Jump to content

Skadet slangestjerne...

Chilli
 Share

Recommended Posts

Det første som møtte meg da jeg kikket inn i akvariet i morges var en skadet slangestjerne :( Den har mistet tuppene (ca 1,5 cm) på 2 av armene sine. Den ene tuppen ser jeg ligger inne blant steinene, men den andre ser jeg ikke. Noen som har formening om hva som kan ha skjedd? Hvem er synderen?? Trodde virkelig ikke jeg hadde noen så aggressive skapninger i akvariet mitt :shock: Her er lista:

2 stk ocellaris klovnefisk

1 stk slangestjerne ophiuroids

3 snegler

3 eremittkreps

1 pussereke

1 teppeanemone

Og slangestjerna som er skadet er en ophiarachna (green brittle star).

Det første som møtte meg da jeg kikket inn i akvariet i morges var en skadet slangestjerne :( Den har mistet tuppene (ca 1,5 cm) på 2 av armene sine. Den ene tuppen ser jeg ligger inne blant steinene, men den andre ser jeg ikke. Noen som har formening om hva som kan ha skjedd? Hvem er synderen??

Jeg mener å huske å ha lest at mange større sjøstjerner ikke trives i fangenskap og da gradvis går i oppløsning (!). Jeg har lest flere tråder på Reef Central der sjøstjernene får hull i seg. Kan det være noe lignende som skjer her?

Det virker ikke som den går i oppløsning, men mer som at noen har vært og dratt av den armene. Nå er det 3 av armene som mangler tuppen, hvorav den ene mangler faktisk flere centimeter :(

Fant jo også den ene delen liggende et annet sted i akvariet, så slik jeg ser det virker det som at noen rett og slett har spist seg gjennom armen dens og tatt med seg en bit :evil: Syns så utrolig synd på den... Kommer den til å klare seg mon tro?

Det virker ikke som den går i oppløsning, men mer som at noen har vært og dratt av den armene. Nå er det 3 av armene som mangler tuppen, hvorav den ene mangler faktisk flere centimeter :(

Fant jo også den ene delen liggende et annet sted i akvariet, så slik jeg ser det virker det som at noen rett og slett har spist seg gjennom armen dens og tatt med seg en bit :evil: Syns så utrolig synd på den... Kommer den til å klare seg mon tro?

Sannsynligvis. Brittle stars skal ha den evnen at de kan "slippe" armene dersom noe griper ta i dem, for å unnslippe predatorer. Dersom det er dette som har skjedd vil den klare seg fint, inntil den blir angrepet igjen da.

Sannsynligvis. Brittle stars skal ha den evnen at de kan "slippe" armene dersom noe griper ta i dem, for å unnslippe predatorer. Dersom det er dette som har skjedd vil den klare seg fint, inntil den blir angrepet igjen da.

Leste et sted nå at de kan regenerere armene om de ikke mister alle på en gang. Får håpe den klarer å vokse ut de 3 som er skadd, og at ingen plager den igjen! Men jeg trenger å finne ut hvem som er synderen - han må ut :evil:

Tror egentlig jeg ville vært glad til.

Den grønne slangestjernen er en rovstjerne som fra naturens side er konstruert for å spise fisk.

Den sniker seg frem om natten og kutter opp fisk med "små beinkniver" ytterst på armene sine, og det var den fisken...

Selvfølgelig kan målrettet foring gjøre den mer passiv og tilnærmet ufarlig.

Men det er uansett en skummel slangestjerne.

Over til skaden:

Det kan nesten høres ut som den har har kranglet med anemonen din.

Egentlig vanskelig å si hvem, hva etc.

Kan tilslutt nevne at regenerering av skalder på pigghuder et ytterst uvanlig i et akvarium, en skade medfører ofte død.

Slangestjerner har dårlig syn, men ekstremt god luktesans. og derfor føler de seg frem i karet..

har selv en stor grå/sort slangestjerne, og den har smakt på wawemakern noen ganger,.

skal ikke mye føling der gitt, før en tupp eller to har blitt fast i vifta og blitt kuttet av,.

men de vokser ut igjen,.

bare sørg for at den ikke blir plaget av noen rovfisk eller nyskjerrige sultne inbyggere..

har du krabber ol,. kan også de gnafse i seg en arm eller 2,om de får tak i..

Nb,Grønne slangestjerner er rovstjerner som kan spise fisk,om de kan snike seg inpå.. 9532_4.jpg