Jump to content

Planlegger nytt prosjekt

KKjetil
 Share

Recommended Posts

Sitter å planlegger et nytt prosjekt om dagen. Har tenkt en del på hvordan jeg vil ha det men er fremdeles veldig usikker på mål og den tekniske biten. Det jeg er helt sikker på er at jeg skal kjøpe ordentlig kvalitetsutstyr denne gangen og at akvariumet skal være helglass.

759706.jpeg

Det jeg lurer på er

* i enden skal jeg ha overrenningen og jeg så for meg 4 sirkulasjonspumper vedsidna overrenningen, blir 4 stk ( 2 på vær side ) for mye ?

Hva med å bruke bølgesimulator ? er dette like bra / enda bedre ?

* spm nr 2 er , Hvis all sirkulasjonen er i den ene enden og " dytter vannet " mot den ene enden ( altså motsatt enda av hvor overrenningen er plasert ) vil dette få problemer for hvor " skitten havner "

Har selv pumpene på hver siden av avrenningen, og det fungerer fint her. Eneste som jeg opplever, og som også andre har opplevd med denne løsningen er at sanden på midten blir lett blåst bort.

Kjører Tunze: 2 x 6101 og 1 x 6105. I tillegg en liten 6025. Har forøvrig retur inn i motsatt ende av akvariet.

6105 pumpen er litt bedre, da denne kan vinkles i høyderetningen også. Slik at hadde jeg hatt 3 slike kan det hende jeg ikke hadde hatt problemer med sanden.

Det er ihvertfall mer enn nok sirkulasjon her. Akvariet mitt er 175x70x60 cm (lbh).

Jeg har heller ikke noe videre problem med at skitten samler seg opp. Det blir litt i den delen under pumpene, og antageligvis i steinrøysen rett foran avrenningsboksen. Men ikke noe jeg har merket så mye til.

Flere punkter etter at du har lest min tråd (Siden jeg har lukket den)

1. Ja, skiten havner i andre enden og du får mindre mengde vann gjennom sump (filtersystem) siden det vannet som kommer i retur blir dratt rett ned igjen. Løsningen her er å legge returvannet over akvariet og ned igjen i motsatt ende.

2. Sirkulasjonsmønstre er vanskelig. Har såvidt snakket med Rudi om dette, som hadde samme oppsettet som meg, og han hadde følgende problem. Sanden ligger ikke i ro. Om du skal ha pumper som klarer å dytte vannet så langt tar de med seg betraktelig mye sand på veien. Jeg har flyttet mine fire tunze slik at jeg har en i hvert hjørne (Tunze Turbelle II 6105 på multicontroller) + Waveboks (Den store) på singelkontroller. Det er forsovidt ikke noe videre problem mtp innsikt i kortenden.

Tanken er at akvariumet skal stå ca 20 inn i veggen slik at allt det tekniske havner i et rom bak veggen ( en liten bod )..

Det du mener er at overrenningen burde hennge på utsiden av karret ?

Stusser på om jeg skal ha returen gjennom glasser eller over og nedi akvariumet. hvet ikke om dere skjønner helt hva jeg mente med dette ,)