Jørgen Lønø Posted November 17, 2010 Report Share Posted November 17, 2010 (edited) Det kommer en del uventetde anrep i akvariet. Her en odonus niger som prøver å spise en namateleotris, som den tydeligvis har fanget. Slapp oppi litt mat for å prøve å redde nemateleotrisen, men da var desverre odonusen ganske nær et grønn slangestjerne. Nemateleotrisen levde,men ble strakst tatt av slangestjernen. Jeg har to store beist, begge kjøpt som fiskesikre. En i butikk, og en privat. Har mistet mye fisk i det siste. Bl.a en Achanturus Japonicus, en imperator, to pygopelites, et par dvergkeisere, og en del anthias. Kan slangestjernen være synderen? Har andre fisk som lever i beste velgående, og ofte svømmer nær slangestjernen. Edited November 17, 2010 by Jørgen Lønø Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven-Egil Posted November 17, 2010 Report Share Posted November 17, 2010 Jeg har også en slik Odonus Niger, eneste han tok var reker. Aldri sett den plage fisker, og jeg har en del småfisk. Men Trigger er Trigger.... man vet jo aldri med dem. Den grønneslangestjernen er en notorisk fiskejeger. Kryper frem om natten og kutter opp buken på sovende fisk med små beinkniver den har ytterst på armene. Den er definert som "Not Reef Safe" i mange bøker, erfaringer og selvsyn over tid bekrefter dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Lønø Posted November 17, 2010 Author Report Share Posted November 17, 2010 Heller aldri sett odonusen plage eller prøve å fange småfisk før, og Nematelotris er jo ikke akkurat langsom. Får vurdere om jeg skal fjerne slangstjernene. Kanskje noen vil ha dem i et mantis kar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven-Egil Posted November 17, 2010 Report Share Posted November 17, 2010 De kan jo egne seg i sumpen for å spise detrius og eventuelle for-rester, om man da ikke filtrerer så grundig at sumpen er ren for slike ting. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven-Egil Posted November 17, 2010 Report Share Posted November 17, 2010 Bare en tanke: Om fisken var skadet kan det jo ha trigget triggeren litt ekstra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Lønø Posted November 17, 2010 Author Report Share Posted November 17, 2010 Sumpen var en god ide. Har allerede en krabbe der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Lønø Posted November 18, 2010 Author Report Share Posted November 18, 2010 Da var det ene grønne beistet fanget og plassert i sumpen. One down, one to go ;-) Har også en svart med lange armer og pigger. Kan den også være en fiskejeger? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven-Egil Posted November 18, 2010 Report Share Posted November 18, 2010 De sorte pleier å være helt trygge, men noen garanti har man aldri... Jeg hadde en gulkirurg som elsket å spise LPS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lonish Posted November 18, 2010 Report Share Posted November 18, 2010 Den svarte med pigger tok ingenting hos meg. (Såvidt jeg vet hvertfall.) Så vil tro den er trygg! Sjuk den triggern din da. Stakkars lille krabat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts