Jump to content

Fiskedød!! F#¤&!

Haimat
 Share

Recommended Posts

Til min store irritasjon på morningen! Min A. Leucosternon (Hvitbryst) er død! Er så j¤&la for&¤%#" nå! Mine fisker dør stadig vekk uten grunn!

Noen som kan kanskje si årsaken? Fisken svømte og var såpass frisk til igår kveld. Den begynte å bli litt slapp og la seg under en stein igår. NB! Den hadde har hatt hvitprikker et par dager nå, men kan ikke mene at det var så mye prikker at den døde av det?

Skal ta et par vanntester nå straks!

Sliter med at en annen Hepatus som driver og klør seg på LSene også, den har også hvitprikker! Tips?! Trenger dem fort, da jeg ikke vil miste enda en flott fisk!

H?&%"te!

Hvor lenge har akvariet vært i drift?

Vannverdier?

At fisken klør seg mot steinene betyr enten at parasitter irriterer, eller at slimlaget på fisken er irritert.

Slimlaget kan fort bli irritert om man har et nytt akvarium og litt ustabile vannverdier, spesielt om det er små mengder nitritt og ammoniakk i akvariet, også i så små verdier at våre hobbysett måler null.

Edited by Sven-Egil
Rettet litt skrifefeil

Karet har vel gått i godt over 2 mnd nå.

Vannverdier er:

KH = 8

pH = 8

Nitritt og Nitrat = 0

Salinitet = 1,026-27

Kan nevnes at Hvitbrysten var noe tynn, MEN den spiste alt jeg ga den og det var pellets, flakfor, spirulina, arthemia og dyreplankton.

Og jeg har nylig satt inn en Filefish, og rett etter at den kom inn kom det prikker på begge kirurgene, men ikke klovnene. Kan filefishen være årsaken?:evil:

Edited by Haimat

Mhm, var klar over det. Men de hadde det så fint og var så frisk fram til filefishen ble innført. Krangling kan jeg ikke se, da filefishen flytter på seg like langsomt som en snegle. Men kanskje det kunne vært smart og ta ut filefishen?

Uansett, noen som har en UV-filter som de ikke bruker som kan lånes ut? Henter den gjerne med en gang!

Dette er ikke siktet kun til trådleggeren. Bare litt ;-)

Jeg har full forståelse for at man ønsker seg en flott fisk, men hvorfor skal alle med nyopstrtede karr ha så dårlig tid? Fisken som er beskrevet er kjent for å være følsom og jeg vil anbefale alle å ha godt igangkjørte karr og ikke minst ha UV på plass før man begir seg ut på vanskeligre fisker.

Oppfordring til alle som klør etter en "tøff" fisk i nytt karr. Dropp fisken og putt pengene i et UV-filter, det blir rimligere i lengden ;-) Man får flere sjanser til å kjøpe fisk.

Tror nok Frank oppsummerer ganske så godt det jeg også mener.

Tror nok ganske så sikkert at grunnen til sykdom og død som du opplever er for "følsom fisk" for tidlig i akvariet.

Hvem som er synderen???

Ikke filefishen...

Det beste nå er ro og fred uten for mye innvirkning fra akvaristen og gjerne et UV filter for å ta de frittsvømmende parasittlarvene.

Men det KAN bidra til å begrense antallet parasitter i systemet. Så det er uansett ikke dumt å få koblet til, dersom trådstarter får tak i ett.

Vi kan godt diskutere fordeler og ulemper med UV 24/7/52, men stressprikk blir ikke bedre av UV. Når det er sagt, ja, det er lurt å kjøpe og ha til introduksjon av fisk. Igjen, et godt immunforsvar er viktigere.

