugar-Sized Sand, til sammen ca 10 cm høyde. I følge leverandør til Miracle Mud, vil mirakelet dems fungere som et anaerobt miljø med nedbrytning av nitrat allerede ved kun 2,5 cm tykkelse, så jeg vil tro dette holder med god margin. I tillegg vil jeg selvfølgelig tilsette en pakke med mikroliv i bunnlaget, og jeg tenker også å holde en type alge som tar opp fosfat (tipper det blir en Caulerpa sp.). Hva tror dere om løsningen? Bør sanden blandes eller legges lagvis, og vil dette fungere som en god DSB-løsning?

NB! Noen som har erfaringer med lukt ved å drive DSB?

Jeg har sett flere eksempler på at kun Miracle Mud og systemet rundt dette skal fungere uten skummer, men som et lite supplement har jeg tenk å sette en bitteliten skummer i hjørnet bakerst i akvariet; Tunze DOC Skimmer 9002.

Grunnen til at jeg satser på DSB/Miracle Mud og en så liten skummer, er for det første at jeg er stor fan av naturlige løsninger, for det andre fordi store skummere ofte bråker litt (og akvariet skal stå i stua), fordi en stor skummer tar mye plass i.o.m. at jeg ikke har tenkt til å ha sump, og fordi skummere rett og slett skummer ut mye av mikrolivet, som jeg er så fascinert for, og som dessuten er en biologisk faktor i karet.

Vannverdier

Disse kommer til å testes, om ikke alle like regelmessig:

pH

KH

Ammoniakk

Nitrit

Nitrat

Magnesium

Fosfat

Kalsium

+saltinnhold

Belysning

Her er jeg veldig i tvil, siden det er vanskelig å finne et ferdig system for hjørneakvarier. Det utseendemessige er viktig, siden akvariet skal stå i stua. Det jeg har havnet på er den jeg har linket til under (170W LED) Tror dere den vil holde, og vil den sende ut lys i de fleste kroker i akvariet? Her er jeg rett og slett veldig i tvil, men ifølge mine matteegenskaper skal den få grei plass omtrent midt over akvariet. ;-)

Forøvrig; er det noen som har erfaringer med denne nettsiden, eller dette lyset?

http://www.aquashoponline.com/28-new-generation-maxspect-programmable-aquarium-led-lighting-g2.html

Her setter jeg pris på tips og innspill!

Annet utstyr

Miracle Mud’en står får det meste av tilsetningen av sporstoffer, siden jeg har tenkt å kun holde mykkoraller, knapper og skiver. I tillegg kommer jeg manuelt til å tilsette Tropic Marin BioCalcium.

Fisk

Tenker enkle, fredelig fisker. Ingen eksakt plan enda, men har litt lyst til å holde en liten stim av en eller annen type à Noen tips?

Dessuten elsker jeg synet av Banggaier, og en Z. flavescens blir jeg nok nødt til å ha.

Men generelt, her begrenser prisen litt, og mangfoldet blir nok litt begrenset for å senke belastningen på karet.

Koraller

Som nevnt tidligere, her blir det mye mykt!8-)

Nyttedyr

Kommer ved oppstart, men tenkte å handle herfra: http://www.liveaquaria.com/product/aquarium-fish-supplies.cfm?c=420

Noen erfaringer med tilsendninger av nyttedyr i posten?

Mest fornøyd med: At vi endelig skal få vårt første saltvannsakvarie!

Minst fornøyd med: At vi ikke har fått det før nå! hehe

Videre fremdrift: Innkjøp og konstruktiv kritikk fra dere;-)

Da er det bare å fyre løs! Alt av innspill, kritikk og erfaringer blir mottatt med stor takk!:-)

Edited by Accipiter

Se der dukket det opp en mangel allerede! ;-) Syns det virket litt rart m.t.p. regler mot transport av levende dyr over landegrenser, men er jo mange måter butikker klarer snike seg unna på, på en lovlig måte vel og merke. :)

Men takk. Da ender jeg opp med handel fra norsk akvarieforetning istedet! :-)

Hei.

Dette ser spennende ut. :-)

Gøy at noen satser på naturmetoder, skal bli spennende å følge prosjektet videre.

Jeg er veldig tilhenger av naturmetoder, som mange sikkert har fått med seg- til det kjedsomlige ;-)

Noen små innspill.

Jeg ville lagt Muden på bunn og "forseglet" med et sandlag, ikke blandet dette sammen.

Jeg har ikke noen egen erfaring med denne mudden, men hos de som har brukt den, fortelles det om viktigheten at den ikke slipper fri i vannet.

Blir vist et griseri uten like om den eksponeres direkte til vannet.

At Muden er så magisk at man ikke trenger skummer er forlengst motbevist.

Mange har testet og det har gått galt- Så det er fint at du supplerer med skummer.

Sirkulasjon..

Jeg ville valgt to eller tre mindre pumper med litt styring slik at du får varierte vannbevegelser.

Og jeg ville seriøst vurdert en Tunze NanoWavebox, for å få flotte bølger i akvariet. Men siden du har hjørneakvarium er jeg litt usikker på effekten, men det kan sikkert Emmil svare på. (mener han tester ut i sitt hjørneakvarium)

Lys.

De LED lampene jeg har sett lyser veldig "rett ned" med svært liten spredning.

Ville faktisk vurdert enten T-5 eller Metallhallogen lampe.

Levende dyr bør du kjøpe her i landet, få nettbuttikker sender slikt.

Og det kan være greit å se før man kjøper.

Bare spørr om du lurer på noe, vi prøver å svare så godt vi klarer.

Selv om vi har flere meninger en akvarister...

Lykke til og hold oss oppdatert- Husk bilder ;-)

Takk for innspill Sven-Egil! Akkurat det jeg etterspurte, og kjempegøy å se at flere satser på naturlige løsninger; det har jeg fått med meg.;-)

Vedrørende sirkulasjonen havnet jeg på en pumpe for å reduasere antallet av teknisk utstyr i karet. Jeg var klar over at spredningen ikke blir helt optimal, så jeg lurte litt på å sette en Nanostream 6045 på motsatt side, men dette må jeg se litt an når karet er oppe.

Angående Waveboks, kom jeg fram til at det hadde blitt litt "krøkete" i hjørnekaret mitt. Karet jeg ser på har buet front, og ettersom jeg har forstått bør Waveboksen treffe vinkelrett på en annen vegg for å få bra bølgeeffekt. Videre tar den litt stor plass i forhold til en ordinær pumpe, og er litt dyrere, så jeg tror jeg må la Waveboksen ligge litt. :-| Men er jo ikke umulig å invistere i senere heller. :-)

Grunnen til at jeg havnet på LED var:

1. Varer lengre; mindre handling av nye lysrør.

2. Lavere strømforbruk.

3. Armaturet jeg linket til ser ut til å være rimelig pent, og det passer inn til stueomgivelsene, noe mamma setter pris på. heheheh ;-)

4. Det er faktisk utrolig vanskelig å finne ferdige lysoppsett som passer over hjørneakvarier..

MEN etter råd fra deg, så går imorgen turen om alle nettbutikker jeg kan spore opp som selger T5- og MH-armaturer, så får vi se om jeg kommer med et nytt forslag!;-)

Bilder kommer når akvariet er oppe og går! (holdt av et innlegg i starten til loggføring og progresjon:-))

Edited by Accipiter

Spennede prosjekt..

Har sett en del på miraclemud selv og hadde tenkt å prøve det i sump, men har ikke kommet så langt enda. Har kjørt et 70l med mest mykt og noen sps i et halvt år nå uten skummer. Myk korallene har vokst MYE og det samme har macroalgene i sumpen.. Vil virkelig anbefale å sette inn sump for da kan du virkelig kjøre "naturmetoden" fult ut med lys 24/7 over macroalger. da vokser dem latterlig fort, spesielt caulerpa. Har dem selv i sump med 6000k t8lysrør og nesten ingen sirkulasjon. Vokser sikkert 1 cm om dagen.

Når det gjelder lys så har du mange muligheter da du kun skal ha mykkoraller. Så det er bare å lete. Sjekk ut linker her på saltvannsforum.

Nyttedyr kan jeg sikkert sende deg, men helst når det er litt varmere i været.

Ellers følger det også med endel på levendestein og ikke er det spesielt dyrt i butikk heller.

Blir spennede å følge dette videre..

Da har jeg til slutt havnet på et armatur av Sunlight Supply; TEK Light. Armaturen inneholder 6 x 39 W rør, og jeg tror jeg kommer til å gå for 2x AquaSun, 2x Actinic White og 2x Super Actinic R.

Satser på at den gjør jobben, men dessverre blir den hengende litt utenfor noe av frontglasset siden den er så lang (92 cm x 38 cm x 6,5 cm), men tror nesten ikke det blir merkbart :-)

Nyttedyr kan jeg sikkert sende deg, men helst når det er litt varmere i været.

Ellers følger det også med endel på levendestein og ikke er det spesielt dyrt i butikk heller.

Blir spennede å følge dette videre..

Fint å høre at flere har fått det til uten mye teknisk utstyr! Da bør det vel funke for meg og:rolleyes:

Takk for tilbudet om nyttedyr! Karet er nok oppe å går om ikke alt for mange ukene, så vil tippe at det blir noen kalde måneder en stund etter oppstart. Sender deg en PM om planene blir endra :)