Frank og SE: Skjønner den at man ikke skal forhaste seg, men det er såååå vanskelig å dy seg, når en ser en så flott eksemplar av en fisk du har ønsket deg leeeenge.. :roll:

MEN, skal PRØVE å lære leksa denne gangen!:oops:

Vannpytt: Er heller ikke tilhenger av UV, men som akvarist vil jeg gjøre det best mulig for mine dyr med tanke på utstyr o.l.

Jeg tror ikke at det vil hjelpe på de prikkene som allerede sitter på fisken, men det vil i det minste hjelpe til slik at det ikke dukker opp enda flere parasitter i karet som kan stresse fisken mer. Isåfall, hvilken tiltak mener du kan hjelpe her?:-)

Vi kan godt diskutere fordeler og ulemper med UV 24/7/52, men stressprikk blir ikke bedre av UV. Når det er sagt, ja, det er lurt å kjøpe og ha til introduksjon av fisk. Igjen, et godt immunforsvar er viktigere.

Tror ikke vi er uenige. jeg kjører kun UV før og etter introduksjon av fisk og ser ikke behovet dersom fiskene ikke har prikk utover dette.

Frank og SE: Skjønner den at man ikke skal forhaste seg, men det er såååå vanskelig å dy seg, når en ser en så flott eksemplar av en fisk du har ønsket deg leeeenge.. :roll:

MEN, skal PRØVE å lære leksa denne gangen!:oops:

Vannpytt: Er heller ikke tilhenger av UV, men som akvarist vil jeg gjøre det best mulig for mine dyr med tanke på utstyr o.l.

Jeg tror ikke at det vil hjelpe på de prikkene som allerede sitter på fisken, men det vil i det minste hjelpe til slik at det ikke dukker opp enda flere parasitter i karet som kan stresse fisken mer. Isåfall, hvilken tiltak mener du kan hjelpe her?:-)

Vel, fred og ro blir det lite av om du allerede har introdusert fisken uten karantene. Fisking i akvariet fører somregel til masse stress, for akvarist og fisk. God foring, med masse vitaminer og aminosyrer, kortere lysperioder og nøye observasjon er viktigere. Om fisken spiser og ser tilsynelatende ok ut, ville jeg avventet og sett. Når det er sagt, ja UV kan hjelpe på vannbårne parasitter, men da trenger du også en kraftig UV.

Alt i alt er jeg like dårlig som de fleste andre her på forumet mtp karantene. UV er jeg tilhenger av ved introduksjon av nye fisker i korte perioder da det ødelegger mye. Parasitter vil du alltid ha i akvariet, men ved å ikke introdusere fisk over en lang periode, gitt at fisken din overlever og har et sterkt immunforsvar vil nok dette gå over av seg selv etter en mnd eller to. Her er det også en variant og mening for hver akvarist. Om du føler UV er veien for deg, gjør du det. Om medisinering er veien gjør du det. Jeg belyste bare at å kjøre UV på dette tidspunktet ikke er så virkningsfult som du kanskje skulle tro. Om fisken begynner å dø av prikk redder ikke UV akvariet ditt. Da skal det være veldig stort, og komme igang veldig fort og mer eller mindre sterilisere vannet ditt over noen timer og håpe at allerede festede parasitter ikke gjør for stor skade.

UV er kun til hjelp å fjerne frittsvømmende parasitter, har man allerede prikk hjelper det lite- med UV , man fjerner ikke de parasittene som allerede er på fisken.

og Har en fisk Prikk, har alle det,. for det er kun i den parasittiske delen av syklusen man ser cystene til parasitten..

ellers er den forliten at man kan se den med det blotte øye, men den er da frittsvømmende eller liggende i grus og på LS..

skal man drepe ned dette er det bare drastiske tiltak som gjelder enten full sterilisering av karet..

eller medisinering med prikkesyke medisin..

UV som tar parasittene i alle stadier blir vel heller uaktuelt da UV må belyse hele karet og vil føre til ganske så uheldige utfall for resten av betanden i karet,...

så is i magen , og medisinering er vel et godt råd, bruk så UV filter for å ta de frittsvømmende larvene til parasitten, så begrenser man i alle fal utbruddet ganske effektivt,.

skal man drepe ned dette er det bare drastiske tiltak som gjelder enten full sterilisering av karet..

eller medisinering med prikkesyke medisin..

Mitt inntrykk er at veldig mange velger en helt annen strategi: En periode med minst mulig stress av fisken og håp om at utbruddet da går over av seg selv uten at det medfører masse fiskedød.

Dette kan fungere fordi selv med parasitten til stede i karet vil den først være et problem dersom fisken har nedsatt immunforsvar. Man kan altså ha en parasitt til stede i et kar, men dersom fisken er frisk og rask får aldri parasitten det grepet den trenger for å forårsake sykdom og død. Likeledes kan man helbrede angrepet fisk ved å gi den absolutt ro og fred en periode. Dette kan fungere dersom utbruddet ikke er for alvorlig.

Salifert Stop Parasitt er (eller skal jeg si "var") en medisin som heller ikke dreper 100 % av parasittene, men desimerer dem tilstrekkelig til at fisken blir symptomfri. Dersom man deretter kan forhindre nye utbrudd ved at fisken ellers har det godt, så er det heller ikke noe problem å ha denne latent i karet. skal man klare å drepe 100 % må enten parasitten være uten vert i lang tid (5-7 uker?) eller så må man behandle med sterkere medisin, f. eks kobber som angriper alle virvelløse dyr.

Det som ofte skjer er at introduksjon av ny fisk fremkaller utbrudd. Dette trenger ikke bety at den nye fisken bringer med seg sykdommen (selv om dette selvsagt kan være tilfelle), men at stresset fra en ny innbygger i "den lille glassboksen" gir parasitten en åpning til å forårsake alvorlig utbrudd.

Igjen, det er svært viktig å forstå hva parasitter er, noe Agathos her forklarer ganske bra. Parasitten i seg selv er farlig om fisken er stresset, underærnert eller vannverdiene er dårlig. Du vil aldri oppnå et parasittfritt akvarie, men du kan som nevnt unngå symptomene. Fisk kan gå med prikk i lang lang tid uten å dø.

Tror jeg hørte noen nevne bortimot 7 uker uten vert (Dvs. all fisk i karantene med kobber / annen effektiv medisinering og akvariet uten fisk i tilsvarende lang tid)

Jeg har lært etter mange år i hobbyen at alt kan skje og det også med parasitter.

Eksempelvis hadde jeg et utbrudd uten forklarlig grunn(ingen ny fisk, koraller eller gale parametere som jeg klarte å oppdage) hvor det dukket opp et par parasitter som jeg ikke tok alvorlig. Disse forsvant og den vanlige syklusen startet med økt antall per utbrudd. Fiskene var friske og fete, men etter 3 uker begynte det å tære på og utbruddene ble kraftigere. Parasitter svekker fisken/verten og da brytes imunforsvaret naturligvis ned og man havner i en negativ spiral.

Hos meg ble ikke prosessen reversert før jeg slo på UV-filteret. Skal sies at det tok uker. Medisiner er totalt bannlyst i mine systemer, reefsafe eller ikke. Tar de parasitter dreper de også en mengde annet. UV-filter dreper kun det som passerer igjennom og det kan jeg leve med og vil garantert ikke utrydde noen art, men kanskje redusere populasjonen. Det samme gjelder parasittene. Jeg er ingen tilhenger av UV. men til sitt bruk......... Alle fiskene overlevde utbruddet jeg refererte til.

Det jeg vil si at parasitter ikke alltid er forårsaket av nye dyr, men kan også komme av helt uforklarlige årsaker som den uheldige akvaristen ikke har kontroll over.

Bekjempelse MOT hvitprikker og annet sykdom!

Da har det gått opp for meg at jeg skal skaffe meg et karantekar.

Har da noen spørsmål ang. medisinering for karantekaret:

- Hva kan brukes for å "drepe" parasitter/hvitprikk og alt annet sykdom på fisker?

Har hørt om at kobber vil fungere utmerket. Men hvor kan dette skaffes? Hvilket produkt inneholder kobber?

- Hva kan brukes for å "drepe" parasitter/hvitprikk og alt annet sykdom på fisker?

Har hørt om at kobber vil fungere utmerket. Men hvor kan dette skaffes? Hvilket produkt inneholder kobber?

Kobber dreper vel alle virvelløsedyr og skulle dermed ta knekken på de fleste organismer som forårsaker sykdom hos fisk. Jeg har brukt et kobber-produkt som heter "Cupramine". Tror jeg ville ha forsøkt et annet dersom jeg skulle behandle med kobber igjen, var ikke helt fornøyd.

Da har det gått opp for meg at jeg skal skaffe meg et karantekar.

Har da noen spørsmål ang. medisinering for karantekaret:

Pointex fungerer: http://korallen.mystore.no/ds_advanced_search_result.php?keywords=pointex&search_in_description=1

Doser litt mindre en hva som står anvist på flaske. Den er nok "litt sterkere" en hva fabrikken angir. Jeg pleier og bruke mellom 50 og 70 % av anbefalt dose. Denne virker faktisk, MEN MÅ IKKE BRUKES I KAR MED KORALLER.

Bruk gjerne dette settet for og vite hvor mye kobber som er i vannet: http://korallen.mystore.no/ds_product_info.php?products_id=571

Det er en hårfin balanse mellom og drepe parasitter og fisk. Fisk er også ømtåelige for kobber, så bruk dette med forsiktighet. Bruk derfor heller "litt" lav dose over lengre tid en og kjøre på med høy dose i få dager. Jeg har brukt denne med god erfaring i mange år.

Husk at parasittene dør da de er frittsvevende stadium i vannet, så ikke tro at det ikke fungerer fordi det er synlige parasitter på fisken. Parasittene dør først da de slipper seg fra fisken og kommer ut i vannet. Derfor....IKKE kjør på med mer medisin fordi dere ikke ser en effekt de første to døgnene.

Kobber inneholder blant annet kobbersom er virkestoffet. Du kunne også slengt i en 50-øring :-)

.

For øvrig så er det vel coppersulfat som er det virksomme stoffet Frank...så jeg tror vel at en 50 øring gjør dårlig nytte. ;-)

Mitt tips er å ikke kjøpe nyimportert fisk og fisk som ser friske ut. Det vil spare deg for mye problemer.

Hvordan skal man se om fisk er nyimportert eller har gått i butikken i lang tid da?

:roll: Skrivefeil?...Mitt tips er å ikke kjøpe nyimportert fisk og fisk som ser friske ut.

Det korrekt Morten. Man skal kjøpe de fiskene som ser friske ut. :-)

Jeg er ingen kjemiker, men vil tror de benytter kobbersulfat fordi det er lettløslig. En 50-øring vil nok gjøre nytten. Vil ta litt lenger tid og løse opp. Kobber er uansett utgangspunktet og giften som dreper uønskede organismer i Pointex. Selv liker jeg ikke å benytte kobber da en rekke fisker faktisk tåler denne behandlingen dårligere enn andre. Overdosering er også skadelig. Derfor må man vite litt mer før man setter i gang, som også Morten skriver

Selv liker jeg ikke å benytte kobber da en rekke fisker faktisk tåler denne behandlingen dårligere enn andre. Overdosering er også skadelig. Derfor må man vite litt mer før man setter i gang, som også Morten skriver

Hva ville du ha brukt som kur, Frank?

NB! Som nevnt tidligere i tråden; jeg har skjønt at dette er skadelig for alt annet liv i et korallrev. Så evt. behandlingen vil skje i et eget karantekar;-)